ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 10 - Václav Brožík

Obrazy Václava Brožíka dražené v roce 2010

Václav Brožík patří v posledních letech k nejprodávanějším umělcům 19. století. V roce 2009 vzrostl počet dražených děl přibližně dvojnásobně, finanční objem jeho prodejů však díky rychlému růstu cen zaznamenal několikanásobný, téměř raketový vzestup. V minulém roce se objem prodejů udržel téměř na stejné úrovni, poprvé však počet nevydražených položek překročil počet prodaných děl. Nabídka je natolik bohatá, že sběratelé si zkrátka mohou vybírat. Kvalitativní rozptyl dražených děl je ostatně značný.

Dva nejúspěšnější Brožíkovy obrazy prvního pololetí šly do prodeje o stejném květnovém víkendu. Virtuózní Portrét dámy v hermelínu datovaný do 90. let 19. století byl síní Meissner-Neumann prodán za 1,44 milionu korun. Výše prvního podání přitom byla méně než poloviční. Neméně působivý žánrový výjev Jaro (U plotu) – obrázek 89 v seznamu milionových položek –, malovaný na dřevěné desce, dosáhl v Dorotheu ceny 1,2 miliony korun. Svým romantizujícím námětem je pro Brožíka poměrně neobvyklý. I zde byl nárůst ceny dvojnásobný. Naopak tradičně brožíkovským historickým tématem je podobizna Jan Amos Komenský v Amsterodamu (obr. 114), prodaná již v dubnu Galerií Kodl za 1,02 miliony korun. Cena malby, celostránkově reprodukované v poslední Brožíkově monografii, během dražby vzrostla trojnásobně. 

VÁCLAV BROŽÍK: POSLEDNÍ ÚPRAVY

VÁCLAV BROŽÍK: POSLEDNÍ ÚPRAVY
olej na dřevě / 86 x 71 cm / nevydražen

Adolf Loos Apartment and Gallery 10. 11. 2010

 

Nabídka v podzimní části aukční sezony nebyla o nic slabší, s prodeji to však již bylo horší. Společnost Adolf Loos Apartment and Gallery na listopadové večerní aukci nabídla výjimečný olej Poslední úpravy z poloviny 80. let 19. století. Vyvolávací cena této malby na dřevě včetně provize činila 1,38 milionu korun, obraz však zůstal nevydražen. Bez kupce zůstal i půvabný žánrový výjev Nový obraz, který byl Galerií Kodl nabízen za 1,58 milionu korun. Obraz, který poslední malířova monografie uvádí ještě jako ztracený, se objevil na podzim 2003 v aukci Christie’s v New Yorku a následně byl dovezen do České republiky. V září 2004 jej Galerie Art Praha neúspěšně nabízela za tehdy rekordních 1,4 milionu korun. Na zářijové aukci Dorothea zůstala nevydražena trojice metr vysokých figurálních studií Muž oděný v kožešině, Muž v římské tóze a Portrét gentlemana, které byly nabízeny po 180 tisících korun, a na prosincové aukci Meissner-Neumann se vrátil zpět historický obraz Šlechtična na útěku (Výjev z pobělohorské doby) nabízený za 253 tisíc korun.

Na podzimních aukcích našly své kupce alespoň některé drobnější práce. Galerie Art Praha v září uspěla s Dámou v bílém (Portrét paní Hermíny Brožíkové), která se prodala za vyvolávací cenu 240 tisíc korun. Galerie Kodl pak ve své listopadové akci prodala za vyvolávací cenu 108 tisíc korun sběratelsky unikátní Brožíkovu Vlastní podobiznu, která podle katalogu pochází z kvalitní prvorepublikové pražské sbírky. Také drobná skica Dívka s pláštěm, malovaná v corotovském duchu, se zde prodala za 216 tisíc korun. 

VÁCLAV BROŽÍK: CÍSAŘ FERDINAND I. PŘIJÍMÁ UMĚLCE NA PRAŽSKÉM HRADU

VÁCLAV BROŽÍK: CÍSAŘ FERDINAND I. PŘIJÍMÁ UMĚLCE NA PRAŽSKÉM HRADU / 1899

olej na plátně / 64,5 x 105 cm / cena: 1 680 000 Kč / Arcimboldo 11. 12. 2010

 

Mírně pošramocenou Brožíkovu krasojízdu v úplném závěru roku zachránila aukce společnosti Arcimboldo, na které se objevila prvotřídní studie k obrazu Ferdinand I. přijímá umělce na Pražském hradu (obr. 61) z roku 1899. Obraz, který je nyní v majetku NG, si u umělce objednala Společnost vlasteneckých přátel umění, Brožík jej však už nedokončil. Krom rozpracovaného čtyřmetrového plátna existují ještě čtyři drobnější studie. Dvě z nich jsou v majetku NG, třetí se objevila v roce 2008 v aukci Dorothea, kde se tehdy prodala za 540 tisíc korun. Dražba čtvrté, zbývající studie, která je oproti malbě vydražené v Dorotheu výrazně propracovanější, začínala na 660 tisících korun. Konečná cena se však vyšplhala až na 1,68 milionu korun. 

Brožíkův příklad dobře ukazuje, nakolik sběratelé rozlišují jednotlivé obrazy a že ani v případě velmi žádaného autora se ne všechno prodá. Příliš vysoká vyvolávací cena dokáže nadšení zájemců dokonale zmrazit. Naopak, je-li prodávající ochoten riskovat nízké první podání, může to přinést překvapivý výsledek.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...