ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 10 - Zahraniční umění

Nejzajímavější díla zahraničního umění roku 2010

V posledních letech jsme si zvykli vídat v domácích aukčních katalozích také díla zahraničních autorů. Nepatří sice k nejpočetnějším, téměř vždy však vzbudí pozornost. Často však spíš zahraničních než domácích sběratelů.

Zahraniční umění se na našem trhu objevuje ze dvou zdrojů. Jednak jde o díla nacházející se dlouhodobě v tuzemských sbírkách, jednak, a to stále častěji, o takzvané novodobé importy. V poslední době totiž přibývá sběratelů sledujících nabídku světových trhů a cestujících za nákupy umění do zahraničí. Touto cestou se k nám dostává nejen řada cenných děl českých autorů působících určitou dobu v zahraničí, ale stále častěji i tvorba osobností, jež k Česku neměly žádný vztah.

Největší kolekci importovaného umění v loňském roce nadvakrát nabídla společnost Meissner-Neumann. Na své květnové aukci se mohla pochlubit obrazem francouzského krajináře Jeana Baptista Camilla Corota Podvečer v Normandii (obrázek 13 v seznamu milionových položek). Hojně publikované a vystavované dílo z roku 1865, s dobře zdokumentovanou proveniencí, bylo koupeno o dva roky dříve v Sotheby’s v New Yorku za 103 tisíce dolarů (1,7 až 2,1 milionu korun podle toho, zda počítáme s kurzem v době nákupu nebo v době prodeje). V Praze jeho cena začínala na 2,88 milionu a dostala se až na 5,52 milionu korun. Krajina, jež by byla ozdobou tuzemských veřejných sbírek, údajně skončila kdesi na Moravě. Na stejné aukci se za vyvolávací cenu prodala i Hlava dívky francouzského fauvisty Andrého Deraina a Močál rakouského krajináře Eugena Jettela (667 a 575 tisíc korun). Akvarely Joana Miróa a Marka Chagalla stály 241 a 287 tisíc korun. Překvapením byla dražba drobné olejomalby německého malíře 19. století Carla Spitzwega, která se vyšplhala z 66 na 575 tisíc korun. Nevydražena zůstala figurální kompozice modernisty Emila Othon Friesze začínající na 1,43 milionu korun.

ÉDOUARD LEON CORTÉSE: LE BOULEVARD DES ITALIENS

ÉDOUARD LEON CORTÉSE: LE BOULEVARD DES ITALIENS / olej na plátně / 46,5 x 54,5 cm / cena: 1 150 000 Kč / Meissner-Neumann 7. 11. 2010

 

S dalšími více než dvěma desítkami zahraničních děl přišli u Meissner-Neumann v listopadu. Vesměs všechna nabízená plátna vykazovala dobrou výstavní a aukční historii. Prodaly se dvě třetiny z nich, většinou za vyvolávací ceny a podle Jana Neumanna hlavně do zahraničí. Největší úspěch slavila francouzská malířka ovlivněná kubismem a japonským uměním, Marie Laurencin. Její Dívka s perlami (obr. 26) stála kupce 3,45 milionu korun. V závěsu za ní s cenou 2,76 milionu korun skončila krajina Eugéne-Louise Boudina Touques (obr. 33), datovaná do roku 1890. A zajímavá raná krajina Francise Picabii (obr. 40) za necelých 2,6 milionu korun. Mezi mnoha dalšími jmény, z nichž řada měla u nás dražební premiéru, lze jmenovat Samsona a Dalilu akademika Alexandra Cabanela (obr. 46), pařížské předměstí od S. V. E. Lépina (obr. 53) či venkovský žánr konce 19. století Henriho Martina (obr. 58). Dílem, o které se nejvíce bojovalo, se stala pařížská veduta od Édouarda Léona Cortése, která se dostala z necelých 750 tisíc na 1,15 milionu korun. Neprodal se naopak Maurice Utrillo nabízený za 2,18 milionu či zátiší Jeana Metzingera z roku 1940 za 2,64 milionu korun.

Vysoko nad vyvolávací cenu 780 tisíc korun se na podzimní aukci Galerie Pictura dostal portrét slavné operní pěvkyně Naděždy Plevické (obr. 29) od ceněného ruského malíře Filipa Andrejeviče Maljavina. Cena díla zakoupeného do české sbírky z autorovy pražské výstavy v roce 1934 vyletěla až na 3 miliony korun. Od téhož autora pocházel portrét prvního československého ministerského předsedy Karla Kramáře, který v dubnu dražila Galerie Kodl. Ač ve špatném stavu, obraz se prodal za víc než dvojnásobek vyvolávací ceny, za 960 tisíc korun. V nabídce Galerie Pictura se také často objevují plátna tzv. českých Němců, například Ernesta Neuschula. Jeho olej Muž a žena (Javánští tanečníci) stál kupce 444 tisíc korun, zatímco zajímavý skupinový autoportrét se s vyvolávací cenou 360 tisíc neprodal. Na jaře dražila Pictura také impresivní náladovou momentku Waltera Bondyho Na plovárně. Dílo s atmosférou přelomu století se za vyvolávací cenu 300 tisíc korun neprodalo. Na podzim pak galerie nabídla také práce Emila Orlika (o tom více ve studii věnované klasické moderně).

WALTER BONDY: NA PLOVÁRNĚ / 1903 - 05

WALTER BONDY: NA PLOVÁRNĚ / 1903 - 05
olej na plátně / nevydraženo / Galerie Pictura 14. 3. 2010

 

Z krajinářů 19. století našla při ceně 180 tisíc korun nového majitele drobná krajina Gustava Courbeta, zakoupená do české sbírky už ve 20. letech v Paříži a nabízená taktéž Galerií Pictura. Dvě zahraniční krajinářská díla z 19. století v listopadu nabídla také společnost Adolf Loos Apartment and Gallery. Dráže se prodala romantická krajina Belgičana Eugéna Verboeckhovena, a sice za 276 tisíc korun. Kuriozitou mezi zahraničními díly se stal loni obraz německého krajináře Heinricha Bürkela Zima v italských Alpách. Poté, co se neprodal v březnu u Meissner-Neumann za téměř 2,2 milionu korun, nabídli jej majitelé na podzim u 1. Art Consulting. Tam se s vyvolávací cenou povážlivě sníženou na 384 tisíc korun také neprodal. Je patrné, že ne na všechny v zahraničí prodávané autory místní trh zareaguje a že někdy dražebníci moc nevědí, jakou cenu vlastně nasadit.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...