ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 11 - Kamil Lhoták

Jméno Kamila Lhotáka patří stále mezi velmi žádané položky trhu. V posledních letech se tento autor zařadil mezi investiční „klasiku“ a stojí na výsluní zájmu, v podstatě po boku hvězd klasické moderny. V uplynulém roce měli sběratelé příležitost vydražit několik jeho výjimečných obrazů z ranějšího období, a to se projevilo i na výrazném nárůstu průměrných cen a nově dosaženém autorském rekordu. Oproti roku 2010 vzrostla průměrná dosažená cena o téměř 50 procent. Tento nárůst se týká ovšem výhradně obrazů, v případě jeho kreseb a grafik nedošlo loni k žádným výrazným cenovým pohybům.

Lhotákových maleb nejrůznější úrovně i původu je na trhu více než dostatek. Více než jinde zde proto hraje roli původ obrazu, případné zařazení do existujícího malířova soupisu, publikování, vystavování. Zatímco počet v aukcích nabídnutých děl byl v posledních dvou letech téměř shodný (kolem 110 obrazů, kreseb a grafik), počet vydražených položek klesl v loňském roce téměř o třetinu. Lze tak vidět, že i z lhotákovské nabídky si začínají kupující vybírat zajímavější nebo cenově příznivá díla. Nad milionovou hranici se v roce 2011 dostaly hned čtyři oleje (obrázky 25, 67, 101 a 102 v seznamu milionových položek), oproti tomu v předchozích dvou letech to bylo vždy po dvou obrazech.

V uplynulém roce bylo možné pořídit skutečné šedévry i drobná, spíše opomenutá dílka, která ovšem také mají své sběratele. Do prvně jmenované kategorie patří především nově objevené rozměrné plátno Z Paříže z roku 1948, nabízené v květnu Galerií Kodl. Karel Srp o tomto obraze v posudku napsal: „Přestože dílo Kamila Lhotáka je poměrně dobře zpracováno, může se stále objevit obraz obdobné kvality, který výrazně přesahuje jeho dosavadní dílo.“ Na nový autorský rekord aspirovala už vyvolávací cena 2,04 milionu korun. Čtyři zájemci na telefonu a jeden v sále – známý pražský galerista, který obraz nakonec vydražil ve prospěch klienta – cenu vyhnali až na 3,12 milionu korun.

Kamil Lhoták: Hyde Park 1899 / 1941 / olej na plátně
rozměry v katalogu neuvedeny / nevydraženo / Vltavín 16. 10. 2011

 

 Přesto se v říjnové nabídce aukční síně Vltavín objevilo rané, ještě předskupinové plátno Hyde Park 1899 z roku 1941 s ještě vyšší vyvolávací cenou. Jeho první podání bylo odvážně stanoveno na nerealistických 3,24 milionu korun, a v případě prodeje by tak květnový rekord Paříže překonalo. Na takto vysokou nabídku však nikdo nereagoval. Letošní druhou nejvyšší „lhotákovskou“ cenou se může chlubit skupinové Napouštění balonu, dražené v listopadu i Galerií Arcimboldo. O drobný obraz ze sbírky malířova přítele, spisovatele Pavla Naumana, se strhl velký boj. Za olej vystavený roku 1944, rok po svém vzniku, v Alšově síni Umělecké besedy zaplatil nakonec kupec částku 1,61 milionu korun, víc než dvojnásobek startovní ceny.

Trojice Lhotákových poválečných pláten se objevila na listopadové společné aukci galerií Vltavín a Kodl. Největší úspěch z nich zaznamenal Cyklista v Holešovicích, jehož cena vylétla z 336 až na 1,14 milionu korun. Kombinovaná technika na kartonu nazvaná Křišťálový palác přišla na 600 tisíc korun, Lhotákův portrét Manka z roku 1955, jeden z mála dostupných na trhu, pak překvapivě na 288 tisíc korun. Se čtvrtinovým nárůstem, za 348 tisíc korun, jen o pár týdnů dřív změnil majitele půvabný menší olej Depo Douglas 1922, nabízený na první aukci Orlys Art Auctions.

Na druhé straně lhotákovského spektra, s vyvolávacími cenami v řádu desítek tisíc, zaujaly dvě drobné malby nabídnuté u Vltavínu. Malá pozdní tempera Zebra z roku 1969 skončila na 264 tisících, ještě menší Závodiště datované rokem 1949, nesoucí ovšem ještě typickou „něžnou“ Lhotákovu barevnost a rukopis raných poválečných let, na 120 tisících korun. V obou případech šlo o pěti-, respektive šestinásobný nárůst oproti minimálnímu podání.

Lhoták, Kamil: Cyklista v Holešovicích

Kamil Lhoták: Cyklista v Holešovicích / 1948 / olej na lepence
20,5 x 23 cm / cena: 1 140 000 Kč / Vltavín 27. 11. 2011

 

 Sběratelé ovšem rádi vyhledávají i Lhotákovy práce z 60. až 80. let. Ceny těchto, většinou velkých formátů, se oproti „mladší“ tvorbě drží v posledních letech překvapivě vysoko. S třetinovým nárůstem na 1,14 milionu korun se na podzim u Galerie Kodl prodalo dvakrát publikované Potrubí v lese z roku 1967, podle katalogu „dokládající sepjetí přírody a civilizace“, typický příklad Lhotákova křiklavě barevného „monumentálního“ pozdního stylu. Obdobný zájem mezi dražiteli vzbudila v květnové dražbě Vltavínu i tempera na lepence s názvem Automobil (limuzína) z téhož roku. U ní vyskočila cena z 600 na 960 tisíc korun.

U Lhotáka, stejně jako u většiny jiných našich autorů, se zkrátka v některých případech pořád ještě platí za centimetr čtvereční plochy plátna daleko spíše než za jedinečnost a kvalitu toho kterého konkrétního díla. Ale podle čeho se má vlastně takový kupující řídit, když posudkem na „výjimečné dílo galerijní hodnoty“ se dnes pyšní kdeco. Zbývá mu jen jeho vlastní cit.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...