ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 11 - Skupina 42

Přehled úspěšných prodejů děl autorů Skupiny 42

Od šestice autorů Skupiny 42 (bez Kamila Lhotáka, Ladislava Zívra a Miroslava Háka, jimž se věnujeme jinde) se letos vydražilo na 120 položek v objemu asi 10 milionů korun. Jen od Lhotáka, kterému je věnována samostatná studie na následující dvoustraně, se prodaly obrazy, tisky a kresby v podstatě ve stejném finančním objemu. Počet prodaných katalogových čísel se přitom oproti roku 2010 zvýšil téměř o třetinu. Tento nárůst je způsoben zejména papírovými položkami, které se v souvislosti s většími autorskými kolekcemi (Hudeček, Gross…) na trhu objevily.

Z prací Františka Grosse v loňském roce zaujala malba Veselý žebrák ze sbírky Jindřicha Chalupeckého. V prosinci u 1. Art Consulting dosáhla více než pětinásobného nárůstu na částku 288 tisíc korun. Na téže aukci se za 336 tisíc vydražili Dva válečníci (1964), pocházející z majetku Ladislava Zívra. Na jaře pak u 1. Art Consulting našlo za 312 tisíc korun kupce plátno Strojky datované rokem 1945. Galerie Art Praha nabídla vynikající obraz Na Františku, s vyvolávací cenu 720 tisíc korun však zůstal nevydražen.

Nejdražším a nejzajímavějším loňským dílem Františka Hudečka se stal olej Žena z roku 1946, představený už v následujícím roce 1947 na dvou výstavách Umělecké besedy. Na jarním Eveningu 1. Art Consulting se ze 165 tisíc dostal až na 378 tisíc korun. Stejný zájem byl o dva měsíce později o drobnou Hudečkovu malbu na lepence Město, nabídnutou v rámci kolekce prací na papíře z autorovy pozůstalosti. Její cena vzrostla trojnásobně na 118 tisíc korun. Galerie Kodl na jaře nabídla ještě pozdní Hudečkův abstraktní olej Před západem slunce, který se prodal za 264 tisíc korun.

Gross František: Na Františku

František Gross: Praha – Na Františku / 1941 / olej na plátně

72 x 109 cm / neprodáno / Galerie Art Praha 20. 11. 2011

 

 Od Jana Kotíka, kterému v loňském roce Národní galerie vydala rozsáhlou monografii, se na aukcích objevilo dvojnásobek prací, než tomu bylo o rok dříve. Dílem s nejvyšší vyvolávací cenou byla rozměrná Malba z roku 1962. Za požadovaných 660 tisíc korun ovšem u Orlys Art Auctions kupce nenalezla. Z téhož roku pocházela dvojice abstraktních pláten, která v září vydražilo Dorotheum, shodně za 288 tisíc korun. Naopak zajímavou figurální, raně poválečnou malbu V kavárně získal u Meissner-Neumann jediný zájemce za 52 tisíc korun. Nejdražším Kotíkovým plátnem roku se pak stala Skorofigura z roku 1959, prodaná letos dvakrát u Prague Auctions, podruhé za 372 tisíc korun. Prodejně úspěšná podle Jiřího Švestky byla také výstava Kotíkových obrazů a prostorových instalací ze 70. let, kterou na jaře připravila Švestkova galerie.

Od Bohumíra Matala se vloni objevila na trhu dvě zásadní plátna z druhé poloviny 40. let, obě u 1. Art Consulting. První malba, Rentgenolog, se na květnové aukci dostala ze 142 až na rekordních 425 tisíc korun. Naopak rozměrné plátno Lidé ve městě s vysokým odhadem 1,3 až 2,3 milionu korun na podzimní večerní aukci kupce nenalezlo. Jiná zajímavá malba z poloviny 40. let, Sen z majetku malíře Miroslava Koutného, se za 264 tisíc korun u Orlys Art Auctions neprodala. Zájmu sběratelů se ovšem těšila i Matalova pozdní díla z konce 60. let. Plátna Figura a Přítomnost člověka dosáhla u Vltavínu a u Sýpky dvojnásobného nárůstu na 396 a 260 tisíc korun.

Souček, Karel: Červnový večer v Paříži

Karel Souček: Červnový večer v Paříži / 1962 / olej na plátně
130 x 149 cm / cena: 420 000 Kč / Pictura 9. 10. 2011

 

 Neuvěřitelné tři desítky děl z celkem padesáti nabízených se letos podle databáze ART+ prodaly od malíře Karla Součka. Na nečekaných 420 tisíc korun, více než dvojnásobek odhadu, se vyšplhalo jeho letošní nejdražší plátno, které ve své říjnové aukci nabídla Galerie Pictura. Nezvykle barevný Červnový večer v Paříži z nejlepšího autorova poválečného období dražbu začínal na 96 tisících korunách. Dvakrát vloni prošla trhem další zajímavá Součkova malba z téhož období, rozměrné plátno Jídelna (1963). V květnu se vydražilo u Pictury za 180 tisíc korun, dvojnásobek prvního podání. V listopadu se za tutéž částku pod názvem Kavárna objevilo v katalogu aukce Galerie Art Praha, kde bylo podle výsledkové listiny prodáno ještě s dalším nárůstem za 264 tisíc korun.

Minimální byl v uplynulém roce zájem o nabízená díla Jana Smetany. Ze dvou desítek položek se prodaly tři zcela marginální. Je třeba ovšem říci, že trh ani tentokrát v tomto ohledu nic zvláštního nenabídl. Skupinové práce tohoto autora jsou velmi nedostatkovým zbožím. Jedinou takovou se za poslední léta mohla pochlubit jarní aukce Pictury, na níž se objevil olej Karlín II z roku 1942. Jeden z mála typických obrazů z prvních let skupiny našel kupce za vyvolávací cenu 420 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...