ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 11 - Surrealismus

Nejdražším dílem tohoto segmentu se stejně jako předloni stal obraz od Toyen. Její předsurrealistická Geometrická kompozice (obrázek 4 v přehledu milionových položek) se prodala na jaře na aukci společnosti 1. Art Consulting za první podání ve výši 12,07 milionu korun. Na stejné aukci se dražila i poválečná Brázda v zrcadle (obr. 6), která našla zájemce za vyvolávací cenu 7,67 milionu korun. Galerie Art Praha v průběhu roku hned dvakrát nabídla malbu Ostrov Quellern, ta se však za 5,64 milionu neprodala. V listopadu pak u Galerie Kodl našly kupce taktéž poválečné Výkřiky a úsměvy (obr. 26). Ty koupil zájemce za 3,12 milionu korun, přičemž původní majitel za ně dal přesně před dvěma lety u 1. Art Consulting ještě o necelých 200 tisíc korun víc. Všechna tři posledně jmenovaná díla ovšem pocházejí už z druhé poloviny 50. let a jsou novodobými importy z Francie. Nepřekvapí tak, pokud na některé z letošních aukcích bude nabídnut i obraz Fardée pour apparaître z roku 1962, který byl začátkem června vydražen v Paříži v přepočtu za víc než 7 milionů korun.

Od Jindřicha Štyrského měli kupci možnost dražit čtveřici poetistických a artificialistických děl z 20. let. Na jaře společnost 1. Art Consulting nabídla Štyrského drobné rané Zátiší se svícnem (obr. 40), které skončilo na 2,53 milionech korun. V zářijové nabídce Dorothea pak kraloval Štyrského Kominík a sněhulák (obr. 9), svébytné dílo z prvních měsíců autorova pařížského pobytu. Z motivační vyvolávací ceny 4,56 milionu se dostalo na 6,72 milionu korun. V podzimní večerní aukci 1. Art Consulting se objevil ještě jeden z artificialistických stříkaných obrazů Bez názvu (Déšť). Na vysoko nasazenou vyvolávací cenu 11,8 milionu korun však nikdo nereagoval. V závěru roku se podařilo Galerii Kodl získat do aukce jeden ze zásadních raných Štyrského obrazů, Černého pierota (obr. 2). Olej a koláž na plátně vystavovaná už za autorova života a pocházející z majetku Toyen se dostala z 10,56 na 12,48 milionu korun, a stala se tak druhým nejdražším obrazem loňského roku. Malba se přitom už jednou v českých aukcích objevila. Na podzim 2004 ji dražila Galerie Peron. Finální cenu 5,52 milionu korun však kupec tehdy nakonec nezaplatil.

Toyen: Fardée pour apparaître

Toyen: Fardée pour apparaître / 1962 / olej na plátně
116 x 72,8 cm / cena: 288 750 eur / Sotheby’s 1. 6. 2011

 

 V podstatě lze říci, že od těchto tradičních surrealistických autorů se v loňském roce žádné typicky surrealistické dílo na trhu neobjevilo. Jinak tomu bylo u Františka Janouška, od nějž loni Galerie Kodl dražila dva špičkové obrazy ze 30. let. Na jaře to byl Milosrdný Samaritán z roku 1933 (obr. 18), který překvapivě vylétl z 2,16 až na 3,96 milionu korun, a stal se tak suverénně nejdražším autorovým dílem. Na podzim pak ještě virtuózní předválečný obraz Bez názvu z roku 1939 (obr. 50) našel kupce za 2,16 milionu korun. Obě díla pocházela ze stejné významné sbírky, do které byla získána z pozůstalosti autora.

Po jednom zajímavém díle se objevilo i od dalších autorů. Společnost Meissner-Neumann dražila plátno Ze snu nedostatkového Jakuba Bauernfreunda z poloviny 30. let, skončilo jeden příhoz nad prvním podáním na 529 tisících korunách. Dorotheum nabídlo olej Františka Matouška z roku 1931, který se prodal za 840 tisíc korun. Pictura zase získala typicky surrealistické plátno málo známého Josefa Mertlíka Sen, to se však ani za 300 tisíc korun neprodalo.

Bauernfreund, Jakub: Ze snu

Jakub Bauernfreund: Ze snu / 1936–38 / olej na plátně
60 x 80 cm / cena: 529 000 Kč / Meissner-Neumann 18. 9. 2011

 

Trhem loni prošlo také mimořádné dílo v této kvalitě zcela nedostatkového Františka Muziky. Odhadní cena jeho rozměrného sedícího Dívčího aktu z roku 1930 se v katalogu podzimní večerní aukce 1. Art Consulting pohybovala mezi 7 až 8 miliony korun (bez provize). Přímo na sále na tuto nabídku nikdo nezareagoval, což vzbudilo v nabitém Topičově salonu překvapivé zašumění. Podle majitele síně se ovšem zájemci objevili vzápětí po dražbě. Jiný kvalitní, už pozdně poválečný Muzikův obraz byl v listopadové nabídce Dorothea. Pro jeho Bažinu IV. z roku 1965 se za 900 tisíc korun také kupec nenašel. U Arcimbolda se naopak Muzikovo zcela pozdní plátno Larve Assise i en rouge prodalo za 545 tisíc korun.

Z prací na papíře, které se loni objevily, je třeba zmínit alespoň dvojici surrealistických kreseb Františka Janouška datovaných rokem 1933, nabízených v listopadu Galerií Vltavín. Díla Adam a Eva a Muž a žena byla vyvolávána po 144 tisících korunách a zůstala bez zájemce. Stejně dopadla i kresba ze Štyrského cyklu Všudypřítomné oko, nabízená na jaře u 1. Art Consulting za nadsazených 826 tisíc korun. Velkému nárůstu se naopak těšila blíže nedatovaná Štyrského kresba Krajina, která se dostala na aukci Vltavínu ze 71 na 192 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...