ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Ročenka 12 - Sochy

Jak výstavy určují krok

V segmentu soch se toho loni mnoho neudálo. Nejzajímavější nabízené kusy patřily do kategorií poválečného a současného umění, které mají svou vlastní dynamiku. Nejdráže se prodal jeden z drátěných objektů Karla Malicha, který byl na březnové aukci 1. Art Consulting vydražen za 2,62 milionu korun. Z tradičnějších soch pak Pohřeb v Karpatech od Jana Štursy, který byl o měsíc později společností Adolf Loos Apartment and Gallery prodán za 900 tisíc korun. Vezměme to ale chronologicky.

Ze sochařství 19. století se loni na trhu objevilo několik prací Josefa Václava Myslbeka. Zmenšená varianta jeho slavného Ukřižovaného, 81 cm vysoký bronzový odlitek, se na prosincové aukci Meissner-Neumann prodala za 78 tisíc korun, před dvěma lety se o něco větší odlitek na aukci stejné společnosti prodal o 20 tisíc levněji. Opačná situace byla v případě první varianty k pomníku sv. Václava. Stejná bronzová soška, jakou Dorotheum před pěti lety vydražilo za 66 tisíc korun, se loni prodala o pětinu levněji.

Radoslav Kratina: Variabilní objekt

chromovaný kov / 30 x 22 x 22 cm

cena: 216 000 Kč / 1. Art Consulting 7. 6. 2012

Stejným motivem jako Myslbek byl zastoupen i František Bílek. Jeho autorská varianta dřevěného Ukřižovaného z katedrály sv. Víta se na červnové aukci brněnské aukční síně Zezula prodala za 307 tisíc korun, sedm příhozů nad vyvolávací cenu. Na zářijové aukci Dorothea byly za 36 a 43 tisíc korun vydraženy dvě Bílkovy autorské keramické vázy, jinak byly loni na aukcích nabízeny pouze jeho práce na papíře.

Od Ladislava Šalouna bylo loni nabízeno devět soch, většina však zůstala bez kupce. Nejzajímavější byl drobný mramor Touha nabízený neúspěšně aukční síní Meissner-Neumann za 161 tisíc korun. Nového majitele nakonec našla jen keramická plastika Vzývání, která se na aukci galerie Vltavín prodala za 11 tisíc korun, a dva dívčí akty nabízené společností Sýpka: Dotek osudu z póroviny za 45 tisíc a bronz Darebnice za 50 tisíc korun.

Podobná situace byla v případě Jaroslava Horejce. Ze šestnácti nabízených soch se jich prodalo devět, nejdráže 50 cm vysoký bronz Dívka s hrozny, který na březnové aukci Dorothea odešel za vyvolávací cenu 84 tisíc korun. Za stejnou částku se na aukci společnosti Vltavín prodala jediná loni nabízená socha Bohumila Kafky, 80 cm vysoká patinovaná sádra Milenci. Dražba v tomto případě začínala na méně než poloviční částce.

Vedle již zmiňované dřevěné sochy Pohřeb v Karpatech, která překonala dosavadní Štursův aukční rekord o víc než 400 tisíc korun, se loni na trhu od tohoto autora objevily ještě dívčí akt Před koupelí, dva menší odlitky Vítězství a několik dalších soch. Půl metru vysoký bronz Před koupelí se na květnové aukci společnosti Meissner-Neumann prodal za vyvolávací cenu 216 tisíc korun. Soška Vítězství pak byla dražena jednou za 90, podruhé za 66 tisíc korun. 

Vladimír Janoušek: Kováci / 1970–71
svařovaný kovový objekt / podstavec 31 x 146 cm, výška cca 115 cm
cena: 384 000 Kč / Dorotheum 10. 3. 2012

Od Otto Gutfreunda bylo loni draženo třicet soch, nového majitele však našlo jen osm z nich. Nabízena byla mimo jiné Gutfreundova stěžejní díla – Úzkost, Don Quijote a Cellista, šlo však o pozdní odlitky neznámé provenience, jaké se objevují vcelku pravidelně. Dva překvapivé prodeje se podařily aukční síni Vltavín. Na její únorové aukci se kubistická Toaleta dostala ze 102 na 192 tisíce, na květnové aukci pak sousoší Milenci z 228 na 480 tisíc korun. Toaleta byla podle přiloženého certifikátu odlita v roce 2003 z původní sádry, v případě Milenců katalog uváděl pouze, že jde o pozdější odlitek. Na únorové aukci Vltavínu se za vyvolávací cenu 144 tisíce korun ještě prodal kubistický reliéf Truhlářské zátiší. Otakar Švec byl loni zastoupen jediným dílem, pozdním bronzovým odlitkem slavného dvojportrétu Voskovce a Wericha. Sochu za necelých 50 tisíc korun neúspěšně nabízela společnost Orlys Art Auctions.

Hned sedm nových autorských rekordů padlo v kategorii poválečného umění. Vedle již zmiňovaného Karla Malicha a Karla Nepraše, jemuž věnujeme samostatnou studii, se jednalo o Radka Kratinu, Huga Demartiniho, Stanislava Kolíbala, Jana Koblasu a Olbrama Zoubka. Svou aukční premiéru si pak loni odbyl František Pacík. Jeho keramická Stojící figura z roku 1964 se na aukci 1. Art Consulting prodala za 180 tisíc korun.

Od Karla Malicha loňskými aukcemi prošly dvě nově zhotovené varianty jeho drátěných mraků ze 70. let: Vznik mraku / Bílý mrak z roku 1972 (obr. 56 v seznamu milionových položek) a Oblak z roku 1976. První se prodal za rekordních 2,62 milionu, druhý za 960 tisíc korun. V obou případech se jednalo o vyvolávací ceny. Dvakrát a pokaždé neúspěšně byla nabízena Malichova Raumsculptur, kterou v roce 1971 v edici 25 kusů vydala švýcarská galerie Erker.

Stanislav Kolíbal: Rámečky (pět a půl) / 1969

hliník / 141 x 87 cm

cena: 720 000 Kč / 1. Art Consulting 7. 6. 2012

Zájem o dílo Radka Kratiny je v posledních letech na vzestupu, za pár týdnů má ostatně v Galerii hlavního města Prahy začít jeho retrospektiva. Na loňských aukcích bylo nabízeno několik jeho grafik a 30 cm vysoký variabil. Ten se na červnové aukci 1. Art Consulting prodal za vyvolávací cenu 216 tisíc korun. Předchozí, pět let starý Kratinův aukční rekord tak překonal o necelých 50 tisíc. Podobně je na tom Hugo Demartini, jehož retrospektivu na letošní rok připravuje Národní galerie. Loni se na trhu objevily tři Demartiniho reliéfy s chromovými koulemi a žlutočerný reliéf z cyklu Mimo vymezené místo. Posledně jmenované dílo se na zářijové aukci Dorothea dostalo ze 480 na 780 tisíc korun. Černý reliéf se zlatými koulemi byl již na červnové aukci 1. Art Consulting vydražen za 444 tisíc korun, což v té chvíli byla rovněž nejvyšší aukční cena za Demartiniho dílo.

Velká retrospektiva Stanislava Kolíbala proběhla již na podzim 2012. Objevil se na ní i jeho reliéf Rámečky (Pět a půl) z roku 1969, který se v červnu na aukci 1. Art Consulting dostal z 360 na 720 tisíc korun. Za vyvolávací cenu 240 tisíc korun byl na dubnové aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vydražen prostorový Model z roku 2001. Naopak tři Černé reliéfy z poslední doby, které byly v průběhu roku nabízeny za částky od 228 do 348 tisíc korun, se neprodaly.

V létě se v Jízdárně Pražského hradu konala také retrospektiva Jana Koblasy. Jedním ze zde vystavených děl byla i dřevěná socha Růžový kavalír, kterou na své aukci v říjnu nabídla Galerie Pictura. Prodala se za vyvolávací cenu 504 tisíce korun. Na květnové aukci téže společnosti se za 216 tisíc korun prodala bronzová socha Nuda z roku 1952. Další dvě zajímavá díla, Návrat ztraceného syna a Stélu, nabídla v květnu galerie Vltavín. Prodaly se za 114 a 53 tisíce korun.

 Zájem o dílo Radka Kratiny je v posledních letech na vzestupu, za pár týdnů má ostatně v Galerii hlavního města Prahy začít jeho retrospektiva. Na loňských aukcích bylo nabízeno několik jeho grafik a 30 cm vysoký variabil. Ten se na červnové aukci 1. Art Consulting prodal za vyvolávací cenu 216 tisíc korun. Předchozí, pět let starý Kratinův aukční rekord tak překonal o necelých 50 tisíc. Podobně je na tom Hugo Demartini, jehož retrospektivu na letošní rok připravuje Národní galerie. Loni se na trhu objevily tři Demartiniho reliéfy s chromovými koulemi a žlutočerný reliéf z cyklu Mimo vymezené místo. Posledně jmenované dílo se na zářijové aukci Dorothea dostalo ze 480 na 780 tisíc korun. Černý reliéf se zlatými koulemi byl již na červnové aukci 1. Art Consulting vydražen za 444 tisíc korun, což v té chvíli byla rovněž nejvyšší aukční cena za Demartiniho dílo.

Olbram Zoubek je tradičně jedním z nejvíce obchodovaných autorů. Loni aukcemi prošlo osm desítek jeho soch a reliéfů, z nichž kupce našla přibližně polovina. O nový autorský rekord se postarala víc než dva metry vysoká socha Jezerní královny z barveného osinkocementu. Na jarní aukci Galerie Art Praha se prodala s mírným nárůstem za 204 tisíce korun. Menší Zoubkovy figury se standardně prodávají v cenovém rozpětí od 30 do 70 tisíc, reliéfy začínají již kolem 5 tisíc korun. Dohromady loni sběratelé za díla Olbrama Zoubka utratili kolem 1,5 milionu korun.

Jedním z vůbec nejzajímavějších děl poválečného umění, které se loni objevilo v aukci, byl model k sousoší Kováci od Vladimíra Janouška. Na březnové aukci Dorothea se tato socha, jejíž finální varianta byla původně instalována před kulturním domem v Kladně, prodala s nárůstem za 384 tisíce korun. Na podzimních aukcích byl ještě nadvakrát nabízen Janouškův menší pohyblivý reliéf Postavy – Chodci. S cenou kolem 220 tisíc korun však zůstal nevydražen. 

František Bílek: Ukřižovaný
lipové dřevo / výška 80 cm
cena: 306 800 Kč / Zezula 9. 6. 2012

Samostatnou kapitolou byla dražba pozůstalosti Václava Frýdeckého, jež byla součástí květnové aukce společnosti Prague Auctions. Ze 34 nabízených sáder a bronzů zůstaly nevydraženy jen dvě položky, dvě třetiny věcí se však prodaly za ceny do deseti tisíc korun. Nejdražší položkou se stala sádrová socha Gymnastky v lehce nadživotní velikosti, která se ze 6 tisíc dostala až částku 125 tisíc korun. Václav Frýdecký (1931–2011) se naposledy podílel na rekonstrukci pomníku Woodrowa Wilsona v parku před pražským Hlavním nádražím.

Několik výrazných prodejů zaznamenali také autoři z generace Tvrdohlavých. Po třech sochách Michala Gabriela a Stefana Milkova bylo vydraženo za více než sto tisíc korun. V Gabrielově případě se nejdráže prodala metr vysoká socha sedící dívky z ořechových skořápek, a to za 264 tisíc korun. U Milkova to byl bronzový Strážce, který se na aukci Galerie Art Praha dostal z 54 až na 216 tisíc korun. Za 300 tisíc korun pak u Prague Auctions našla nového majitele Koule z koleček od Čestmíra Sušky.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...