ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 12 - Světový trh

Jak vypadal trh s uměním ve světě?

Výsledky obou největších aukčních domů, Sotheby’s a Christie’s, dokládají, že hlad po exkluzivním a výjimečném materiálu nadále trvá, ale díla střední cenové kategorie a kvality se prodávají hůře a jejich výsledky jsou podstatně slabší. Součástí téhož trendu je rostoucí význam privátně uzavíraných obchodů.

Aukční dům Christie’s hlásí proti roku 2011 celkový nárůst výnosů o 10 procent na 6,27 miliardy dolarů. Zisky u Christie’s rostly napříč všemi hlavními kategoriemi (staří mistři, impresionismus a klasická moderna, poválečné a současné umění). Značný podíl na těchto kladných číslech má právě rapidní nárůst uskutečněných privátních prodejů.

Sotheby’s svou bilanci za celý rok zveřejní až koncem února, pololetní výsledky však rovněž potvrzovaly rostoucí význam privátně uzavřených obchodů. Oproti prvnímu pololetí roku 2011 společnost zaznamenala pokles aukčních obchodů a celkové snížení čistých příjmů. A to přesto, že na její květnové aukci v New Yorku byl vydražen historicky vůbec nejdražší obraz, slavný Výkřik od Edvarda Muncha.

Nový rekordman

Munch svůj námět křičící mužské postavy na pozadí rudého západu slunce zpracoval ve čtyřech variantách, z nichž tři jsou dnes ve veřejných sbírkách. Nabízené dílo vytvořil roku 1863 pastelem a na trhu se objevilo naposled před druhou světovou válkou. Vysoká cena se očekávala, otázkou bylo jen, o kolik překoná symbolickou hranici 100 milionů dolarů. Nakonec se vyšplhala na 119,9 milionu dolarů, a Výkřik tak překonal dva roky starý rekord Picassova zátiší Akt, zelené listy a busta, za nějž majitel tehdy zaplatil 106,5 milionu dolarů.

Jak ale následně upozornil týdeník The Economist, pokud zohledníme inflaci, zůstává nejdražším dílem prodaným v aukci stále Portrét Dr. Gacheta od Vincenta van Gogha, který byl v roce 1990 vydražen na aukci Christie’s za 82,5 milionu dolarů. V dnešních cenách to odpovídá částce přes 140 milionů. Privátně navíc bylo v posledních letech prodáno několik obrazů za ještě vyšší cenu než Výkřik. Aktuálně cenový rekord drží obraz Paula Cézanna Hráči karet, který měl být loni v únoru prodán do Kataru za 250 milionů dolarů.

Munchův Výkřik je až do konce dubna k vidění v MoMA v New Yorku, kam jej na půl roku zapůjčil jeho nový majitel. Podle informací v americkém tisku je jím newyorský finančník Leon Black, který se loni umístil na druhém místě v každoročním přehledu největších sběratelů umění, který sestavuje časopis ArtNews. Black je členem správní rady MoMA i Metropolitního muzea, koupi obrazu však zatím veřejně nepotvrdil. 

Claude Monet: Nymphéas / 1905
olej na plátně / 88,3 x 99,5 cm
cena: 43 762 500 USD / Christie’s 7. 11. 2012

Impresionisté a klasická moderna

Aukční sezonu začátkem roku zahájila série aukcí v Londýně. Na aukci Christie’s byla s velkým nárůstem prodána bronzová plastika Ležící figura (Festival) od Henryho Moorea. Dlouhý boj dražitelů skončil výsledkem přesahujícím 19 milionů liber, čímž tato plastika několikanásobně překročila horní hranici předaukčního odhadu (5,5 milionu liber). Odlitek pocházející z pěti exemplářů se tak stal autorovým nejdražším dílem prodaným v aukci. Plastiku přitom současný navrhovatel získal v roce 1994 jen za 2 miliony dolarů. Za zmínku stojí i skutečnost, že dosavadní Mooreův rekord činil „pouze“ 4,3 milionu liber. Na téže aukci bylo nabízeno i plátno Vincenta van Gogha z pozůstalosti herečky Elizabeth Taylor. Pohled na příbytek a kapli v Saint-Remy z roku 1889 našel nového majitele za 10,1 milionu liber. U Sotheby’s se nejdráže prodal obraz Clauda Moneta Cesta do Giverny v zimě z roku 1885, za nějž nový majitel zaplatil 8,2 milionu liber. Krajina Břízy na břehu jezera od Gustava Klimta, u které předaukční odhad počítal se srovnatelnou částkou, naopak zůstala nevydražena.

Květnové newyorské aukce přinesly více než jen Munchův Výkřik, hlavně díky němu však celkový výnos aukce Sotheby’s činil skvělých 330,6 milionu dolarů, což pro společnost znamenalo nejlepší výsledek v dané kategorii a druhý nejlepší vůbec. Velký úspěch přinesla i dražba surrealistického oleje od Salvadora Dalího Printemps nécrophilique z roku 1936, který se na trhu objevil po patnácti letech. Jeho výsledná cena pohodlně přesáhla horní hranici předaukčního odhadu a vyšplhala se až na 16,3 milionu dolarů. Na aukci Christie’s byla mimo jiné nabídnuta jedna z akvarelových studií Paula Cézanna ke zmiňovanému obrazu Hráči karet, o jehož rekordním prodeji se začátkem roku hodně psalo. Rozměrný akvarel našel kupce za úctyhodných 19,1 milionu dolarů. 

Salvador Dalí: Printemps nécrophilique / 1936
olej na plátně / 54,6 x 65 cm
cena: 16 322 500 USD / Sotheby’s 2. 5. 2012

Rekordním dílem letních měsíců se stal olej Joana Miróa Peinture (Étoile bleue) z roku 1927 pocházející z autorovy nejoceňovanější série „snové malby“. Obraz se na trhu vrátil po pouhých pěti letech a nový majitel za něj na aukci Sotheby’s v Londýně nabídl 23,6 milionu liber, přibližně dvojnásobek ceny, za kterou se v roce 2007 prodal v Paříži. Miró tak navíc překonal svůj jen několik měsíců starý cenový rekord. V únoru se jeho obraz Painting-Poem vydražil v Christie’s za 16,8 milionu liber.

Závěr roku přinesl další zajímavé položky. Nejdráže se prodaly Lekníny Clauda Moneta z roku 1905, které byly na listopadové aukci Christie’s vydraženy za 43,7 milionu dolarů. Podle New York Times byl však tento obraz před tím neúspěšně nabízen privátně za 50 milionů dolarů. Za zmínku stojí i dražba obrazu Vasilije Kandinského Study for Improvisation 8 z roku 1909, který sice skončil pod předaukčním odhadem 20–30 milionů dolarů (odhady jsou uváděny bez aukční provize), konečná cena 23 milionů přesto stačila na nový autorský rekord. Picassovo zátiší s tulipány z roku 1932 pak na aukci Sotheby’s našlo nového majitele za 41,5 milionu dolarů. Podle zákulisních informací byl navrhovatelem finančník a sběratel Steve Wynn, který plátno koupil v roce 2000 za 28,6 milionu dolarů.

Vzrůstající význam privátních prodejů potvrdilo i stažení Renoirova aktu Koupající se dívka z letní londýnské aukce Christie’s. Důvodem bylo, že den před dražbou prodávající souhlasil s privátní nabídkou (horní hranice předaukčního odhadu byla 18 milionu liber bez aukční provize). Obraz byl přitom inzerován jako titulní dílo celé aukce. 

Francis Bacon: Portrét Henrietty Moraes / 1963
olej na plátně / 165 x 142 cm
cena: 21 321 250 GBP / Christie’s 14. 2. 2012

Poválečné a současné umění

Kategorii poválečného a současného umění vévodily zprávy o dvou nových autorských rekordech v nejvyšším cenovém segmentu. Ta první, o prodeji oleje Marka Rothka Orange, Red, Yellow, přišla v květnu z New Yorku. Konečná částka 86,9 milionu dolarů dosažená na aukci Christie’s Rothkovi zajistila titul nejdražšího díla poválečného umění prodaného v aukci. Rothko o 14 milionů překonal svůj autorský rekord a o 600 tisíc dolarů cenu, za kterou se v roce 2008 prodal Triptych Francise Bacona. Druhá zpráva přišla v říjnu z Londýna, kde se abstraktní plátno Gerharda Richtera s pořadovým číslem 809-4 na aukci Sotheby’s stalo s částkou 21,3 milionu liber nejdražším v aukci prodaným dílem žijícího umělce.

Začátek sezony přinesl aukčnímu domu Christie’s druhý nejlepší londýnský výsledek v kategorii, a to 80,6 milionu liber. Nejdražším dílem únorové večerní aukce se stal akt Francise Bacona Portrét Henrietty Moraes z roku 1963. Baconův portrét milenky Luciana Freuda, jenž byl za téměř padesát let v držení jen dvou soukromých sběratelů, vynesl 21,3 milionu liber. Aukce Sotheby’s byla hodně ve znamení Richterových osmdesátých narozenin, které malíř oslavil o týden dřív – draženo bylo hned šest jeho obrazů, které se dohromady prodaly za 17,6 milionu liber.

Květnový výnos 388,5 milionu dolarů znamenal pro Christie’s druhý nejlepší výsledek v historii aukčního domu a nejlepší v dané kategorii. Svůj podíl na tom nesl i zmiňovaný Rothkův olej Orange, Red, Yellow. Druhým nejdražším dílem večera se stala monumentální práce Yvese Kleina FC1 (Fire Color 1), vytvořená v roce 1962 krátce před Kleinovou smrtí. Nový majitel za ni zaplatil 36,5 milionu dolarů, a obraz se tak stal nejdražším Kleinovým dílem prodaným na aukci. Díky pozůstalosti amerického podnikatele Davida Pincuse bylo v nabídce hned třináct významných děl abstraktního expresionismu. Nejdůležitějším z nich byl Pollockův olej Number 28, 1951, který se prodal za 23 milionů dolarů a na pár měsíců se stal malířovým nejdražším dílem prodaným v aukci. 

Gerhard Richter: Abstraktes Bild 809-4 / 1994
olej na plátně / 225 x 200 cm
cena: 21 321 250 GBP / Sotheby’s 12. 10. 2012

Také Sotheby’s na své večerní květnové aukci v New Yorku zaznamenala několik nových aukčních rekordů. Za zmínku stojí zejména autorské rekordy Roye Lichtensteina (44,9 milionu), Cy Twomblyho (17,5 milionu) nebo Aj Wej-weje (780 tisíc dolarů). Mezi nejdražší díla aukce patřilo figurální plátno Francise Bacona Figure Writing Reflected in Mirror, jež bylo vydraženo za 44,9 milionu dolarů. Obraz se na trhu objevil teprve podruhé a prodávající ho získal už před pětatřiceti lety.

Závěr roku v New Yorku byl velice úspěšný. Společnost Sotheby’s v listopadu dosáhla svého vůbec nejlepšího výsledku, výnos činil 375 milionů dolarů. Večeru dominoval opět Mark Rothko, tentokrát s olejem No. 1 (Royal Red and Blue) z roku 1954, který se vydražil za 75,1 milionu dolarů. Plátno bylo pro potenciální zájemce neokoukané, protože se posledních třicet let nacházelo v soukromé sbírce. Výsledná částka zaplacená dražitelem vynesla tento obraz na druhé místo Rothkových děl. Nejvýraznějším rekordem téhož večera se stal Pollockův abstraktní olej Number 4, 1951. Nového majitele našel za 40,4 milionu dolarů, a tím hravě překonal autorův květnový rekord. Mezi další úspěchy patří i nový rekord za Warholovu práci na papíře Suicide z roku 1964 (16,3 milionu dolarů).

Listopadová aukce Christie’s dopadla ještě lépe. Výsledek 412,3 milionu dolarů znamená nejlepší výsledek v kategorii poválečného a současného umění a druhý nejlepší vůbec. Nabízené plátno Andyho Warhola Statue of Liberty bylo vydraženo za 43,8 milionu dolarů. Další rekordní položkou byly zářivé Tulipány Jeffa Koonse, které se výsledkem 33,7 milionu dolarů staly umělcovým nejdražším dílem prodaným v aukci. O autorský rekord šlo i v případě plátna Jeana-Michela Basquiata Bez názvu z roku 1981, vydraženého za 26,4 milionu dolarů.

Za zklamání v této sekci můžeme považovat třeba prodej fotografie Cindy Sherman s názvem Untitled no. 96 z roku 1981. Nového majitele našel „jen“ za 2,9 milionu dolarů, přestože jiný tisk z této edice se s částkou téměř 4 miliony dolarů stal o rok dřív na pár měsíců nejdražší fotografií prodanou na aukčním trhu. 

John Constable: Zdymadlo / 1824
olej na plátně / 142,2 x 120 cm
cena: 22 441 250 GBP / Christie’s 3. 7. 2012

Staří mistři

Přestože se ceny starých mistrů v porovnání se současným uměním pohybují mnohem níže a za cenu jednoho plátna žijícího autora můžeme nakoupit i několik děl starých mistrů, v loňské nabídce se opět objevila řada prací těch nejvýznamnějších malířů historie. Nepříznivé podmínky se například nepodepsaly na dražbě Raffaelovy kresby, která se s cenou 29,7 milionu liber umístila mezi nejdražšími položkami loňského roku a současně se stala nejdražší prací na papíře, která kdy byla prodána v aukci.

Hned z počátku roku ovšem sběratelé nebyli ochotni na aukci Sotheby’s zaplatit mezi 5–7 miliony dolarů za Canalettův pohled na Benátky. Stejně tak u Christie’s zůstala bez kupce jedna z posledních maleb Hanse Memlinga v soukromých rukou, oceněná na 6 milionů dolarů. Podobné zklamání přinesla i jedna ze skládaných hlav od Giuseppa Arcimbolda. Před deseti lety ji majitel pořídil za 1,4 milionu dolarů a tentokrát nikdo nebyl ochoten jít na miliony tři. Ještě hůře dopadlo zátiší od holandského malíře Simona Luttichuyse, za něž v roce 2006 zaplatil nový majitel tehdy rekordních 825 tisíc liber, desetinásobek odhadu. O rok později se obraz na veletrhu v Maastrichtu prodal dokonce za 4 miliony dolarů. Loni však zátiší zůstalo nevydraženo s částkou 1,8 milionu dolarů.

Uspělo naopak drobné Zvěstování od Simona Martiniho ze 14. století, které vynesli dražitelé na rekordních 4,1 milionů dolarů, nebo portrét Lukrécie od Lucase Cranacha staršího, který šel dokonce až na 5,1 milionu dolarů. Portrét Franse Halse pocházející z pozůstalosti americké herečky Elizabeth Taylor se vyšplhal na 2,1 milionu dolarů, dvojnásobek očekávané částky.

Londýnské léto přineslo jedny z nejlepších výsledků v kategorii starých mistrů. Nabídce Christie’s vévodil John Constable s olejem The Lock (Zdymadlo). Jeden ze šesti obrazů z jeho nejcennější série velkých pláten, která se nacházejí mimo jiné v National Gallery v Londýně nebo v newyorské Frick Collection, byl vydražen za 22,4 milionu liber. Plátno namalované v roce 1824 bylo ještě téhož roku získáno původním majitelem, v jehož rodině zůstalo po téměř dvě stě let. V roce 1990 byl obraz získán za rekordní částku do sbírky Thyssen-Bornemisza. Pořizovací cena 10,8 milionu liber tehdy znamenala nejvyšší částku zaplacenou na aukci za anglického autora. 

Rembrandt van Rijn: Muž v žoržetu s čapkou / 1626–27
olej na dřevě / 39,8 x 29,4 cm

Dalším dílem s výjimečnou proveniencí byl Rembrandtův portrét Muže v žoržetu a čapce datovaný do let 1626–27. Za tento olej na desce pocházející z významné sbírky manželů Dreesmannových, jenž byl vystaven například v roce 2006 v Rijksmuseum na výstavě Rembrandt/Caravaggio, utratil nový majitel 8,4 milionu liber. Práce z 16. století od Pietera Brueghela mladšího Spor mezi hody a půstem, jejíž kompozice je odvozena ze slavnější varianty visící ve vídeňském Kunsthistorische Museum, vynesla 4,5 milionu liber.

Závěr roku patřil již zmiňované Raffaelově kresbě, kterou začátkem prosince dražila v Londýně společnost Sotheby’s. Kresba uhlem Hlava mladého apoštola utržila rekordních 29,7 milionu liber, a stala se tak nejdražší autorovou položkou vydraženou v aukci. Sběratele přilákala nejen kresba samotná, ale i její exkluzivní provenience. Od roku 1720 do současnosti byla v rodinné sbírce vévodů z Devonshire. Kresba zobrazuje jednu z figur Raffaelova posledního obrazu Proměnění Páně ze sbírek Vatikánských muzeí. Za posledních padesát let se na aukčním trhu objevily jen dvě další Raffaelovy kresby srovnatelného významu.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...