ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Ročenka 13 - Světový trh

Rok 2013 by se dal charakterizovat jako mimořádně zdařilý především pro poválečné a současné umění. Vůbec poprvé se stalo, že všechny příčky v první desítce nejdražších děl prodaných v aukcích obsadila díla vytvořená v druhé polovině 20. století. 

Dohromady sběratelé a investoři na aukcích Christie’s a Sotheby’s utratili 11 miliard dolarů. Objem privátních prodejů zatím zveřejnila jen společnost Christie’s. Pokud však budeme počítat, že podíl privátně uzavíraných transakcí na celkovém obratu je u obou aukčních síních přibližně stejný, půjde o další minimálně 2,2 miliardy dolarů. Z hlediska celkového obratu i počtu položek v první desítce nejdražších děl se loni dařilo lépe Christie’s, na jejíchž aukcích kupci utratili o 800 milionů dolarů více než v Sotheby’s.

Pro Christie’s se jedná o rekordní výsledek, pro Sotheby’s o historicky druhý nejlepší. Vyšší obrat aukcí společnost vykázala pouze v roce 2007. Obě aukční síně shodně zaznamenaly výrazný meziroční růst, Christie’s ve výši dvanáct, Sotheby’s dokonce devatenáct procent. Nejdůležitějším segmentem pro obě společnosti bylo loni poválečné a současné umění, na které dohromady připadá téměř třetina celkového obratu (3,4 miliardy dolarů). Impresionisté a klasická moderna se na celkovém výsledku podílejí z jedné pětiny (2,1 miliardy), čínské umění, potažmo asiatika pak 17 procenty (1,8 miliardy dolarů). Obě aukční síně však uvádějí, že v právě v tomto segmentu zaznamenaly nejdynamičtější růst.

Andy Warhol: Silver Car Crash / 1963

sítotisk na plátně / à 267 x 208 cm 

cena: 105 445 000 USD / Sotheby’s 13. 11. 2013

 

Společnost Christie’s zveřejnila i obecné údaje o svých zákaznících. Nejpozitivnější zprávou je, že celých třicet procent kupců byli nováčci. Z hlediska finančního objemu se přitom postarali o jednu pětinu prodejů. Nadpoloviční většina kupců pochází z Evropy, třicet procent ze Spojených států a šestnáct procent z Asie. Hlavním prodejním centrem pro společnost zůstává New York, kde bylo realizováno 47 procent celkového obratu.

Poválečné a současné umění

Triptychu od Francise Bacona z roku 1969, který se stal v listopadu v Christie’s nejdražším dílem loňského roku, se dostávalo velké pozornosti už před samotnou aukcí. A nejen proto, že takto rozměrný Baconův triptych byl v aukci naposledy nabízen v roce 2008. Atraktivitu díla zvyšovalo i to, že modelem pro obrazy Baconovi seděl neméně význačný malíř Lucian Freud a že v aukci se objevily poprvé a společně. Původně byly prodány samostatně kupcům z různých částí světa. Vyvolávací cena proto začínala na 85 milionech dolarů a skončila na 127 milionech. Včetně aukční provize se triptych Studie Luciana Freuda prodal za rekordních 142,4 milionu dolarů.

Nominálně se Baconův triptych stal historicky nejdráže prodaným obrazem na aukci. Pokud však zohledníme inflaci, patří tento titul dál van Goghovu Portrétu Dr. Gacheta vydraženému v květnu 1990 za 82,5 milionu dolarů. To v dnešních cenách odpovídá částce 149,5 milionu dolarů. Baconovy obrazy vydražil newyorský galerista William Acquavella, který v aukci – jak v lednu informovaly The New York Times – zastupoval Elaine Wynnovou, spolumajitelku několika kasin v Las Vegas a bývalou manželku známého sběratele Stephena A. Wynna. Do konce března je možné triptych zhlédnout v Muzeu umění v Portlandu, kam byl na čtvrt roku zapůjčen.

Hlavní hvězdou večerní aukce Sotheby’s, která se konala den po úspěchu Baconových obrazů, byl diptych Andyho Warhola Stříbrná autohavárie, dosud největší Warholovo dílo nabízené v aukci. Obrazy z roku 1963 se prodaly v novém autorském rekordu za 105 milionů dolarů, což je o 30 milionů více, než byl umělcův předchozí cenový rekord, který šest let držel jiný obraz z téže série. Ze sedmi Warholových monumentálních diptychů s námětem autohavárií je pouze tento jediný dosud v soukromém držení. Jeho oranžovou variantu je například možné vidět ve vídeňském MUMOKu.

Nové autorské rekordy padly i v případě dalších umělců této kategorie. Na květnové aukci Sotheby’s se prodalo abstraktní plátno Onement VI od Barnetta Newmana za 43,8 milionu a na stejné aukci jako Warhol pak ještě soubor 24 kreseb Cy Twomblyho za senzačních 21,7 milionu dolarů. Na aukcích Christie’s byly stanoveny nové rekordy v případě Jacksona Pollocka (58,3 milionu), Roye Lichtensteina (56,1 milionu), Jeana-Michela Basquiata (48,8 milionu) a Piera Manzoniho (14,1 milionu dolarů).

Loňský rok byl rekordní i pro řadu žijících autorů. Na květnové aukci Sotheby’s své aukční maximum o pár milionů vylepšil Gerhard Richter, když se jeho černobílý pohled na Milánský dóm prodal za 37,1 milionu dolarů. V listopadu osmdesátníka Richtera na pozici nejdražšího žijícího umělce vystřídal osmapadesátiletý Jeff Koons. Jeho víc než tři metry vysoká socha Baloon Dog v oranžové variantě se na aukci Christie’s prodala za 58,4 milionu dolarů. Předchozí Koonsův rekord byl méně než poloviční, privátně však údajně byla jeho díla již prodávána i za vyšší částky. To ostatně potvrzuje i prohlášení novinového magnáta Petera M. Branta, který sochu prodával, že s aukční síní byl dohodnut, že pokud cena nepřesáhne určitou stanovenou hranici, což se nestalo, připadne celá aukční přirážka jemu. Společnost Christie’s tak podle něj na celém prodeji nevydělala ani dolar.

 
Jackson Pollock: Number 19 / 1948

olej a email na papíře fixované na plátně / 78,4 x 57,4 cm 

cena: 58 363 750 USD / Christie’s 15. 5. 2013

 

Rekordem, byť nikterak překvapivým, je rovněž cena 12 milionů dolarů, za kterou bylo již v únoru v Christie’s v Londýně vydraženo rozměrné plátno Dům architekta v rokli od čtyřiapadesátiletého Petera Doiga. Za více než 11 milionů dolarů se jeden Doigův obraz prodal již v roce 2007.

Impresionisté a klasická moderna

Nejdražším dílem v této kategorii se stal jeden z portrétů Picassovy oblíbené múzy Marie-Thérèse Walter, který byl v únoru dražen Sotheby’s v Londýně. Obraz Žena sedící u okna z roku 1932 se prodal v přepočtu za 45 milionů dolarů. To z něj sice dělá nejdražší dílo vydražené loni v Evropě, původní očekávání však byla výrazně vyšší. Lépe se Picassovi dařilo v listopadu v New Yorku. Obraz Hlava ženy z roku 1935 byl na aukci Sotheby’s vydražen za 39,9 milionu a pozdní Mušketýr s dýmkou se na téže aukci prodal vysoko nad předaukčním odhadem za 30,9 milionu dolarů. Překvapením byla také cena 28,2 milionu dolarů, dvojnásobek očekávané částky, za portrét malířových dětí z roku 1950, který o den dříve dražila společnost Christie’s. Na téže aukci však propadl obraz Malíř a jeho model z roku 1963, titulní dílo aukce, u kterého aukční síň počítala s cenou 25 až 35 milionů dolarů (bez aukční provize).

Cenovým rekordem, byť jen v rámci jednoho média, je i cena 32,6 milionu dolarů za obraz Alberta Giacomettiho Diego v kostkované košili. I v tomto případě však šlo z pohledu  Christie’s spíše o neúspěch. Očekávání byla vyšší a obraz byl prodán pod odhadem za garantovanou cenu třetí straně. V případě aukcí pořádaných Sotheby’s a Christie’s jde o celkem běžnou praxi, kdy jsou obrazy nabízeny s tím, že aukční síň na ně má předem dohodnuté kupce. Pokud o obraz nikdo neprojeví zájem, získává jej garant, pokud se v průběhu dražby vyšplhá nad dohodnutou cenu, aukční síň a garant si dělí zisk.

Z impresionistů se nejdráže prodal pohled na palác Contarini v Benátkách od Clauda Moneta, který byl v létě v Sotheby’s v Londýně vydražen v přepočtu za 30,5 milionu dolarů. Rovněž v Londýně, avšak v Christie’s, se za 15 milionů dolarů prodal také Renoirův obraz Slunečník z roku 1878. Z dalších mnohamilionových prodejů jmenujme 41,6 milionu za zátiší od Paula Cézanna, 18 milionů za Malého cukráře od Chaima Soutina či 11,5 milionu dolarů za futuristickou malbu od Giacoma Bally. Portrét Jeanne Hébuterne v klobouku od Amedea Modiglianiho se na únorové aukci Christie’s v Londýně prodal v přepočtu za 42,1 milionu dolarů a jiný jeho ženský portrét nazvaný Amazonka odešel v Sotheby’s za 25,9 milionu dolarů.

Giacomo Balla: Automobile in corsa / 1913
olej na papíře fixovaném na desce / 74 x 104 cm
cena: 11 477 000 USD / Sotheby’s 6. 11. 2013

 

Z dalších zajímavých prodejů umění 19. století je třeba ještě jmenovat trojici špičkových obrazů od britských prerafaelitů Edwarda Burne-Jonese a Danteho Gabriela Rossettiho. Senzací byla hlavně dražba obrazu Láska mezi ruinami od prvně jmenovaného. Na červencové aukci Christie’s v Londýně se prodal za více než dvojnásobek horního odhadu, v přepočtu za 22,4 milionu dolarů. Dosažená cena je o to působivější, že se jedná o práci na papíře. Sotheby’s pak na podzim dražilo dva stylizované Rossettiho portréty, které se prodaly za 5,3 a 7,4 milionu dolarů, a vylepšily tak hned dvakrát dosavadní umělcův aukční rekord.

Tak trochu mimo všechny kategorie stojí americký klasik Norman Rockwell, jehož obraz Modlitba před jídlem, vydražený v prosinci v Sotheby’s za 46,1 milionu dolarů, uzavírá desítku nejdražších děl loňského roku. Rockwellův předchozí aukční rekord z roku 2006 měl hodnotu 15,4 milionu dolarů a předaukční odhad počítal maximálně s polovinou nakonec realizované ceny. Obraz malíř vytvořil jako ilustraci pro titulní stranu týdeníku Saturday Evening Post na Díkůvzdání roku 1951. V Christie’s se o den později v novém aukčním rekordu prodal obraz jiného výrazného představitele americké moderny, Edwarda Hoppera. Jeho plátno East Wind Over Weehawken z roku 1934, které do aukce dalo muzeum PAFA z Filadelfie, se prodalo za 40,5 milionu dolarů.

Staří mistři

V kategorii starých mistrů loni naboural dominanci Christie’s a Sotheby’s londýnský aukční dům Bonhams. Nejdražší obraz v této kategorii byl vydražen na jeho prosincové aukci. Stal se jím mistrovský portrét vévody d’Harcourt od Jeana-Honoré Fragonarda, který se prodal v přepočtu za 27,9 milionu dolarů. To je více než trojnásobek dosavadního Fragonardova rekordu a padesátinásobek ceny, za kterou prodávající obraz v roce 1971 pořídil. Pro Bonhams šlo současně o historicky nejvyšší cenu dosaženou v jeho aukcích. Obraz pocházel z pozůstalosti německého filantropa Gustava Raua a celý výnos z prodeje šel ve prospěch UNICEF.

Stejnou provenienci a stejné určení měl i jeden z nejdražších starých mistrů vydražených v loni v Sotheby’s. Obraz Svatý Dominik v modlitbách od El Greca se v červenci v Londýně prodal v přepočtu za 13,9 milionu dolarů, což je malířův nový aukční rekord. Na téže aukci se prodal ještě další El Grecův obraz, Ježíš na kříži, který našel nového majitele za 5,2 milionu dolarů. Nejdražší dílem v této kategorii se nicméně loni v Sotheby’s stala dvojice Canalettových vedut Benátek, které se na prosincové aukci společnosti prodaly za 15,7 milionu dolarů. Z hlediska realizovaných nárůstů byly výraznými úspěchy také prodej rozměrného Pohledu na Avignon od francouzského rokokového malíře Clauda-Josepha Verneta (8,1 milionu), Rubensova portrétu neznámého muže (5,3 milionu) nebo obrazu Jarní práce od Pietera Brueghela mladšího (2,3 milionu dolarů).

Z českého pohledu pak jednou z nejzajímavějších položek byla dílenská varianta Arcimboldova Čtvera ročních období. Čtyři skládané portréty, u kterých katalog předpokládá, že je do Británie dovezla manželka Fridricha Falckého a dcera krále Jakuba I. Alžběta, se v červenci v Londýně prodaly s výrazným nárůstem za téměř 1,2 milionu dolarů.

Jusepe de Ribera: Posmívání se Kristu
olej na plátně / 106 x 87 cm
cena: 711 300 eur / Dorotheum 17. 4. 2013

 

Aukční síň Christie’s prodala nejdražší dílo v kategorii starých mistrů hned na své lednové aukci. Tondo Madona s Ježíškem od Fra Bartolomea v původním rámu se na její renesanční aukci prodalo bezmála za 13 milionů dolarů. Za 10,4 milionu dolarů se na téže aukci prodala také Madona s Ježíškem a Janem Křtitelem od Sandra Botticelliho. I když dosažená cena překonala horní hranici odhadu, o žádnou velkou senzaci nešlo, neboť o pár let dříve byl obraz na veletrhu v Maastrichtu nabízen za 15 milionů dolarů. O poslední prodej nad 10 milionů dolarů se postaral opět Canaletto, když se jeho pohled na Dóžecí palác prodal začátkem července v Londýně v přepočtu za 12,8 milionu dolarů.

Z prodejů, které výrazně překonaly očekávání, zmiňme obrazy Filozof držící zrcadlo od Jusepa de Ribery (1,1 milionu) a Ukřižování od Lucase Cranacha staršího (1,7 milionu dolarů). Cranachův obraz byl mimo jiné zajímavý 27 pečlivě psanými řádky textu na jeho zadní straně popisujícími životní osudy Alamanna di Stefana, italského duchovního ze 17. století, který si obraz objednal. Zajímavý, nově objevený Riberův obraz Posmívání se Kristu v dubnu dražila také společnost Dorotheum ve Vídni. Prodal se rovněž vysoko nad odhad, v přepočtu za 963 tisíc dolarů.

Několik mimořádných prodejů bylo loni realizováno i v případě prací na papíře. Hned v lednu padl nový rekord za nejdražší Dürerovu grafiku. Postaral se o něj na specializované dürerovské aukci Christie’s dřevořez Nosorožce, který se prodal za 886 tisíc dolarů, přibližně šestinásobek odhadu. Stejná aukční síň měla úspěch také s Raffaelovou kresbou sv. Benedikta (1,2 milionu) nebo s pastelovým portrétem Čtvrté vévodkyně z Marlborough od Thomase Gainsborougha (2,4 milionu dolarů). Podle Sotheby’s růstu cen kreseb starých mistrů pomáhají noví kupci z Asie, kteří toto médium vnímají jinak než evropští a američtí sběratelé. V prvním pololetí loňského roku se měli asijští kupci v Sotheby’s v této kategorii postarat o dvě třetiny prodejů. 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...