ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Ročenka 14 - Klasická moderna

Klasická moderna je stále vlajkovou lodí a výkladní skříní domácího trhu s uměním, segmentem, jehož finanční objem představuje celou polovinu obratu českých aukcí. Ze 125 děl prodaných v uplynulém roce za více než milion korun do této kategorie spadá přibližně každé třetí.

Antonín Procházka: Truhlářské zátiší / 1913 - 14 olej na lepence / 41 x 27 cm neprodáno / 1. Art Consulting 15. 5. 2014 Antonín Procházka: Truhlářské zátiší / 1913 - 14
olej na lepence / 41 x 27 cm
neprodáno / 1. Art Consulting 15. 5. 2014

 

Klasická moderna není oblastí, kde by se v posledních letech odehrávaly velké změny. Ze čtyř desítek autorských rekordů, které v roce 2014 náš trh zaznamenal, jich nespadá do tohoto obřího segmentu ani desetina. Nově dosažená cenová maxima, která pochopitelně souvisejí s nabídkou mimořádně kvalitního a sběratelsky atraktivního i neokoukaného materiálu, se vesměs týkají dynamicky se rozvíjejících oblastí umění 19. století či poválečné moderny.

Získat s těmito přívlastky do aukce dílo některého z klasiků české meziválečné moderny není právě snadný úkol. Jsou však autoři, u nichž nás v tomto směru potkala příjemná překvapení. V případě těchto prodejů se znovu prokázala rostoucí touha českých kupců po exkluzivních, umělecko-historicky výjimečných položkách, z nichž mnohé přicházejí na trh již s puncem zajímavé provenience. Mnohá očekávání v tomto směru překonal malíř Otakar Kubín, jemuž se podařilo v průběhu prvního pololetí překonat svůj autorský rekord hned dvakrát a kterému věnujeme samostatnou studii.

Nejdražším dílem v této kategorii a současně i nejdražším dílem roku se stalo rané kubistické zátiší od Emila Filly. Obraz Hlava muže s dýmkou z roku 1915 se na květnové aukci Galerie Kodl prodal s nárůstem o milion za konečných 16,8 milionu korun (obr. 1). Dosažená cena je šestou nejvyšší za Fillovo dílo. Pro srovnání, za více než deset milionů korun se na českých aukcích prodalo již dvanáct malířových obrazů. V loňském roce pak za tři desítky Fillových prací kupci utratili přes 60 milionů korun, přičemž hranici pěti milionů překročila ještě další tři významná díla. Jiné Fillovo zátiší z holandského období (obr. 9), polovičního formátu oproti předchozímu, dražila Galerie Kodl na podzim. S nárůstem vyšlo vítězného zájemce na 8,8 milionu korun. Jen o 400 tisíc korun méně dal v únoru jiný kupec u 1. Art Consulting za Zátiší z roku 1924 (obr. 10), dražené o osm měsíců dříve na aukci v Londýně. Rozdíl konečné ceny v Londýně a v Praze činil v případě tohoto obrazu 3,8 milionu korun. Po desetiletí se v listopadu vrátilo na trh výrazné Zátiší se sokolem (obr. 5), malba s provenienční historií sbírek Adolfa Hoffmeistera, Jaroslava Borovičky, Národní galerie. O práci, kterou měl generální ředitel Jiří Kotalík svého času v kanceláři, se na aukci Galerie Art Praha bojovalo. Nového majitele si našla za částku 10,8 milionu korun, přičemž onen původní za ni před deseti lety dal necelou třetinu této sumy. Z netypických Fillových prací s vyvolávací cenou v řádu statisíců se nejvyššímu nárůstu těšilo komorní Zátiší u okna, prodané těsně nad milion korun (obr. 134).

František Muzika: Pastorále / 1923 olej na plátně / 100 x 120?5 cm neprodáno / Galerie Pictura 11. 6. 2014 František Muzika: Pastorále / 1923
olej na plátně / 100 x 120,5 cm
neprodáno / Galerie Pictura 11. 6. 2014

 

Z nových vavřínů se v minulém roce kromě Otakara Kubína těšil i Václav Špála. Na listopadové aukci Adolf Loos Apartment and Gallery měli sběratelé možnost bojovat o plátno Harlekýn a Kolombina (obr. 17), jednu z posledních maleb pocházejících ze sbírky Karla Čapka. Práce visící u Čapků ve známé místnosti pátečníků šla do aukce s částkou 4,2 miliony korun. Pětice dražitelů cenu vyhnala na konečných 6,12 milionu korun, a překonala tak dosavadní, čtyři roky starý Špálův rekord obrazu Peřeje na Orlici. Obdobně se v květnu bojovalo o kubistický obraz Píseň venkova z počátku 20. let (obr. 43), který kdysi patřil Adolfu Hoffmeisterovi. Jeho cena v průběhu dražby Galerie Kodl vzrostla z 2,16 na 3,24 milionu korun. Jiná výrazná figurativní raná malba, Dvě koupající se dívky z roku 1917 (obr. 48), se o týden dříve u European Arts prodala s bezmála půlmilionovým nárůstem za 2,88 milionu korun. Za částku vyšší než milion se prodala ještě další pětice Špálových pláten. Celkem za jeho práce sběratelé v minulém roce utratili na 30 milionů korun.

Dvojice skvělých pláten se loni dražila od Františka Muziky. Výjimečné Pastorále, vystavené již v roce vzniku 1923 v Mánesu, za nabídkovou cenu 5, 76 milionů korun kupce nenašlo. Prodalo se naopak zdařilé Zátiší s melouny a hroznem (2,52 milionu korun, obr. 52). Aktuální retrospektiva díla Bohumila Kubišty se prozatím na trhu příliš neprojevila. Po loňském úspěchu výjimečného Zátiší z období Osmy se letos po čtyřech letech v aukci opět objevil olej Včelín, patřící do sbírky Antonína Matějčka a malíře Milana Albicha. Ani tentokrát na něj s nabídkovou cenou 6 milionů korun kupci nezareagovali. Zájemce si naopak na letní aukci Pictury za 2,16 milionu korun našla olejová skica Arno s datací do roku 1907 (obr. 62) a na podzim u Galerie Art Praha ještě za částku 1,68 milionu raná Venkovská chalupa (obr. 83). Za pozornost však stojí raná malba Statek od jiného člena Osmy, Vincence Beneše, vydražená v únoru za vyvolávací cenu 960 tisíc korun.

I v minulém roce se v aukcích objevila jedna výrazná malířská práce z rukou Jana Zrzavého. Duchovně procítěná lazurová figurální malba Anděl, obraz, který malíř dedikoval francouzskému historikovi Édouardu Dolléansovi (obr. 18), si našla svého příznivce na květnové aukci Galerie Kodl za vyvolávací cenu 5,76 milionu korun. Řadu neprodaných prací různé kvality pak už přerušuje pouze raně poválečné České městečko, vydražené totéž odpoledne s výrazným nárůstem za 2,8 milionu korun. Dosažená cena je jednou z nejvyšších za Zrzavého malbu ze 40. let. Obdobnému nárůstu se těšily i Bárky na pobřeží z roku 1942, které u Galerie Art Praha vyšplhaly na 1,6 milionu korun (obr. 50 a 90).

František Foltýn: Na kraji města / 1923 - 24 olej na plátně / 49,5 x 61,5 cm cena: 840 000 Kč / Galerie Pictura 19. 3. 2014 František Foltýn: Na kraji města / 1923 - 24
olej na plátně / 49,5 x 61,5 cm
cena: 840 000 Kč / Galerie Pictura 19. 3. 2014

 

Ze čtveřice dražených pláten Josefa Čapka stojí za pozornost především dětská kompozice Hra (obr. 30), významná práce pozdních let, o niž se na listopadové aukci Galerie Kodl bojovalo. Olej z předválečné sbírky Ivana Franty nakonec získal sběratel za 3,84 milionu korun. Podobné štěstí už nemělo plátno Dva muži z poloviny 20. let, restituované z Moravské galerie, původem z významné brněnské sbírky, nabízené u 1. Art Consulting za 3,32 milion korun. Na své si loni přišli i příznivci Antonína Procházky. Dražila se hned trojice velmi kvalitních zátiší, všechna u 1. Art Consulting. Na výjimečné rané Truhlářské zátiší z let 1913–14 a sbírky Františka Venery paradoxně nakonec kupci nezareagovali, dvě mladší orfistické práce s nižší vyvolávací cenou však vzbudily zájem. Menší Zátiší s pohárem a knihou ze sbírky Otakara Teyschla se prodalo za 1,55 a větší Zátiší s vázou a kyticí za 3,56 milionu korun (obr. 95 a 35). Kolekci kvalitních Procházkových prací na jaře doplnila ještě křehká Kytice za záclonou z roku 1930 s cenou 336 tisíc korun.

Po předloňském rekordu Karla Černého se na trh na jaře dostal další z cyklu jeho Barů, menší těsně předválečná varianta. S nabídkovou cenou 4,15 milionu korun zůstala nevydražena. Úspěch sklidila naopak na podzim jedna z válečných maleb Milenců (obr. 39), jejíž cena u Galerie Art Praha vzrostla na 3,36 milionu korun. Standardní byla nabídka, i co se týče prací Rudolfa Kremličky. Těsně pod milionem skončila hned trojice jeho krajin, z nichž nejvýraznější francouzskou Krajinu z Étretatu vydražil Arthouse Hejtmánek za první podání ve výši 992 tisíc korun, o klasicizující Krajinu s mostem se naopak u European Arts bojovalo až do výše 864 tisíc korun. Trojice zajímavých figurálních prací se objevila také od Jaroslava Krále. Výraznému nárůstu se těšil výjimečný pastel Dvě ženy u Adolf Loos Apartment and Gallery, stejně jako olej Rodina u European Arts (852 a 780 tisíc korun).

Jediný olej Františka Kupky loni nabídla ve své podzimní aukci Adolf Loos Apartment and Gallery. Raný a ojedinělý námět Koně ve stáji zůstal s cenou 1,26 milionu korun nevydražen. Velkému nárůstu se naopak na téže aukci těšila kvašová studie k obrazu Příběh o pestících a tyčinkách z roku 1919 (obr. 77), jejíž cena vylétla téměř čtyřnásobně na částku 1,86 milionu korun, což je třetí nejvyšší cena za Kupkovu abstraktní práci na papíře. O týden později nabídla ještě Galerie Kodl cyklus kvašových ilustrací k Errinyím. Kupce našly dva z šesti nabízených listů, a sice za 468 a 480 tisíc korun. Jedná se o tytéž práce, které se objevily již před dvěma lety na aukci v Londýně.

Rekordní rok má za sebou František Foltýn. Za celkem 13 jeho prací dali loni kupci téměř 11 milionů korun. Hned v lednu se u Adolf Loos Apartment and Gallery za 1,93 milionu korun prodal rozměrný portrét Děvče s červenou stuhou ve vlasech (obr. 70). Olej z raných 20. let strávených v Košicích a Mukačevu byl v tu chvíli třetím nejdražším autorovým dílem prodaným na českém trhu. V březnu se pak podařilo překonat i čtrnáct let starý malířův tuzemský rekord Krajiny z okolí Mukačeva. Za abstraktní Kompozici z roku 1927 (obr. 23) dal kupec 4,68 milionu korun, což je nový domácí rekord a současně nejvyšší cena za malířovu abstrakci. Stejný olej se dražil mimo jiné už před šesti lety v Londýně, kde vyšel v přepočtu na 2,96 milionu korun. V průběhu roku se s nárůsty na 1,44 a 1,32 milionu korun prodaly ještě další dvě Foltýnovy abstraktní kompozice (obr. 98 a 109).

František Malý: Bez názvu / 1932 olej na plátně / 51 x 45 cm cena: 900 000 Kč / Dorotheum 24. 5. 2014 František Malý: Bez názvu / 1932
olej na plátně / 51 x 45 cm
cena: 900 000 Kč / Dorotheum 24. 5. 2014

 

Nic na oblibě sběratelů loni netratil Josef Lada, nad hranicí půl milionu se prodalo hned sedm jeho prací, nejvýše, za 1,14 milionu korun, pak větší válečný kvaš Mlýn s kostelíkem (obr. 118), což je třetí nejvyšší za Ladu zaplacená částka. Trojicí děl nad milion korun se mohl pochlubit i Otakar Nejedlý (obr. 69, 105 a 129). Mezi výraznými solitérními prodeji na poli klasické moderny je třeba zmínit také dražbu oleje Hadí muž od Františka Tichého (obr. 124), opakovaně publikované a vystavované malby z roku 1945, restituované ze zlínské galerie. Práce nabízená před dvěma lety za nereálných 1,8 milionu nyní začínala dražbu na 720 tisících a vystoupala těsně nad milion korun. I tak se stala čtvrtým nejdražším Tichého dílem.

Podobně vzbudila pozornost předválečná malba Jana Baucha Dům v krajině. S částkou  852 tisíc korun jde o jedno ze čtyř nejdražších autorových děl. Svůj autorský rekord naopak vyrovnal Alén Diviš, když cena jeho působivého Odpočívajícího dívčího aktu vzrostla na 660 tisíc korun. Po třech letech se znovu dostalo do aukce rekordní Lovecké zátiší Josefa Lieslera z konce 30. let (obr. 125), prodané tentokrát ještě o 180 tisíc méně za 1,08 milionu korun. Překvapením se staly také prodeje prací nepříliš známého Františka Malého, který za první republiky působil jako textilní návrhář. Na trhu se tento autor objevoval dosud jen sporadicky s částkami do sto tisíc korun. Nejlépe si na květnové aukci Dorothea vedla jeho bezejmenná ženská figura z počátku 30. let, která vylétla z 96 na rekordních 900 tisíc korun. Jiný Malého obraz, Akt se závojem s datací do roku 1941, na podzim u 1. Art Consulting skončil na částce 600 tisíc korun.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...