ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Sbírka Hascoe v Londýně

Sbírka Hascoe, která bude v pondělí 13. června dražena v Londýně, byla podle názorů mnohých jednou z největších (ne-li tou největší) privátní sbírkou českého umění mimo území České republiky. Unikátní je její geneze, rozsah i kvalita některých kusů. Situace, aby v jeden den bylo draženo pět abstraktních olejů Františka Kupky, se znovu hned tak opakovat nebude. 

Zahraniční sbírky české moderny mívají hluboké historické a osobní kořeny. „Obrazy, které si naše rodina vzala s sebou, když prchala před nacisty či komunisty,“ mohl by začínat příběh většiny z nich. Sbírka Hascoe naproti tomu vznikla až v letech 1993 až 2007 a američtí manželé Norman a Suzanne Hascoeovi neměli s Českou republikou společného nic jiného, než že si zamilovali Prahu a od 90. let sem každoročně jezdili. „Že by tu snad měli nějaké rodinné kořeny, se nikdy nezmínili. Nic takového tu nehledali. Oba ale měli mimořádný cit pro krásu a poznali, že český kubismus je něco výjimečného,“ vypráví Světlana Soukupová, která byla jejich dlouholetou přítelkyní a pomocnicí při budování sbírky.

Jednotlivá díla Hascoeovi nakupovali prostřednictvím galerií i aukčních síní, jak v Česku, tak v zahraničí. „Když na pana Hascoea něco zapůsobilo, jednal okamžitě,“ vypráví Soukupová a při listováním aukčním katalogem ukazuje díla, která si Hascoeovi koupili osobně při svých návštěvách Prahy. Jedním z prvních bylo rozměrné plátno Kamenolom od Josefa Ullmanna, zakoupené podle katalogu 1. září 1993 v pražské galerii Vadamo. „Když se v průběhu roku něco zajímavého objevilo v aukci, poslala jsem do Ameriky fotografie a pan doktor Hlušička k tomu vypracoval posudek. A podle toho se rozhodovali, jestli koupit, nebo ne. Hned po dražbě jsem pak vždy spěchala ven ze sálu a volala, jestli jsme uspěli. Vidíte, už zase říkám my,“ směje se.

Mezi nejcennější díla sbírky patří již zmiňovaných pět abstrakcí Františka Kupky, u kterých se cenové odhady pohybují v rozmezí od 4,5 do 20 milionů korun (odhady jsou uváděny bez aukční provize a bez pětiprocentního dovozního cla). Dalšími díly, u kterých se dá očekávat největší zájem českých sběratelů, jsou dva stěžejní kubo-futuristické obrazy Františka Foltýna, Imperialismus a Dostojevský (3,4 až 5,1 milionu), oboustranný obraz Fantomas/Námořník od Josefa Čapka (4,3 až 5,7 milionu) a rozměrné Zátiší s ovocem od Bohumila Kubišty (8,5 až 14,2 milionu korun). Katalog čítá 200 položek, většina z nich se však nevymyká z běžné nabídky tuzemských aukčních síní. Devadesát procent děl ostatně Hascoeovi zakoupili na českém trhu.

O tom, že sbírka bude bude na prodej, se hovořilo od loňského léta. Norman Hascoe zemřel na podzim 2007, jeho paní pak loni v květnu. České aukční síně doufaly, že alespoň část sbírky by mohla být dražena jejich prostřednictvím, nakonec se však děti manželů Hascoeových rozhodly svěřit celý soubor Sotheby’s. Dosavadní zkušenost s českým uměním na zahraničních aukcích by svědčila spíše pro prodej v Česku. Řada děl, která projdou aukcemi v Paříži či Londýně, je v rozmezí pouhých několika měsíců nabídnuta za vyšší cenu k opětovnému prodeji českými aukčními domy. Zástupci Sotheby’s však věří, že toto je, vzhledem k rozsahu nabízené kolekce, jiná situace a že se jim podaří přilákat nejen obchodníky s uměním, ale i skutečné sběratele. „Navíc nám nejde jen o Čechy. Jedná se o díla, která mohou být zajímavá i pro mezinárodní publikum. Existuje ohromná poptávka po neokoukaných kvalitních věcech a tohle může být způsob, jak českou modernu představit novým zájemcům,“ říká Tessa Kostrzewa z oddělení evropského malířství.

Dalším neobvyklým rysem sbírky Hascoe je velké zastoupení soch. V londýnském souboru jich bude draženo přes šedesát, další jsou nabízeny privátně. Hascoeovi si zamilovali zejména Gutfreunda, v jejich sbírce však byla i díla Jana Štursy, Otakara Švece, Vincence Makovského a řady dalších. Nesbírali jen drobné interiérové plastiky, ale i monumentální sochy, jako je Švecův Sluneční paprsek nebo Makovského Ležící žena. Ve většině případů jde o nové odlitky, neboť Hascoevi, když se jim něco zalíbilo, kontaktovali přímo dědice Národní galerii nebo autorských práv a vyjednali si zhotovení odlitků. „Tehdy byla ještě sbírka soch vystavena venku na zahradě Zbraslavského zámku, tak jsme tam chodili a vybírali,“ vypráví Soukupová. Celkem jsou v aukčním katalogu více než tři desítky soch, které mají v popisce: „Posmrtný odlitek vytvořený na základě smlouvy s Národní galerií v Praze z její sbírky.“

To, že veřejná instituce nechává v tomto rozsahu zhotovovat nové odlitky pro soukromou sbírku, je neobvyklé, pro Národní galerii však spolupráce s Hascoeovými znamenala důležitý příjem. „Jednání trvala docela dlouho, protože byl potřeba souhlas Ministerstva kultury. Pan Hascoe dokázal být velmi urputný a nenechal se odbýt. Původní dohoda zněla, že půjde vždy jen o jeden odlitek a že výnos bude určen na rozšiřování sbírky sochařství,“ vypráví někdejší pracovnice Národní galerie. Posmrtné odlitky jsou méně ceněné než dobové práce, výhodou soch ze sbírky Hascoe je, že mají alespoň jasnou provenienci a byly vytvořeny na základě regulérní smlouvy. Zejména v Gutfreundově případě je totiž na trhu velké množství odlitků, u kterých není vůbec jasné, za jakých okolností a podle jakých modelů byly vytvořeny.

Pro tuzemský trh s uměním je dražba sbírky Hascoe mimořádnou událostí. Slabší nabídku českých aukčních domů v prvním pololetí je možné vysvětlit i tím, že všichni vyčkávají, až bude po londýnské aukci. Celková cena nabízených děl je více než 140 milionů korun. I když se ne všechno prodá a ne všichni kupci budou z České republiky, minimálně část těchto peněz bude nutně chybět na českých aukcích. Můžeme se na druhou stranu těšit, že do České republiky, potažmo na zdejší trh s uměním, se vrátí řada zajímavých děl.

_______________________________________________________________________
Cenové odhady jsou bez aukční provize. Navrch k ceně dosažené na sále kupec zaplatí 25 procent z ceny do 25 tisíc liber, 20 procent z ceny od 25 do 500 tisíc liber a 12 procent z ceny nad tuto částku. Z této provize je třeba ještě odvést 20 procentní DPH. Při dovozu do Evropské unie – dražená díla pocházejí ze Spojených států – je třeba počítat ještě s dovozním clem v zemi vstupu uměleckého díla na území unie. V případě Velké Británie jde o 5 procent z kladívkové ceny.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...