ART+, vše o trhu s uměním
Březen 2017 1146 

Střízlivá večerní moderna

Impresionisté a moderna v New Yorku, květen 2016

Minulý týden New York hostil hlavní večerní aukce impresionismu a moderního umění letošního pololetí. Oba stěžejní aukční domy, Christie's i Sotheby's, vykazují po skončených prodejích v zásadě vlažné výsledky. Zájem o kategorii impresionistů a moderny spíše ustupuje, experti radí vyčkávat.

Auguste Rodin: L'Éternel printemps / 1884, 1901 - 03 / mramor / 66 cm / Sotheby's New York 9. 5. 2016 / 20 410 000 USD Auguste Rodin: L'Éternel printemps / 1884, 1901 - 03 / mramor / 66 cm / Sotheby's New York 9. 5. 2016 / 20 410 000 USD

 

Jako první proběhla aukce Sotheby's, která představila nabídku šedesáti dvou položek, z nichž se prodalo „jen“ 66%. Tento výsledek není pro zásadní večerní aukci sezóny zrovna nejlepší. Výnos večera se dostal na 144,5 milionu dolarů, kdežto vloni při adekvátní nabídce šedesáti čtyř položek výnos činil 368,3 milionu dolarů.

Zásadním rozdílem mezi loňskou (zde) a letošní nabídkou bylo množství poskytovaných garancí. Zatímco loni si neslo tyto záruky čtrnáct děl z aukčního katalogu, letos to byla jen jedna jediná položka. Tou byla plátno René Magritta Le Message à la terre, které ovšem získal sám poskytovatel garance za 2,3 milionu dolarů (předaukční odhad 2–3 miliony dolarů).

Nejdražší položkou a současně největším překvapením aukce se stalo mramorové sousoší Augusta Rodina L'Éternel Printemps, kterou dražitelé vynesli vysoko nad předaukční odhad (12 milionů dolarů). I když sběratelé zpravidla upřednostňují Rodinovi bronzy, zájemce za jednu z deseti mramorových variant, které jsou známy, zaplatil 20,4 milionu dolarů, a to i přes to, že někteří experti tvrdí, že tyto mramorové sochy tvořili podle předloh Rodinovi asistenti.

S velkým očekáváním byla dražena fauvistická krajina Sous-bois (Paysage) Maurice de Vlamincka (předaukční odhad 12–18 milionů dolarů), která byla nakonec přiklepnuta novému majiteli za 16,3 milionu dolarů. Největším zklamáním večera se naopak stal nevydražený obraz Andrého Deraina Les Voiles Rougesz roku 1906, jenž zůstal bez zájemce na předaukčním odhadu 15 milionů dolarů. Aukce nedopadla nejlépe ani pro Pabla Picassa, neboť hned čtyři z jeho děl zůstaly nevydraženy.

Frida Kahlo: Dos Desnudos en el Bosque (La Tierra Misma) / 1939 / olej na kovu / 25 x 30 cm / Christie's 12. 5. 2016 / 8 005 000 USD Frida Kahlo: Dos Desnudos en el Bosque (La Tierra Misma) / 1939 / olej na kovu / 25 x 30 cm / Christie's 12. 5. 2016 / 8 005 000 USD 

 

O tři dny později proběhla i aukce konkurenčního domu Christie's. Aukce střídmě naceněných čtyřiapadesáti položek s úspěšností 86% vynesla 141,5 milionu dolarů. Pro srovnání uveďme, že poslední – listopadová večerní aukce – skončila s výsledkem 202,6 milionu dolarů.

Nejdražším dílem aukce se stal olej s lekníny Clauda Moneta z roku 1919. Monet tento obraz původně namaloval jako mnohem větší. Některý z galeristů jej však ještě před rokem 1944 rozpůlil. Levá část je součástí sbírky tel avivského muzea a pravou část nyní mohl na aukci získat nový majitel za 27 milionů dolarů. Na spodní hranici předaukčního odhadu (12–18 milionů dolarů) byl vydražen také Modiglianiho portrét Jeune Femme à la Rose (Margherita) z roku 1916, za nějž zájemce zaplatil 12,8 milionu dolarů.

Christie's do své nabídky zahrnuli i plátno mexické malířky Fridy Kahlo, jejíž práce bývají zpravidla součástí specializovaných aukcí latinskoamerických autorů. Její olej na kovové desce z roku 1939 Dos Desnudos en el Bosque (La Tierra Misma) zobrazující dvě nahé ženy byl také součástí autorčiny retrospektivy, která proběhla v roce 2005 v londýnské Tate Modern. Částka 8 milionů dolarů, kterou zaplatil úspěšný dražitel na telefonu, představuje nový autorský rekord zaplacený za dílo Fridy Kahlo v aukci. Současně se jedná i o nejvyšší cenu zaplacenou v aukci za dílo latinskoamerického autora.

Už několik let se poukazuje na ustupující zájem o kategorie impresionistů a moderního umění, která se udržovala na vrcholu od počátku 80. let. Prvenství a s ním i výrazně lepší výsledky přebralo poválečné a současné umění. Experti se shodují, že v současné době není nejvhodnější čas k prodeji impresionistických mistrů. Pokud navrhovatele k prodeji nic nenutí a jejich očekávaní jsou vysoká, zřejmě se vyplatí počkat.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...