ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Sutnar konečně doceněný

V sobotu 19. září se v prostorách hotelu Marriott uskutečnila aukce společnosti Dorotheum, první aukce podzimní části sezony. Z celkového počtu 370 položek jich bylo vydraženo 211.

Celkem tak bylo prodáno necelých 60 procent všech nabízených obrazů a starožitností za bezmála 30 milionů korun, což představuje druhý nejlepší výsledek v historii společnosti. Za více než sto tisíc korun se prodalo 42 položek, milionovou hranici pokořilo 6 děl.

V nabídce obrazů nebyl vyslovený trhák, který by na sebe poutal veškerou pozornost, přesto bylo možno zakoupit mnohé více než zajímavé práce. Slibný začátek naznačila hned v úvodu dražby položka 22. Za portrét mladé dámy od Eugena von Blaase, u kterého byla stanovena vyvolávací cena na 240 tisíc, byl nový majitel ochoten zaplatit čtyřikrát tolik, 960 tisíc korun. 

L.Sutnar: Venuše s prstem na rtech / 1966
akryl, masonit / 180 x 109 cm / cena: 2 280 000 Kč

Největšího úspěchu dosáhly práce Ladislava Sutnara. Prodaly se všechny čtyři nabízené obrazy, v součtu za 5,28 milionu korun. Nejdražší byla Venuše s prstem na rtech z roku 1966. Obraz pocházející z americké soukromé sbírky byl vydražen za 2,28 milionu korun. Jeho dražba přitom začínala na pouhých 480 tisících korun. Venuše-Diavola, o rok starší práce stejné provenience, byla vydražena za 1,2 milionu korun. I zbývající dvě práce, Venuše žonglující a Venuše v pruhovaných kalhotách, vysoko předčily své odhadní ceny. Předaukční odhady se držely poměrně nízko kvůli nepříliš přesvědčivému výsledku první aukce jednoho ze Sutnarových obrazů loni v listopadu. Venuše ve dne snící byla tehdy v Dorotheu prodána za vyvolávací cenu 600 tisíc korun.

Vysoko nad odhad se prodal také druhý ze dvou Slavíčků, kteří byli v aukci ke koupi. Malba Na okořském potoce dokázala dražitele natolik zaujmout, že za ni byli ochotni nabídnout výsledných 3,12 milionu korun. Dražba startovala na částce 1,2 milionu korun. Signovaný a rokem 1908 datovaný obraz Žito se stejnou vyvolávací cenou byl vydražen za 2 miliony korun. Rostoucí zájem o dílo Oldřicha Blažíčka potvrdily obrazy Interiér kostela, Na pahorku a Jaro. Prvně jmenovaný byl prodán za 480, druhý za 288 tisíc, třetí za 216 tisíc korun. Předaukční odhady byly výrazně nižší. Třemi obrazy byl zastoupen i Václav Radimský. Nejdražší z jeho obrazů, Cesta přes hráz, byl vydražen za 456 tisíc korun.

Zcela nad očekávání se prodala Kytice od Václava Špály. Z vyvolávací ceny 720 tisíc se vyšplhala na částku 1,68

 

milionu korun. Podobných výsledků dosáhly Špálovy práce i o den později na aukci Galerie Art Praha, takže další „znovuobjevení“ Špály je asi na spadnutí. Druhá Špálova Kytice, rozměrově menší, byla vydražena za vyvolávací cenu 360 tisíc korun. Pěti pracemi byl opět zastoupen František Vobecký. Neprodána zůstala jen ta s nejvyšší vyvolávací cenou. 600 tisíc korun bylo nad síly přítomných zájemců. Stejně tak zůstal neprodán obraz Kamila Lhotáka Můj syn, který jsme představovali v minulém čísle.

Výrazné nárůsty zaznamenaly také práce, pro které si nejspíš přijeli zájemci ze Slovenska. Dvě plátna Theodora Moussona byla prodána za 204, respektive 168 tisíc korun. Tři práce Jana Hály celkem za 612 tisíc korun. Poměrně bohatá byla i nabídka umělců Skupiny 42. Krom již zmíněného Lhotáka, který nového majitele nenašel, se velice dobře prodávaly malby jak Františka Grosse, tak Františka Hudečka.

Moderní česká fotografie / 1943
album deseti originálních snímků
cena: 720 000 Kč

Z prací na papíře stojí za zmínku dvě práce Josefa Lady. Kvaš Zima byl prodán za odhadní cenu 540 tisíc korun, druhá práce, taktéž se zimní tematikou, pak za vyvolávací cenu 180 tisíc korun. Jindy hojně zastoupená fotografie tentokrát nabízela pouze čtyři položky. Jednou z nich bylo album deseti snímků od předních osobností české fotografické avantgardy (Ehm, Funke, Hák, Plicka a Sudek), vydané v roce 1943 nakladatelstvím Národní práce. Tento výjimečný soubor se z vyvolávací ceny 216 tisíc dostal až na 720 tisíc korun.

Nabízen byl také soubor předmětů, převážně lustrů a dalších doplňků, navržených Bořkem Šípkem pro knihovnu Václava Havla. Většina z nich se prodala za vyvolávací ceny, výjimkou byl jen stojan pod televizor ve tvaru řečnického pultu vydražený za 78 tisíc korun, čtyřnásobek minimálního podání.

V nabídce se objevilo i několik kusů nábytkářského umění. Ty se prodávaly buď za vyvolávací ceny, nebo zůstaly nevydraženy. Z řady vybočila pouze šperkovnice v renesančním stylu z konce 19. století, která byla po urputném boji vydražena za 480 tisíc, čtyřnásobek vyvolávací ceny.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...