ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Svátek geometrie

1. Art Consulting 07.06.2012

Červnová večerní aukce 1. Art Consulting, poprvé zaměřená na poválečné umění (více zde), přinesla mimořádné výsledky. Historický sál Topičova salonu byl v dusném parnu letního podvečera téměř poloprázdný, přesto se prodaly více než dvě třetiny ze 49 nabízených položek, dohromady za téměř 49 milionů korun.

Za více než milion korun se prodalo šest obrazů, 23 děl bylo draženo nad sto tisíc korun, šest z nich v nových autorských rekordech (všechny ceny jsou včetně aukční provize).

František Kupka: Úsměv O / 1933–51

František Kupka: Úsměv O / 1933–51

olej na plátně / 60 x 66 cm
/ cena: 23 710 000 Kč

 

Klíčové položce katalogu, abstraktnímu plátnu Františka Kupky Úsměv O, věnoval Jiří Rybář v úvodu večera osobitý uměleckohistorický exkurs a ten byl úspěšný. Po jistém počátečním váhání se o plátno nakonec utkala trojice kupců v sále. Ti cenu dokázali nečekaně vyšponovat. Z počátečních 14,14 milionu korun (včetně provize) rychle stoupala. Při třetinovém nárůstu o čtyři miliony korun se začal majitel síně viditelně potit, odhodlaní kupci však dražili dále. Při finální ceně 23,71 milionu korun sál kupujícímu spontánně zatleskal. Cenově se tak tato realizace z pozůstalosti Eugenie Kupkové z mechanického cyklu datovaná 1933–51 zařadila za rekordní Tvar modré a obraz Zhroucení vertikál, vydražený stejnou aukční síní v březnu 2009 za téměř 26 milionů korun.

Také u ostatních položek se velmi dařilo. Velkorysý formát večerní aukce s reprezentativním katalogem zkrátka na české kupce (zejména ty investiční) stále ještě zabírá. Nad hranicí dvou milionů korun se prodalo dalších pět prací. Druhou nejvyšší cenu večera, necelých pět milionů korun, zaplatil kupec na telefonu za dílo Toyen Probuzení: Šelestění per z poloviny 50. let. Obraz vystavený ve Stockholmu a na souborné výstavě v Praze získal za vyvolávací cenu.

Adriena Šimotová: Postava / 1994

Adriena Šimotová: Postava / 1994
uhel na papíře / 183 x 69 cm / cena: 900 000 Kč

 

S nárůstem na 3,5 milionu korun se prodala Figura Mikuláše Medka, strukturální kompozice z počátku 60. let. Toto pololetí jde už o druhý Medkův obraz vydražený nad částkou 3 miliony korun a celkově zatím o autorovo druhé nejdražší dílo. Za částky 3,4 a 2,8 milionu korun našly zájemce dvě práce Václava Boštíka z 80. let, obě přibližně s třetinovým nárůstem. Olej Skvrny Zdeňka Sýkory z 90. let stál dva miliony korun.

Na nové autorské rekordy si sáhli konstruktivisté. Hliníková realizace Rámečky (Pět a půl) Stanislava Kolíbala z roku 1969 se dostala cenově na dvojnásobek, na 720 tisíc korun. Hugo Demartini, na trhu v tomto rozměru zcela ojedinělý, vyšel na 444 tisíc korun. Jeho Černý reliéf dražilo hned několik zájemců, včetně jednoho z majitelů konkurenčních aukčních domů. Dva kupci proti sobě dražili papírový Reliéf Jiřího Hilmara z roku 1976, autora ještě do loňského roku se vůbec nevyskytujícího. Práce vyšla na 324 tisíce korun.

Variabil Radoslava Kratiny odešel za první podání ve výši 216 tisíc korun. Zájem vzbudilo i luxusní nedostatkové Dělení půlkruhu Jana Kubíčka z roku 1986. Po boji dvou kupců na telefonu a dvou v sále skončilo na 840 tisících korunách. Hlava – fontána č. 4 Karla Nepraše také cenově vzrostla téměř na dvojnásobek (720 tisíc korun). U všech šesti zmíněných autorů jde o dosud nejvyšší dosažené ceny, což ukazuje na zcela jasný trend růstu zájmu o kvalitní poválečnou geometrickou abstrakci a konstruktivismus, které stály donedávna zcela mimo nabídku i poptávku trhu (o těchto cenových rekordech více zde).

Hugo Demartini: Černý reliéf / 1971

Hugo Demartini: Černý reliéf / 1971
chromovaný kov, sklo, dřevo / 91 x 91 cm / cena: 444 000 Kč

 

Své aukční maximum (900 tisíc korun) vyrovnala také Adriena Šimotová s rozměrnou uhlovou kresbou z roku 1994 Postava. Za poválečnou práci na papíře jde v rámci trhu o ojedinělou částku. Výjimečným ziskem byl pro nového majitele i Obraz Milana Grygara z roku 1962, na trhu také zcela nedostatkový artikl (420 tisíc korun). Akryl Kontinuální modulační válec Vladislava Mirvalda z počátku 90. let vyšel na 288 tisíc korun, téměř trojnásobek prvního podání. Cena rostla i u dvojice prací Jiřího Koláře ze 70. let (192 a 216 tisíc korun).

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...