ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques TEFAF 2011

Ve dnech 18. až 27. března se v Nizozemí uskutečnil 24. ročník prestižního veletrhu umění a starožitností TEFAF. K viděné a ke koupi bylo více než 30 tisíc uměleckých předmětů, od archeologických vykopávek přes šperky a starožitný nábytek až po díla současných autorů, a to v celkové ceně převyšující 2 miliardy eur.

Jelikož údaje o prodejích nemají organizátoři k dispozici, zásobují média alespoň řadou vedlejších statistik – kolik květin bylo použito k výzdobě výstavních prostor (140 000), kolik lahví šampaňského návštěvníci zkonzumovali (1 800) či kolik privátních letadel přijalo místní letiště (154). Během deseti dnů veletrh přilákal 73 tisíc návštěvníků, mezi nimi i zástupce téměř dvou stovek muzeí z celého světa.

I když v posledních letech dostávají na TEFAFu prostor i galerie nabízející současné umění a design, těžištěm veletrhu zůstávají staří mistři. Podle pravidelných návštěvníků však rok od roku mistrovských děl starého umění ubývá, či se přinejmenším čím dál tím vzácněji objevují dosud neznámá díla. Řada nabízených obrazů se na veletrh vrací – galeristé nemají důvod snižovat ceny a je pro ně věcí prestiže ukázat, jak kvalitním zbožím disponují – či v nedávné době prošla aukčním trhem.

Platilo to například pro téměř všechna díla na stánku slavné newyorské galerie Otto Neumann: Rembrandtův Muž s rukama v bok byl v prosinci 2009 hvězdou londýnské aukce Christie’s, nedaleko visící van Dyckův autoportrét byl ve stejné době vydražen v Sotheby’s. Rembrandt byl s cenou 47 milionů dolarů jedním z nejdražších děl veletrhu. Během čtrnácti měsíců od jeho posledního prodeje tak jeho cena vzrostla o téměř 14 milionů dolarů. Podobně tomu bylo s obrazem Člověk volící mezi ctností a neřestí od Franse Franckena II., který byl loni v dubnu vydražen ve vídeňském Dorotheu za rekordních 7 milionů eur. Londýnský galerista Johnny van Haeften jej nyní nabízel za 10 milionů eur.

Z české umění je možné v katalogu, který však nezahrnuje všechny vystavené autory, najít jen dvě jména: Františka Kupku a Jaromíra Funkeho. Kupkovu pastelovou studii k obrazu Localisation de mobiles graphiques, který je ve sbírce Národní galerie ve Washingtonu D. C., nabízela düsseldorfská galerie Beck & Eggeling. Funkeho světelnou abstrakci z roku 1929 měla v nabídce fotografická Galerie Kicken z Berlína. Ceny katalog bohužel neuvádí
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...