ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Týden starých mistrů

Staří mistři v New Yorku, leden 2015

Nadcházející týden je v New Yorku plně věnován starému umění. V průběhu následujících dní se zde uskuteční série několika dražeb dvou největších aukčních domů zaměřená na artefakty vzniklé v průběhu 13.–19. století. Zveme vás na jejich prohlídku slovem i fotografií.

Tradičně vždy precizně připravená Sotheby’s zveřejnila katalog na svých stránkách již před Vánoci, Christie’s teprve nedávno. Nicméně obě předaukční výstavy je možné zhlédnout  od soboty, paralelně s velmi oblíbenou přehlídkou kresby a grafiky Master drawings, do níž je zapojeno přes třicet galerií po celém městě.

Aukční síně pořádají rovněž samostatné dražby, věnované právě pracím na papíře. Sotheby’s s ní aukční týden otevírá, Christie’s si ji strategicky nechala na poslední den.

Kolekce, kterou představuje Christie’s, je sice ve srovnání se třemi naplněnými patry konkurenční instituce komorní, nicméně co se týče kvality selektivní a za pozornost bezpochyby stojí. Mimo jiné také proto, že díla pocházejí nejen ze soukromých sbírek (Forbes Col., Louise Bloomingdale Col., v Česku často vzpomínaná Hascoe Col.), ale rovněž třeba z institucí, jako je Univerzita v Ashlandu či Muzeum v Seattlu.

K vidění jsou tu například mnohokrát vystavovaní Bruslaři na zamrzlé řece Lek od Salomona van Ruysdaela (800 tis.–1,2 mil. USD), brilantní trojice zátiší Balthasara van der Asta (1,2–1,6 mil. USD), Pietera Claesze (120–160 tis. USD) a Roelandta Saveryho (300–500 tis. USD), velkoformátová pijácká scéna Theodoora Romboutse (2–3 mil. USD) nebo delikátní Panna Marie při modlitbě od Annibale Carracciho (800–1,2 USD), prodaná vídeňským Dorotheem v říjnu 2013 za 390 000 EUR (cena vč. poplatků).

Do aukce je zařazená také dvojice Canalettových benátských maleb, Umučení sv. Apolény Guida Reniho (1,2–1,8 mil USD) či pozoruhodná práce připisovaná Caravaggiovi, kterou původně vlastnil sir Joshua Reynolds, totiž Chlapec loupající ovoce (3–5 mil. USD).

Právě kolem autorství tohoto obrazu, který je variantou Caravaggiova díla uloženého v Královských sbírkách v Londýně, panuje dlouhou dobu vzrušená debata. Ta vyústila až v nedávno uzavřený soudní spor. Vzhledem k tomu, že chemicko-technologická analýza ani rentgenové snímky Caravaggia jako tvůrce díla nevyvrátily, zůstává i nadále hlavní otázkou, zda mladý autor skutečně těsně po svém příchodu do Říma v roce 1591, kdy pracoval převážně pro umělecký trh, namaloval narychlo a na objednávku podle svého obrazu ještě jeden. Nutno podotknout, že po zhlédnutí portrétu na vlastní oči je jasné, že dražit se bude, především po kvalitativní stránce, “ten druhý”.

Samostatnou sekci Christie’s vymezila renesančnímu umění, a to zřejmě zejména proto, aby přidala na exkluzivitě nejdražší položce, Portrétu mladého muže s knihou od Agnolo Bronzina, který dlouho patřil florentskému rodu Corsiniů (8–12 mil. USD). Christie’s si tentokrát dala záležet, aby začlenila tuto práci nejen do dobového kontextu, ale především našla a ukázala její možné přesahy do moderního a současného umění (samozřejmě toho nejlépe prodávaného) v tvorbě například Josepha Cornella, Cindy Sherman, Luciana Freuda, Andyho Warhola a dalších.

Vzhledem k tomu, že dřevěný podklad této poměrně rozměrné malby není v ideálním stavu a že se portrét neúspěšně nabízel přesně před dvěma lety s odhadní cenou 12–18 mil. USD, bude výsledek jistě netrpělivě očekáván. Bronzinovy práce se na trhu prakticky nevyskytují a pokud by se obraz podařilo vydražit i za minimální podání, jednalo by se o autorský rekord. Kromě Bronzina jdou do dražby i metrové scény Tintoretta, Bassana nebo příznačně cizelovaná Cranachova malba Kardinál Albrecht Braniborský jako svatý Jeroným (1–1,5 mil USD). Starým mistrům navíc ještě předchází prodej unikátní kolekce vzácných hodin a časostrojů ze sbírky Guggenheim–Abbot.

Aukční síň Sotheby’s dokázala nashromáždit téměř 600 prací rozdělených do čtyřech částí, přičemž druhá obsahuje rovněž sochy a plastiky. Obrazy pocházejí jak od amerických, tak evropských sběratelů, významnou část tvoří prvotřídní sbírka Jacquiho E. Safry, švýcarského finančníka libanonského původu.

Mezi "highlights" bezpochyby náleží Zamrzlá řeka za západu slunce Aerta van der Neer (4–6 mil. USD), netradičně londýnská veduta Canaletta (4–6 mil. USD), divácky mimořádně atraktivní Rajská krajina Jana Brueghela staršího (3,5–4,5 mil. USD) či takřka monochromatická marina Willema van de Velde staršího (2–3 mil. USD). 

I v Sotheby’s najdeme obraz, který se znovu na aukčním trhu objevuje po poměrně krátké prodlevě. Malbu Svatý Josef od El Greca prodala v prosinci 2012 londýnská síň Bonhams za 791 tisíc liber (cena s poplatky), tehdy ještě pod názvem Svatý Petr a jako “připsáno Grecovi” .  Obraz je nyní zdařile vyčištěný, na předaukční výstavu dorazil přímo z malířovy expozice v Toledu a nese odhadní cenu mezi 2-3 mil. USD.

Poprvé má veřejnost možnost seznámit se také s nově objevenou, malířsky mimořádně uvolněnou olejovou studií Salisburské katedrály od Johna Constabla (2–3 mil. USD) či si připomenout mnohokrát reprodukované přepychové zátiší Pietera Claesze z roku 1635 (2–3 mil. USD) a Ruysdaelovy plachetnice (3–4 mil. USD), oba ze Safrovy sbírky.

Odhady výsledků aukcí jsou pochopitelně více než optimistické. Nicholas H. J. Hall z Christie’s do médií uvedl, že se očekává celkový výsledek přesahující 60 milionů dolarů, Sotheby’s odhaduje jen cenu sedmnáct obrazů ze Safrovy sbírky na 22–34 milionů dolarů. Jedno je jisté, obliba starého evropského umění za oceánem stoupá a dostává se konečně zpátky do první ligy.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...