ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Vyšla Ročenka ART+ 2014

Nejvýznamnější události na domácím i světovém trhu s uměním

Z hlediska obecných parametrů se loňský rok na českých aukcích nijak výrazně nelišil od předchozích let. Obrat proti rekordnímu roku 2013 poklesl o 10 procent, ostatní kritéria zůstala v podstatě beze změny. Šesti desítkami aukcí v tuzemsku prošlo přes 22 tisíc uměleckých děl a starožitností. Nového majitele našlo 10 tisíc z nich. Sběratelé a investoři dohromady utratili 854 milionů korun, což je historicky třetí nejlepší výsledek v novodobých dějinách českých aukcí. Rostla šíře zaměření, informovanost i kultivovanost českých kupců. 

 
 

Třetí nejlepší rok

Nejdražším dílem roku je obraz Emila Filly Hlava muže s dýmkou, prodaný za 16,8 milionu korun. Diferenciace zájmu sběratelů a jejich pronikání do méně protežovaných segmentů trhu pokračuje. Padlo minimálně pět desítek nových autorských rekordů. Za více než milion korun se v roce 2014 prodalo 136 uměleckých děl, povětšinou obrazů. O rok dříve jich bylo o 21 víc.

Zatímco nejvyšší cenový segment do jisté míry stagnoval – ještě více než v prodejích se to projevilo v nabídce, kdy bylo nabízeno o čtvrtinu méně děl s vyvolávací cenou nad milion korun než v roce 2013 – střední cenové pásmo posilovalo. Za částky nad sto tisíc korun bylo vydraženo rekordních 891 položek, o 109 víc než o rok dřív.

Důvodů pro to je několik – charakter loňské nabídky, jistá nasycenost trhu v segmentu milionových obrazů, kde se až na výjimky opakují stále ta stejná jména, rozšiřování sběratelského zájmu na jiná časová období než je klasická moderna i větší schopnost kupujících rozlišovat a oceňovat kvalitu. Značná cenová diferenciace mezi výjimečnými kusy či pracemi z nejlepšího autorova období na straně jedné a průměrnými díly na straně druhé je dnes samozřejmostí nejen u nejslavnějších jmen, ale i u vcelku marginálních autorů, uvádí v úvodním bilančním textu Ročenky ART+ šéfredaktor Art-Antiques Jan Skřivánek.

Ročenka ART+ 2014

Uvedené statistiky a řadu dalších informací o českém i zahraničním trhu s uměním přináší Ročenka ART+, shrnující dění na trhu s uměním v uplynulém roce a vycházející již pošesté. Vedle dílčích studií o jednotlivých segmentech trhu a o vybraných autorech je její součástí také podrobný materiál o situaci v oblasti obchodu se starožitnostmi.

Obálku letošní Ročenky ART+ zdobí detail z obrazu Édouarda Maneta Le Printemps (Jaro), který počátkem listopadu našel na aukci Christie's v New Yorku svého kupce za rekordních 65 milionů dolarů. Plátno inspirované Botticelliho malbou La Primavera bylo před aukcí dlouhodobě zapůjčeno v National Gallery of Art ve Washingtonu. Dosavadní Manetův čtyři roky starý aukční rekord překonalo téměř dvojnásobně. Nyní obraz čeká cesta z jednoho muzea do druhého. Z National Gallery of Art ve Washingtonu putuje do Gettyho muzea v Los Angeles.

Fenomény trhu 2014: německočeské umění

Kromě analýz v tradičních tržních segmentech věnuje letos Ročenka poprvé prostor dění v nově se utvářející oblasti německočeského umění. V souvislosti s nedávnými výstavními a publikačními aktivitami, sledujícími tento zajímavý historický fenomén českého umění, považujeme za potřebné se nad ním pozastavit i z hlediska trhu. Je velmi zajímavé sledovat, jak nabídka trhu i kupující pomalu reagují na jména a díla, postavená i díky proběhlým Mladým lvům do nových souvislostí. Práce, kterých by si v katalozích ještě před pár lety sotva kdo všiml, najednou nabývají na zajímavosti, uvádí šéfredaktorka portálu ART+ Marcela Chmelařová.

Otakar Kubín i Krištof Kintera

Samostatnou studii si v rámci ohlédnutí za loňským rokem zasloužil také Otakar Kubín, malíř, který hned dvakrát výrazně překonal svůj autorský rekord. Podrobněji Ročenka sleduje také aukční prodeje Krištofa Kintery, snad jediného současného umělce, kterého v uplynulých letech zcela přesvědčivě přijali obchodníci, galeristé i aukční publikum. Rovněž studie věnovaná současnému umění je zajímavou zprávou o rostoucím zájmu návštěvníků aukcí o tento segment, stejně jako o rostoucí šíři nabídky.

Již druhým rokem je součástí Ročenky také index současného umění, který ART+ připravuje ve spolupráci J&T Bankou. Index přináší zprávu o nejzajímavějších současných českých umělcích narozených po roce 1950.

Cullenova sbírka v Londýně

Větší tématické zastavení věnuje letošní ročenka okolnostem vzniku zámořské výtvarné kolekce české avantgardy manželů Cullenových z Texasu i okolnostem dražby této sbírky proběhlé v listopadu 2014 v Londýně. S vědomím velkolepého úspěchu a ohlasu, jaký u zdejšího publika, nasyceného již možnostmi domácího trhu a bažícího po umění s puncem zahraniční provenience, sklidila licitace položek ze sbírky manželů Hascoeových v červnu 2011, šli navrhovatelé od počátku do dražby snad až s nepřiměřenými očekáváními. A to i cenovými, nereflektujícími příliš současnou situaci českého trhu, ani zvyšující se zkušenostní odstup zdejších kupců, ohlíží se za touto událostí Marcela Chmelařová.

Zatímco se tedy rozprodej svým způsobem unikátní sbírky Cullenových měl stát jednou z hlavních událostí uplynulé sezony, již nyní na něj české publikum téměř pozapomnělo. Do Čech je však dobrou zprávou o výrazně vyšší vyzrálosti českých kupců, jejich obezřetnějším rozhodování co do akvizic dlouhodobě cenově vybuzené klasické moderny a nadějném sběratelském docenění kvalitních prací na papíře, uzavírá Chmelařová.

Ohlédnutí: 25 let novodobého trhu

Součástí letošní Ročenky je také historické ohlédnutí za nedávno uplynulým čtvrtstoletím existence novodobého českého aukčního trhu: Český aukční trh se dožil věku dospělosti. V roce 2014 mu bylo pětadvacet let. Bylo fascinující být u toho, když nabíral dech. Aktéři první soukromé aukce umění a starožitností, pořádané tři týdny před změnou režimu, se shodují, že nebýt listopadu 1989, jejich pokus je mohl přivést do vězení. Trh s uměním od té doby urazil hodně dlouhou cestu, píše v úvodu svého vzpomínkového zamyšlení redaktorka Hospodářských novin a zakladatelka novodobé české žurnalistiky trhu s uměním Naďa Klevisová.
 
V novinách jsme v roce 1994 zavedli jednou týdně rubriku, později celostranu trhu s uměním. Nebylo na co navázat, museli jsme se rychle učit a budovat všechno od začátku. V zahraničním tisku jsem objevila žebříčky Top Ten a zavedla je tady, poprvé za rok 1995. Nejdražším obrazem roku bylo tenkrát Kuchyňské zátiší Emila Filly (1923), vydražené v síni Nuselská 19 za 1,1 milionu korun, píše Klevisová.
 
Bylo krásné zažít všechno to budování, hledání a objevování. Sledovat, jak český trh s uměním překonává dětské nemoci – i když některé tak docela nepřekonal dodnes – jak sílí a kultivuje se. Být u toho, když po útlumu po vyčerpání restitucí přicházel nový vzestup, dodává ve svém cenném faktograficko-melancholickém zamyšlení Klevisová.
 
 
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...