ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Zdeněk Sýkora 2008

Na českém trhu není v současné době žádanějšího žijícího autora, než je osmaosmdesátiletý Zdeněk Sýkora, který ve světě patří mezi nejuznávanější české výtvarníky druhé poloviny 20. století. Jednu z jeho monumentálních liniových kompozic najdeme mimo jiné ve stálé expozici Centre Pompidou, kde visí přímo naproti obrazu Gerharda Richtera.

Přestože zhodnocení Sýkorova významu pro výtvarné umění není otázkou posledních několika let, u enormního zájmu o jeho díla tomu tak je. Ještě v roce 2002 bylo v aukci Galerie Pictura Sýkorovo lineární plátno Linie č. 135, namalované v roce 1996, možné koupit za dnes směšných 400 tisíc korun (bez aukční provize). I tak ale obraz tehdy zůstal bez kupce.

Český trh se probudil až o několik let později. Velký zvrat přišel na podzim 2006. Nejprve se obraz Zahrada, raná práce ze začátku 60. let, na aukci společnosti 1. Art Consulting prodal za rovný milion korun a jen o několik týdnů později pak Petr Kellner na aukci společnosti WoxArt vydražil obraz Linie č. 100 z roku 1992 za nečekaných 2,7 milionu korun. Dražba začínala na částce 1,4 milionu korun.

Zdeněk Sýkora: Linie č. 100 / 1992

 akryl na plátně /
200 × 200 cm /
cena: 2 726 000 Kč (WoxArt 5. 11. 2006)

V loňském roce se za více než milion korun prodaly jiné dva Sýkorovy obrazy: Linie č. 189 z roku 2001, vydražená na aukci společnosti 1. Art Consulting za 1,3 milionu korun, a Makrostruktury ze začátku 70. let, prodané v pražském Dorotheu za 1,9 milionu korun.

Cenový rekord obrazu Linie č. 100 letos v lednu překonala dvojice monumentálních struktur, dražených aukční síní 1. Art Consulting jako jediná položka. Dva trojúhelníkové obrazy z roku 1973 se prodaly za vyvolávací cenu 4,5 milionu korun, což je dosud nejvyšší cena zaplacená v aukci za dílo žijícího českého umělce. V poslední aukci společnosti Dorotheum letos v březnu se objevila i jedna Sýkorova raná realistická krajina, o Zimu na Ohři z roku 1952 však zájem nikdo neprojevil.

Sýkorovy práce jsou nabízeny nejen prostřednictvím aukčních síní. Galerií, která se tomuto autorovi obzvláště věnuje, je pražská Galerie Zdeněk Sklenář. V té nedávno skončila výstava Sýkorových grafických listů s názvem Létání, které vznikly v návaznosti na zakázku pro interiér nového sídla Řízení letového provozu v obci Jeneč ležící nedaleko ruzyňského letiště. Liniové struktury na grafických listech představovaly detaily z těchto realizovaných nástěnných maleb. Právě v Galerii Zdeněk Sklenář se nedávno objevil i reprodukovaný obraz navrácený do Česka ze soukromé sbírky v Německu. Jedná se o liniovou malbu Linie č. 88, jež vznikla v roce 1991.

Zdeněk Sýkora: Linie č. 88 / 1991/ olej na plátně / 60 × 60 cm

Velký zájem je také o Sýkorovy serigrafie, už pro jejich výrazně lepší cenovou dostupnost. Nejčastěji se objevují grafické listy s liniovými motivy, pocházející většinou z 80. let, celkem běžné jsou však i struktury z 60. a 70. let. Ceny šly v poslední době výrazně nahoru, nyní začínají kolem 10 tisíc korun. Nejen zájemcům o Sýkorovy grafiky nedávno vyšla užitečná pomůcka: Soupis grafického díla je prvním vydaným svazkem plánovaného pětisvazkového korpusu Sýkorova díla, který připravuje nakladatelství Gallery.

Zdeněk Sýkora se narodil v roce 1920 v Lounech. Druhou světovou válku prožil kvůli uzavření vysokých škol jako drážní zaměstnanec. Po válce studoval výtvarnou výchovu a deskriptivní geometrii na Univerzitě Karlově. Na přelomu 50. a 60. let maluje své první abstraktní práce a rokem 1964 se datuje jeho revoluční technologie sestavování kompozice obrazu s pomocí počítače.

Krom obrazů a grafik v soukromých i institučních sbírkách je Sýkora autorem několika děl ve veřejném prostoru. Vedle již zmiňovaných maleb ve vstupní hale Řízení letového provozu jde zejména o makrostrukturální mozaiky na výdechu pražského Letenského tunelu a u vstupu do stanice metra Můstek z Jindřišské ulice. Druhá jmenovaná mozaika byla před časem začleněna do interiéru kavárny Emporio, který navrhla architektka Barbora Škorpilová. S vzácným dílem však naložila překvapivě neohleduplně, když před něj umístila bar a vestavěné patro.
 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...