Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu
25. dubna 2024
Text Valeš Tomáš | Foto Bassenge, Dorotheum | Datum 16.06.2014
V minulém příspěvku byla v souvislosti s aukcemi starých mistrů pozornost věnována oběma největším hráčům na poli prodeje výtvarného umění, a to aukčním síním Sothebyʼs a Christieʼs (zde). Pokud se zaměříme na situaci ve střední Evropě, kde v tomto segmentu hrají prim především německy mluvící země, narazíme na několik předem daných specifik.
Je to především diverzifikace mezi významné, ale ve srovnání se Sothebyʼs a Christieʼs, daleko menší aukční síně a komerční galerie, které vsázejí často daleko více na "levnější" položky v segmentu prací na papíře, jako jsou grafiky či kresby. Velice často jsou aukce maleb starých mistrů spojeny také s výběrem soch či uměleckého řemesla, přičemž takto koncipovaná nabídka směřuje na tradiční zákazníky, kteří se rekrutující především z prostředí střední třídy. Kupující tak mají často na výběr z položek v rozsahu od dvou do deseti tisíc eur, k dostání jsou ale samozřejmě i dražší kusy.
Podívejme se na proběhlou aukci berlínské aukční síně Galerie Bassenge, která u staršího umění připravila tradiční dražbu prací na papíře doplněnou malbou a prodejem soukromé sbírky zaměřené na krajinomalbu a arabesky. Z aukčních výsledků je zřejmé, že v případě nabídky kvalitních položek se mohou ceny pohybovat v řádech desítek a statisíců eur, čímž se defakto neliší od elitních prodejních podniků v úvod zmíněných aukčních gigantů. Například vcelku rozměrný panoramatický pohled na Neapol z mořského zálivu od Antonia Joliho vzniklý okolo 1740 se z odhadu 280 tisíc vyšplhal na 730 tisíc eur (č. kat. 6037, olej, plátno, 67, 5 x 175 cm).
Ostatně právě "italské" veduty měst slaví úspěch nejen v médiu malby, ale rovněž kresby. Obrovských částek dosahují například prace Francesca Guardiho a dalších. Ve stejné aukční síni dosáhla velice zajímavého výsledku rovněž pérová litografie Karla Friedricha Schinkela, Gotický kostel v dubovém háji, která z odhadu 15 tisíc vyskočila na výsledných 125 tisíc eur (č. kat. 5523, tisk na papíře, 48,3 x 34,4 cm, 1810).
Pokud se podíváme na plánovanou aukci staré malby ve vídeňském Dorotheu (24. 6. 2014), tak jsou zde zastoupeny především ony položky nacházející se často v nižším cenovém pásmu. Velká část nabízených děl má však nesporně svou kvalitu a zatím jen naznačená autorská určení (okruh, následovník, manýra apod.) mohou vzbudit zájem u dalších obchodníků či galeristů, kteří jistě dokáží s některými díly dále "pracovat". Pokud bych měl z nabídky zvolit alespoň dvě práce, tak to sice nejsou ty s nejvyššími odhadními cenami, ale právě ty se zajímavým dalším potenciálem.
Patří mezi ně oválný obraz Sv. Jan Nepomucký adoruje krucifix od malíře Ignaze Sterna, působícího rovněž na našem území. Obraz představuje podařenou ukázku austro-italské malby vrcholného settecenta (č. kat. 247, olej plátno, 96 x 73, 5 cm, odhad 4–6 000 EUR). Druhou prací je malba italského manýristy Orazia Samacchiniho Mystické zasnoubení sv. Kateřiny Alexandrijské za přítomnosti sv. Josefa a malého sv. Jana Křtitele (č. kat. 136, olej, plátno, 115 x 98 cm, odhad 6–8 000 EUR), která je kvalitní prací jednoho z dosud ne zcela doceněných italských malířů tohoto období. Samacchini, který působil nejen v rodné Boloni, ale také například v Římě či Parmě, dosud na svůj návrat na výsluní čeká. Je jen otázkou času, kdy bude následovat o generaci mladšího Francesca Vanniho, jehož podobně vizuálně poutavé malířské dílo bylo zhodnoceno v rámci nedávné výstavy a publikace realizované v Yale University Art Gallery v USA.
Na závěr lze pouze říci, že nejen ona "velká aukční dvojka" může nabídnout díla s velice pozoruhodným potenciálem, dokonce se zdá, že za zajímavými nabídkami nemusíme ani tak daleko (Vídeň, Berlín). Každopádně perfektně připravené aukce například prací na papíře doplněné takřka vědeckými katalogy by se mohly rovněž stát cestou pro české obchodníky, i když vše je otázkou poptávky a obávám se, že v tomto směru není český konzument stále dostatečně mentálně vybaven se touto, pro naše prostředí málo vyšlapanou cestou vydat.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024
S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpod...
25. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 202425. dubna 2024
19. dubna 2024
17. dubna 2024
24. dubna 2017
25. ledna 2017
25. října 2016