ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Staří mistři a 19. století v nabídce vídeňských aukcí

Im Kinsky a Dorotheum 18.–20. 10. 2016

V minulém týdnu proběhly ve Vídni tradiční podzimní aukce společností Dorotheum a Im Kinsky orientované na staré mistry, 19. století a starožitnosti. Celková kvalita nabízených předmětů, včetně pozoruhodných výsledků několika z nich, naznačují zajímavé trendy v rámci trhu se "starším" uměním.

Johann Martin Schmidt zv. Kremser Schmidt: Rodinný autoportrét, 1790, 

 

Johann Martin Schmidt zv. Kremser Schmidt: Rodinný autoportrét, 1790, 
olej/zinkový plech, 72,4 x 86,4 cm, cena: 470 800 eur, Im Kinsky 18. 10. 2016

Starým mistrům v Im Kinsky jednoznačně dominoval rodinný autoportrét jednoho z předních protagonistů středoevropské, respektive rakouské malby druhé poloviny 18. století Johanna Martina Schmidta zv. Kremser Schmidt (položka 608, olej na zinkové desce, 72,4 x 86,4 cm, provenience – zámek Pfannberg). Jedna z nejznámějších a také nejpublikovanějších malířových prací vznikla ke sklonku jeho plodné umělecké dráhy (1790) a startovala s vyvolávací cenou 250 tisíc eur. Nakonec dosáhla rekordního výsledku 470 tisíc eur včetně provize.

Dosažené výsledky dalších dražených prací se následně pohybovaly v řádově nižších částkách, jen výjimečně přesahujících 50 tisíc eur. Při opětovném prodeji zůstala znovu neprodána skica s námětem Mučení sv. Bartoloměje nabízená dříve v Dorotheu jako práce rakouského malíře, u níž autor tohoto textu uvažoval o možném autorství českého malíře Ignáce Raaba (více zde). V Im Kinsky byla tato skice nabízena za 12 tisíc eur.

Max Haushofer: Večerní nálada v horách

 

Max Haushofer: Večerní nálada v horách, olej na plátně, 122 x 158 cm, 
cena: 45 000 eur, Im Kinsky 19. 10. 2016
 

Daleko vyrovnanějších výsledků se dražitelé dočkali u aukce prací 19. století, které mají v rakouském prostředí stabilní sběratelskou klientelu vždy slyšící na jména Rudolf von Alt, Anton Romako nebo Friedrich von Amerling. V této kategorii dosáhla překvapivého výsledku v kontrastu s odhadem, nikoliv však s kvalitou, Večerní nálada v horách od profesora krajinářské školy na pražské akademii Maxe Haushofera (položka 1054, olej na plátně, 122 x 158 cm), která z odhadu 5 až 10 tisíc eur vystoupala na finálních 45 tisíc eur včetně 20% provize. V přepočtu na koruny to je 1,2 milionu, což je čtvrtá nejvyšší v aukci realizovaná cena za dílo tohoto autora. Naopak vyšší hranici odhadu nepřekročila Madona s růžemi Gabriela von Maxe (položka 951, olej na plátně, 87 x 65 cm), která se prodala za 15,6 tisíc eur včetně provize (odhad 10–20 tisíc eur).

Vídeňské Dorotheum v uplynulém týdnu opět ukázalo svoji pevnou pozici na středoevropském trhu s uměním. Aukční dům se snaží do svých aukcí vybírat vždy několik prací spojených s “velkými” jmény, která jsou doplněna námětově a výtvarně pozoruhodnými ukázkami tvorby méně známých autorů, případně stejně kvalitními díly jen rámcově určenými. Staří mistři tak zaznamenali v Dorotheu vícero zajímavých úspěchů, v jejichž čele stálo nově objevené plátno Jacopa Tintoretta Bitva Filištínů s Izraelity (David a Goliáš) snad vzniklé na objednávku rodiny Gonzagů (polžka 26, olej na plátně, 146 x 230,7 cm). Plátno datované mezi roky 1575–80 představující zajímavé rozšíření Tintorettova oeuvru bylo draženo s odhadem 300–400 tisíc eur, přičemž výsledná cena včetně provize a daní dosáhla více než 907 tisíc korun. 

Jacopo Tintoretto, Bitva Filištínů s Izraelity (David a Goliáš)

 

Jacopo Tintoretto, Bitva Filištínů s Izraelity (David a Goliáš), olej na plátně, 146 x 230,7 cm,
cena: 907 500 eur, Dorotheum 20. 10. 2016

Nepochybně povzbuzena letošními výstavami vztahujícími se k osobě Hieronyma Bosche, dosáhla dobrého aukčního výsledku práce jeho následovníka (položka 19, olej nadřevě, 124 x 97,5 cm). Deska s námětem Pekla, variací založenou na některých motivech pravého křídla Boschova triptychu Zahrada pozemských rozkoší uloženého v madridském Museo del Prado, se vyšplhala na 527 tisíc eur (odhad 200–300 tisíc eur). Zajímavé překvapení ilustrující výše nastíněný trend představovalo poutavé plátno se sv. Jeronýmem od Jusepe de Ribery, které nechybělo v žádné ze zásadních malířových publikací, bylo draženo s odhadní cenou 80–120 tisíc eur. Nakonec se vyšplhalo až na 308 tisíc eur. (položka 57, olej na plátně, 115,5 x 93 cm).

”Českou” stopu v dražbě představovalo Ukládání do hrobu připisované Petru Paulu Rubensovi, které svým charakterem spíše zapadalo do profilu tvorby mistrova ateliéru a jež bylo původní proveniencí spojeno se sbírkou hraběte Vršovce (položka 51, olej na desce, 74,5 x 106 cm, dosažená cena 235 tisíc eur) nebo rozměrný portrét Marie Terezie od Františka Antonína Palka (polžka 110, olej na plátně, 256 x 165 cm, dosažená cena 35 tisíc eur). Z obrazů 19. století je nutné upozornit na Horské jezero s pastýřiod Adolfa Chwaly, které takřka zdvojnásobilo svůj odhad na necelých 19 tisíc eur (položka 1257, olej na plátně, 96,5 x 140 cm).

Adolf Chwala: Horské jezero s pastýři,

 

Adolf Chwala: Horské jezero s pastýři, olej/plátno, 96,5 x 140 cm, 
cena: 18 750 eur, Dorotheum, 20. 10. 2016

Zvýšený zájem o výtvarně pozoruhodné práce všech cenových hladin, které nemusí nést vždy nejslavnější jméno, ale musí prokazovat určitou míru kvality, případně zajímavý příběh nebo provenienci, je možné mimo jiné přisuzovat dostatku volného kapitálu mezi sběrateli a investory, kteří stále častěji hledají při minimálních úrkových sazbách jinou alternativu ke zhodnocení svých prostředků, případně využívají těchto příložitostí k rozšíření svých sbírek. Dorotheum v tomto směru dokazuje, že je stále s přehledem tahounem středoevropského trhu, který se snaží této situace využít a oslovit pestrostí a kvalitou své nabídky co nejširší spektrum potencionální klientely s různými finančními možnostmi.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...