Hulačová v nové galerii v Londýně

Frieze No. 9 Cork Street Gallery

Skokanem roku letošního J&T žebříčku je Anna Hulačová, mladá sochařka, zastupovaná pražskou galerií hunt kastner gallery.  Krom českého prostředí se s její tvorbou dá setkat často i v zahraničí. Naposledy vystavovala letos v březnu, spolu s Pavlou Malinovou, v londýnské galerii společnosti Frieze s názvem No. 9 Cork Street. 

Výstava Anny Hulačové a Pavly Malinové v galerii Frieze No. 9 Cork Street, březen 2022
 
Londýnskou galerii No. 9 Cork Street otevřela společnost Frieze, která vydává řadu renomovaných odborných magazínů o umění a stojí za několika z nejdůležitějších mezinárodních veletrhů umění, loni v říjnu. Ani ne po půlroce hostila výstavu českých mladých umělkyň Anny Hulačové a Pavly Malinové
 
Expozice s názvem Alien Pollinator (Mimozemský opylovač) svedla dohromady velkoformátové malby Pavly Malinové (1985) a sochy Anny Hulačové (1984), která se letos stala skokankou v J&T Banka Art Indexu. Společným tématem byla environmentální transformace, mytologie a folklór východní Evropy spolu s postsovětskou sci-fi vizí budoucnosti. Autorkám, která každá pracuje s jiným médiem, jsou vlastní robustní postavy i archetypální symbolika. Hulačová se námětově často vrací k vyrůstání na venkově, zemědělství a tradičním rituálům. Malinová rovněž pracuje s mysticizmem a mužským a ženským principem. Pokrytí podlahy měkkým, vyřezávaným platem, který svojí žlutou barvou evokoval rozlitý med stejně jako mimozemský sliz, vizuálně propojovalo jednotlivé exponáty do výstavního celku.
 

Výstava na prestižní adrese

 
První a zatím jediná stálá galerie společnosti Frieze je pojmenována podle ulice a čísla popisného -  už názvem tak chytře odkazuje k exkluzivnímu umístění. V těsné blízkosti Royal Academy of Arts se nachází čtvrť, která je historicky úzce spjata s uměním. Nacházejí se tu sídla aukčních domů Sotheby’s a Christie’s, stejně jako řadu známých prodejních galerií a luxusních butiků. Automaticky se zde tedy zvyšuje šance náhodné návštěvy galerie zapáleným milovníkem umění, který třeba ulicí jen prochází za jiným cílem. 
 
Výstava Anny Hulačové a Pavly Malinové v galerii Frieze No. 9 Cork Street, březen 2022
 
Jak potvrzuje i Katherine Kastner, jedna z dua majitelek galerie hunt kastner, prezentovat se v zahraničí je obzvláště důležité pro začínající umělce právě proto, že jim to dává příležitost představit tvorbu mnohem širšímu publiku. „Možnost vystavit svá díla v prestižní galerii, jako je například prostor Frieze na Cork Street a právě v Londýně, který je dobře znám jako globálně důležité centrum současného umění, činí tuto příležitost obzvláště cennou. Bylo by velice těžké ji v České republice replikovat.“ vysvětluje.
 
Brexit přinesl nová legislativní pravidla a omezeni volného pohybu osob přes hranice. I proto se zdálo pražským galeristkám zajímavé vrátit se naživo právě do Londýna, po několika letech protipandemických opatření a do nového pobrexitového uspořádání. Toto rozhodnutí se vyplatilo a výstava zaznamenala úspěch.
 

Vysoká konkurence

 
Londýnská výstava Hulačové a Malinové dokazuje, že obě české autorky dokážou zaujmout v tvrdé mezinárodní konkurenci. Dostat umělce do galerie Frieze není totiž snadné. Jde o obdobný systém přihlášek, jaký aplikuje Frieze při účasti na některém ze svých veletrhů. Zaslané návrhy jsou posuzovány odbornou porotou sestavenou z kurátorů, historiků umění a interních zástupců týmu. Jde o poměrně vysoce konkurenční proces, hodnocen je nejen samotný výstavní projekt, ale celá dosavadní činnost galerie a umělce. Cílem je vybrat ty nejlepší. Pověst prostoru se buduje skrze výstavní program. Pořád jde ale o galerii spojenou se společností Frieze a tak přednost dostávají subjekty, které se již dříve účastnily některého z veletrhů. Krom jiného je tím zaručena jistá úroveň kvality i spolehlivosti. Z toho těží i galerie hunt kastner, která se zúčastnila v minulosti hned několika ročníků Frieze, jak v Londýně, tak New Yorku. 
 
Kromě faktu, že se povědomí o tvorbě obou umělkyň dostane díky výstavě na londýnské Cork Street k výrazně širšímu okruhu zájemců, zahraniční prezentace v uznávaných prostorách mají zásadní vliv i v případě různých bodovaných žebříčků či přihlášek. Výrazně zvyšují možnost výběru do další důležité galerie nebo třeba na residenci – ukazují, že autor již prošel výběrem a schvalovacím procesem od uznávané odborné poroty. Nebývá zvykem, že se cena díla zvedne zcela automaticky po jeho vystavení v zahraničí. Nicméně spolu s prestiží autora taková výstava zvyšuje i celkové ohodnocení jeho tvorby, což může znamenat v dohledné době i vyšší ceny děl.
 

Hulačová zaujala i na veletrzích

 
Uměleckých veletrhů po celém světě se galerie, která vznikla v roce 2006, účastní od roku 2007. Veletrhy umění mají v celém ekosystému celosvětového prodeje současného umění výsadní postavení. Za zatím nejpřínosnější, z pohledu zastupovaných umělců a galerie, považuje Kathrine Kastner švýcarský Art Basel a francouzský FIAC. Právě zde si všimla díla Anny Hulačové kurátorka následné výstavy Childhood v prestižním pařížském Palais de Tokyo, kam zařadila  do výběru i díla české rodačky. 
 
Expozice galerie hunt kastner gallery na Art Basel Miami 2019
 
Dále se hunt kastner gallery účastnila například i Art Basel v Hong Kongu nebo Miami či veletrhu v Mexico City. Ačkoliv šlo vždy o velice cenné zkušenosti, letos chtějí galeristky své síly zaměřit na Evropu. Jako důvod uvádí nejisté časy a přetrvávající dopad covidu. Ve většině evropských zemí protipandemická opatření pomalu mizí, například ve značné části Asie ale stále přetrvávají. V týdnu od poloviny června budou galeristky na švýcarském veletrhu Art Basel prezentovat díla Jána Mančušky a instalaci právě od Anny Hulačové. Zároveň je možné nyní navštívit její výstavu s názvem Edible, Beautiful, Untamed (Jedlé, krásné, nezkrotné) v domovském galerijním prostoru na pražském Žižkově. K vidění bude do 4. června.
 

Frieze rozšiřuje aktivity 

Nejde přitom jen o „značku“ Frieze, která je pro mnohé zárukou kvality. Britská společnost, vydávající stejnojmenné odborné magazíny ( frieze, Frieze Masters Magazine a Frieze Week), stojí také hned za několika z mezinárodně nejdůležitějších veletrhů umění. Krom domovského Frieze London, pořádá Frieze LA, Frieze New York, Frieze Masters a Frieze Seoul. Sama sebe chce platforma definovat jako ultimátní zdroj informací o současném umění a kultuře. Proto své aktivity v této oblasti pravidelně rozšiřuje. 
 

 


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<