ART+, vše o trhu s uměním
Prosinec 2020 994 

Jablka a vázy Jana Zerzavého

Dorotheum Vídeň 22. 6. 2021

Zátiší představují určitou konstantu v dlouhé a pestré kariéře Jana Zrzavého. Procvičoval je během krátkých studií na Umprum, věnuje se jim při restartu kariéry po návratu z klíčové italské cesty ve 20. letech a zpracovává je v litografických souborech v 60. letech. A právě dva reprezentativní příklady z prostředního období nabídne příští týden vídeňské Dorotheum.

Jan Zrzavý: Zátiší se třemi jablky, 1928

Jan Zrzavý: Zátiší se třemi jablky, 1928, olej na plátně, 35 x 46,5 cm, 
odhad: 150 000–200 000 EUR (+ provize), Dorotheum Vídeň 22. 6. 2021

 

 

Pro orientaci v Zrzavého díle nejsou ani tak důležitá data a roky vzniku obrazů, ale spíše události a vnější či vnitřní okolnosti, které k jejich tvorbě vedly. O těchto přelomových epizodách obšírně a se zaujetím vyprávěl autor sám, tu stylizovaně až teatrálně, tu introspektivně, ale vždy autenticky. Obě vídeňské položky, Zátiší se třemi jablkyZátiší se dvěma vázami, nesou signaturu "J. Zerzavý" a dataci 1928, což jsou zásadní indicie.

Období druhé poloviny 20. let znamenalo pro pětatřicetiletého umělce pomalé zlepšování doposud turbulentní osobní i profesní situace. Dle možností kombinuje práci v pařížském ateliéru s bretaňskými pobyty a s přesuny do Prahy, zažívá velký veřejný úspěch s ilustracemi k Máchovu Máji a Erbenově Kytici vydaných nakladatelstvím Aventinum, zajímají se o něj domácí sběratelé. 

V optimistickém očekávání se přestěhoval do velkorysého bytu s prostorným ateliérem ve spolkové novostavbě Umělecké besedy v Bubenči, ale zdánlivý klid a jistotu najednou nabourala v prvních měsících roku 1928 krize, únava a pesimistické vyhlídky. Zrzavý nepracoval, cítil se fyzicky i výtvarně vyčerpaný, malování chtěl úplně opustit. Poslední naději na obrat vložil do návštěvy Itálie, kam se v červnu vydal na původně kratší cestu, prodlouženou na šestitýdenní pobyt díky finanční injekci nakladatele a blízkého přítele Otakara Štorcha-Mariena. 
 

Jan Zrzavý: Zátiší s dvěma vázami, 1928
Jan Zrzavý: Zátiší s dvěma vázami, 1928, olej na plátně, 27 x 35 cm, 
odhad: 130 000–180 000 EUR (+ provize), Dorotheum Vídeň 22. 6. 2021


 

 

Tři týdny strávil v Benátkách, další tři poznával ducha Florencii, Vinci a Padovy. Všudypřítomná kulturní inspirace restartovala Zrzavého touhu "tvořit krásu", jež se po návratu do Prahy přetavila do více než dvou desítek obrazů různých žánrů, zátiší nevyjímaje. "Podivila byste se, kdybyste viděla mé nové obrazy – jsou velmi barevné, i kobalt a kraplak, světlé, bez světla a stínu, temnosvitu, plošné a formou jednoduché, primitivní a moderní. Až na tu barevnost je to nejbližší Zátiší s konvalinkami," líčil hned 25. července v dopise malířské kolegyni v Paříži Věře Jičínské. A jakoby mluvil o dvojici výrazně barevných zátiších v nadcházející aukci Dorothea.

Italskými prožitky prodchnutý soubor dvaceti prací Jan Zrzavý vystavil hned v říjnu 1928 v Aventinské Mansardě a v listopadu jimi zahajovala svou existenci revue Musaion, původně měsíčník, poté periodický sborník pro výtvarné umění, redigovaný vedením Aventina. V prvním čísle časopisu najdeme nespočet půl- i celostránkových reprodukcí, včetně Zátiší s třemi jablky i Zátiší se dvěma vázami, dále životopisnou úvahu z pera malířova přítele Edouarda Dolléanse a především deset stran textu V Itálii se Zrzavého emotivními komentáři: "Jaký svátek odpoledne v Academii! Tolik raných primitivů, románských a byzantských desek a krucifixů. Co překvapení a poučení pro moderního malíře! (…) V nádobkách u nohou Marie tvé Piety našel jsem klíč k svým novým zátiším, Lorenzo Monaco."

Malířovy post-italské energické plány, přesahující hranice tehdejšího Československa, rezonovaly s redakčními ambicemi Musaionu vycházet paralelně v Praze, Paříži, Berlíně a New Yorku, takže není divu, že pro obě zátiší z léta 1928 Zrzavá zvolil již dříve sporadicky používanou variantu podpisu s vloženou samohláskou "e", což vzbudilo vlnu nevole zejména u příslušníků SVU Mánes, Zrzavého ex-souputníků. 
 

Musaion - měsíční revue pro výtvarné umění Nakladatelství Aventinum Rok 1928, číslo 1
Musaion - měsíční revue pro výtvarné umění Nakladatelství Aventinum Rok 1928, číslo 1

 

 

"Na obrazy, o nichž vím, že zůstanou v Čechách, podepisuji se Zrzavý, na ostatní Zerzavý nebo Jan Zerzavý, nikdy však jsem se nepodepsal Jean Zerzavy, jak se snaží stále znova rozmazávat někteří kritikové, buď z hlouposti nebo zloby… mé jméno je pro Francouze naprosto nevyslovitelné i při nejlepší vůli a pokusech – a představte si trapnou situaci malíře s takovým jménem, jenž žije a chce žíti většinu času mezi nimi," komentoval to roztrpčeně Zrzavý.

Malé i velké dějiny nakonec ovlivnily osudy jak Zrzavého zátiší, tak vydavatelského programu aventinského periodika. Revue Musaion se i v dalších číslech bohatě věnovala aktuálnímu dílu Jana Zrzavého a dalším výtvarníkům kolem prodejní galerie a čítárny Aventinské Mansardy, ale ekonomická (ne)rentabilita ukončila jeho vydávání, respektive výstavní činnost, v roce 1931. 

Větší z obou zátíší, Zátiší se třemi jablky bylo prezentováno například na bilanční monografické přehlídce k autorovým padesátinám v Obecním domě v březnu 1940 a až do 90. let zůstalo v české soukromé sbírce, Zátiší se dvěma vázami prošlo kolekcí diplomata a esejisty Josefa Palivce a v roce 2015 i pražskou aukcí společnosti 1. Art Consulting. Prodalo se s výrazným nárůstem za téměř 4,4 milionu korun, což v danou chvíli byla nejvyšší cena za malířov zátiší. Tento rekord vydržel dva roky, v listopadu 2017 jej překonalo stejně velké Zátiší s konvicí z roku 1931, které se na aukci Galerie Kodl prodalo za 4,8 milionu korun. 

Předaukční odhady nyní počítají s cenami 150 tisíc až 200 tisíc eur a 130 tisíc až 180 tisíc eur (bez provize). V přepočtu na koruny a včetně aukční provize to odpovídá částkám 4,8 milionu až 6,4 milionu a 4,2 miliony až 5,8 milionu korun.

 

VÝSLEDKY AUKCE

Jan Zrzavý: Zátiší se třemi jablky, 1928        229 000 EUR
Jan Zrzavý: Zátiší s dvěma vázami, 1928      nevydraženo

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...