ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2022 1785 

Letošní rekordy ze světa starých mistrů

Prodeje na evropském trhu za první pololetí 2022

Více než dvouletou koronavirovou pauzu využili galeristé a specialisté na staromistrovský segment trhu s uměním k soustředěné práci. Velké aukční síně i menší privátní podniky měly čas, aby objevily stovky let staré poklady a představily je veřejnosti v co nejlepší kvalitě. Nejdražší prodeje v řádech desítek milionů eur či liber zůstavily nové rekordy. Neztratily se ani rudolfínské příspěvky k evropským dějinám umění.

O nejprestižnější položky z období od gotiky po baroko se obvykle vede zákulisní boj již mezi dražebníky, když aukční síně vyjednávají se stávajícími majiteli konkrétní podmínky prodeje. Tržní strategie má, bezpochyby, zajistit finanční profit pro všechny zúčastněné strany, nicméně i zájem významné muzejní či galerijní instituce typu Louvre, byť ne za rekordní cenu, je pro prodávajícího vizitkou dobrého jména, důvěryhodného výběru a prověřené provenience.

Vynikajících uměleckých kusů v dobrém technickém stavu je na volném trhu, logicky, stále méně a shromáždit více než desítku špičkových staromistrovských prací do jedné dražby je velmi obtížné. Některým aukčním síním se to však podařilo.

 

 

Jean-Siméon Chardin: Ošatka s lesními jahodami, 1760,
olej na plátně, 38 x 46 cm,
konečná cena: 24 381 400 EUR
Artcurial Paříž 23. 3. 2022

 

Francouzským prostředím rezonoval koncem letošního března absolutní úspěch středně velkého zátiší od mistra barokního klasicismu, Jeana-Siméona Chardina. Plátno Ošatka s lesními jahodami z malířova zralého období, vystavené hned rok po svém vzniku na pařížském Salonu a naposledy před deseti lety v Tokiu (Mitsubishi Ichigokan Museum), bylo prezentováno v rámci dražby starých mistrů 23. března aukční síní Aurtcurial. Katalogový odhad se pohyboval mezi 12 až 15 miliony eur. Fantastická konečná částka přes 24 milionů eur (přibližně necelých 610 milionů korun) nakonec překvapila i samotné pořadatele, kteří v médiích následně nešetřili superlativy. Chardinův obraz pokořil autorský rekord a zapsal se jako nejdražší francouzské staromistrovské dílo na volném trhu vůbec.

 

 

Michelangelo Buonarroti: Mužský akt se dvěma postavami, kolem 1490,
lavírovaná perokresba, 33 x 20 cm,
konečná cena: 23 162 000 EUR
Christie´s Paříž 18. 5. 2022

 

Opět ve francouzské metropoli, jen u konkurenčního dražebníka Christie´s, se o dva měsíce později podařilo další celosvětové maximum, tentokrát v médiu kresby. K atraktivitě perokresby s mužským aktem a dvěma postavami v pozadí jednoznačně přispěla nová atribuce ikonickému jménu dějin umění. Při posledním veřejném pařížském prodeji v roce 1907 se připisovala florentsko-římskému okruhu kolem 1490, expertízy z předminulého roku ji však zařadily přímo mezi díla Michelangela Buonarrotiho. Jeho kresebných prací se v soukromých rukou nachází asi jen desítka, takže finální částka v řádech několika milionů eur se na květnové aukci dala očekávat, třebaže katalogový odhad byl neveřejný. K novému majiteli nakonec Mužský akt doputoval za více než 23 milionů eur (necelých 580 milionů korun), čímž bohatě překonal Michelangelův dosavadní rekord z roku 2000. Tehdy, v londýnské centrále Christie´s, přípravná kresba k mramorové definitivě Vzkříšeného Krista uspěla za 9,5 milionu eur.

 

 

Lucas Cranach: Nymfa od pramene, 
olej na desce, 82,1 x 120,5 cm,
konečná cena: 9 449 500 GBP
Christie´s Londýn 7. 7. 2022

 

Dokonce několika chef-d´oevry ohromila publikum nabídka letního tzv. Classic Week, rozprostřená do prvních prázdninových týdnů. Desítce sálových i on-line aukcí v gesci Christie´s London dominoval první červencový čtvrtek, který za jediný večer vykázal obrat přes 28 milionů liber (orientačně přes 787 milionů korun). Ze 36 staromistrovských položek hned pět zaznamenalo celosvětový autorský rekord a poukázalo na stále ještě skrytý potenciál některých soukromých sbírek.

Z privátní kolekce britských znalců a filantropů Cecila a Hildy Lewisových totiž pocházela jasná jednička Týdne klasiků, Cranachova Nymfa u pramene. Více než metrová deska v perfektním stavu s ležícím aktem v popředí a protorenesanční krajinou v pozadí si předaukční odhad kolem sedmi milionů liber mohla rozhodně dovolit. Prestižní provenience signovaného obrazu, jedné ze dvanácti motivických variant, sahá totiž až do rudolfínské Prahy, do císařské obrazárny na Pražském hradě. Rudolf II. si Cranachovy dokonalé malířské techniky velmi cenil, obzvlášť, když šlo o sofistikované ikonografické náměty s velkou dávkou smyslnosti. Při švédském drancování Hradu v roce 1648 se Nymfa patrně dostala do majetku královny Kristiny a po švédských šlechtických sbírkách putovala až do roku 1990, kdy ji stockholmští galeristé objevili pro britské uměnímilovné kruhy. Konečná částka bezmála 9,5 milionu liber (přibližně 265 milionů korun) posunula Nymfu bezpečně do čela Cranachova aukčního žebříčku.

I celkově čtvrtá nejdražší položka aukce, Zátiší s konvicí holandského mistra zátiší Jana den Uyla, taktéž rekordní za 3,1 milionu liber (asi 86,8 milionu korun), patřila původně do kolekce manželů Lewisových.

Otazníky nad aktuální kupní silou publika v těchto ekonomicky složitých časech vyvolal nečekaný propad staromistrovské přehlídky u aukční síně Sotheby´s, kterým se o den dříve pořádaná aukce dvaceti položek vyvedla „jen“ na 7,1 milionu liber (asi 199 milionů korun). To je zlomek předcovidových úspěchů tzv. Old Master auction za více než 56 milionů liber (přes 1,5 miliardy korun za 37 položek) v roce 2019.

 

 

Vittore Carpaccio: Madona se světicemi, 1495-1500,
odhadní cena: 10 - 15 000 000 USD
Nicholas Hall 
TEFAF 24. 6. - 30. 6. 2022

 

Oživením euro-asijského trhu se starým uměním se vedle veřejných dražeb staly i znovuotevřené veletrhy, na nichž privátní galerie zúročily pečlivý monitoring segmentu po dobu nucené izolace. Na 35. ročník maastrichtského TEFAFu si diváci museli počkat až do posledního červnového týdne a spokojit se s o něco menším rozsahem i kratším termínem. Nabídku 242 vystavovatelů ze dvaceti zemí jako obvykle sledovali akviziční komise více než devadesáti celosvětových muzeí. Poklidnou atmosféru veletržního paláce narušila jen krátká evakuace účastníků vinou ozbrojené loupeže u jedné z klenotnických expozic v úterý 28. června. Těsně po útoku se hovořilo o odcizení náhrdelníku a náušnic v hodnotě přes 27 milionů eur.

V rámci přímých prodejů a osobních rezervací konkrétních vystavených uměleckých děl se přesné částky tradičně nezveřejňují, nicméně o cenách zajímavých obrazů, soch a dalších artefaktů se přinejmenším spekuluje. Například newyorská galerie Nicholas Hall naznačila eminentní zájem amerického sběratelského magnáta o Carpacciovu Madonu se světicemi za orientačních 10 až 15 milionů dolarů (horní hranice kolem 345 milionů korun) – mimochodem gurmánská specialita s tence nakrájeným syrovým hovězím s majonézovou omáčkou je pojmenováno právě po tomto benátském renesančním malíři.

 

 

Giovanni Castrucci: Pohled na Prahu, Pohled na Schwarzenberský palác, 1605-10,
kamenné mozaiky, tzv. commesso in pietre dure, 26 x 35 cm,
Galerie Gismondi Paris
TEFAF 24. 6. - 30. 6. 2022
 

Pro TEFAF je typické bohaté zastoupení dobového uměleckého řemesla, nábytku či textilního mistrovství předchozích staletí. Pařížská Galerie Gismondi se mezi dalšími unikáty prezentovala i dvěma kamennými mozaikami Giovanni Castrucciho z doby kolem 1605 až 1610, kdy pracoval v brusířských a řezačských dílnách Pražského hradu a Císařského mlýna v Bubenči. Obě polodrahokamové desky, Pohled na Prahu a Pohled na Schwarzenberský palác, se patrně nacházely v proslulé Rudolfově kunstkomoře a představují to nejlepší z práce tří generací na císařském dvoře usazených Florenťanů. Technikou vykládání drahými kameny českého původu zhotovené dílo se stafáží v pravém dolním rohu se na trhu objevilo (v páru s další deskou) již před třemi lety za částku kolem 150 tisíc liber (druhá mozaika dokonce za 200 tisíc liber, přibižně 5,6 milionu korun). V obdobných hodnotách se pohybují i prodeje z minulých několika týdnů: Krajina s kaplí za necelých 164 tisíc eur u Sotheby´s v Paříži (14. června, asi 4,1 milionu korun) a Panorama s požárem Pražského hradu za 63 tisíc liber v londýnském sídle téhož dražebníka (5. července, necelých 1,8 milionu korun).

 

 

Nikolaus Pfaff: Pohás s maskaronem, 1608,
slonovina, císařský dvůr Rudolfa II.,
Kunstkammer Georg Laue
TEFAF 24. 6. - 30. 6. 2022

 

Oblibu inovativního zpracování luxusních materiálů mezi aristokratickými vrstvami připomněl pohár s groteskním maskaronem původem norimberského, od roku 1601 v Praze působícího řezbáře a výtvarníka Nikolause Pfaffa. Specialista na renesanční a barokní kabinety kuriozit, mnichovská galerie Kunstkammer Georg Laue, vystavovala mistrovské dílo řezby ve slonovině s odvážným, tzv. boltcovým/kwab ornamentem, tak typickým pro dekorativní manýrismus rudolfínského umění kolem roku 1600. V zákulisí veletrhu se spekulovalo o prodeji tohoto exkluzivního kusu do některého z prestižních evropských muzeí.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...