ART+, vše o trhu s uměním
Prosinec 2020 994 

Magdalena Jetelová ve dřevě

Etcetera 28. 11. 2020, Galerie Kodl 29. 11. 2020

Díla Magdaleny Jetelové se na českých aukcích objevují poměrně zřídka. Pokud ano, jde nejčastěji o fotografie jejích akcí, asambláže či malby z posledních let. O nadcházejícím víkendu budou na aukcích Etcetera Auctions a Galerie Kodl nabízeny hned dva Jetelové dřevěné objekty.

Magdalena Jetelová: Okno
Magdalena Jetelová: Okno-Hadry, 1978,
dřevo, 
sítotistk, 115 x 86 x 9 cm,
vyvolávací cena: 400 000 Kč (+ 20% provize), Galerie Kodl 29. 11. 2020

 

 

Magdalena Jetelová žije od roku 1985 v Německu. Před emigrací studovala na pražské AVU v ateliérech Jiřího Bradáčka a Karla Hladíka, přičemž dva semestry strávila na akademii v Miláně. Legendární se stala její monumentální dřevěná židle, vystavená v roce 1982 na schodech Uměleckoprůmyslového musea, kde měla sloužit jako poutač na výstavu nábytku. Replika Židle je od roku 2002 instalována před Museem Kampa. Zásadní pro její vstup na mezinárodní scénu byla účast na výstavě v Tate Gallery v roce 1983, kde vystavovala jako jediná mladá umělkyně z východní Evropy. V letech 1990 až 2004 byla profesorkou na akademii v Düsseldorfu, následujících sedm let pak učila na akademii v Mnichově. 

Od 70. let se v Jetelové tvorbě objevují robustní dřevěné objekty a sádrové plastiky zachycující běžné předměty, jako jsou například Skříň I (1977–78), Stůl (1979), Prádlo (1978) nebo monumentálnější dřevěné objekty Vrata (1979–80) či Křídlo (1979). Cíleně pracovala s prvky absurdity, paradoxu a transformace objektu, zbaveného původního účelu a získávajícího v souvislosti s konkrétním prostorem nové významy. Některé ze zmiňovaných soch byly v roce 1981 vystaveny na přehlídce Malostranské dvorky, neoficiální prezentaci současného umění ve vnitroblocích Malé Strany.
 

Magdalena Jetelová: Okno
Magdalena Jetelová: Okno, 1974,
dřevo, sítotistk, 115 x 85,5 x 9 cm, 
cena: 682 000 Kč, Arthouse Hejtmánek 30. 11. 2017

 

 

Zaměření na mizející místa se silným geniem loci je patrné i v cyklu Oken, který vznikal na konci 70. let a čítá pět variant. Finální velikost jednotlivých oken je téměř totožná, mají však rozdílné tvary a formy. Na modelovaných dřevěných objektech jsou zachycené prosvětlováné fotografie od Jana Reicha. Fotografie pohledů ven či dovnitř a tvary oken zachycují jistý posun, který vytváří zajímavé napětí. Význam děl by se dal číst jako zobrazení naděje a touhy po svobodě.

V případě třídílného Okna v nabídce Galerie Kodl se jedná o pohled do starých Holešovic. Od ostatních objektů cyklu se dílo liší detailem vyvedené záclony, přes kterou vychází nápis na slepé zdi jednoho z činžovních domů. Dílo bylo prezentováno v roce 1983 na výstavě Motiv okna v díle deseti současných českých výtvarných umělců v Galerii umění Karlovy Vary, kurátorky Hany Rousové, v jejímž katalogu je publikováno pod číslem 7.

Díla z cyklu Okna se na trhu v minulosti objevila již třikrát. V roce 2017 nepravidelně členité Okno (1974), ukazující zadní trakt domu, dosáhlo na aukci Arthouse Hejtmánek částky 682 tisíc, o rok později se dvojkřídlé Okno (1975) s pohledem na pověšené prádlo na aukci stejné aukční síně prodalo za 446 tisíc korun. Loni se další Okno na aukci polského aukčního domu Wojciecha Śladowskiho v Krakově prodalo za 590 tisíc korun. Okno v Galerii Kodl bude startovat na částce 400 tisíc korun (+ 20% provize).
 

Magdalena Jetelová: Okno
Magdalena Jetelová: Okno
dřevo, sítotisk, 106,5 × 98,2 × 9,2 cm,
cena: 98 400 PLZ, Polski Dom Aukcyjny, Krakov 30. 5. 2019

 

 

Objekt Lavice podle aukčního katalogu úzce souvisí se souborem děl, která autorka představila na dvojvýstavě nazvané Zwischen den Stühlen (Mezi židlemi), kterou uspořádaly v roce 1997 Badisches Landesmuseum v Karlsruhe a Ursula Blickle Stiftung v Kraichtalu a při této příležitosti byla rovněž vydána umělecká publikace s názvem Multi Pur Poses. Lavice odráží Jetelové dlouhodobý zájem o přetváření věcí denní potřeby do uměleckých děl, viz výše zmiňované realizace z konce 70. let. Tento její zájem lze chápat jako reakci na dobovou společenskou situace, tak recepci vlivu italského Arte Povera, s nímž se seznámila při pobytu na milánské akademii (1967–68). 

Lavice se od děl vzniklých v 70. a 80. letech liší zejména odlišným přístupem k formě – ustupuje od robustnosti a vyznačuje se jemnější prací, rozměry se blíží lidskému měřítku, na spodní straně je dokonce jemě zlacena. Podle aukčního katalogu zlacení spodního výřezu otevírá otázky spojení vnitřního, intimního prostoru s prostorem vnějším, veřejným. A prořezávání prostoru je opět jedním z klíčových témat Magdaleny Jetelové, které rozvíjí i v dalších prostorových projektech.
 

Magdalena Jetelová: Lavice, 1997
Magdalena Jetelová: Lavice, 1997,
mahagon, plátnkové zlato, 44 x 92 x 68 cm,
vyvolávací cena: 380 000 Kč (+ 23% provize), Etcetera Auctions 28. 11. 2020

 

 

Na českém trhu se srovnatelné dílo zatím neobjevilo, v italském aukčním domě Farsetti byla podobná socha Sedia před jedenácti lety vydražena za 50 tisíc korun. Narozdíl od nyní nabízené Lavice byla socha prezentovaná nikoliv na "nohách", ale na zaoblené části. Autorka také ponechala větší část původního kmene. Dražba na aukci Etcetera Auctions bude startovat na částce 380 tisíc korun (+ 23% provize).

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...