Medek na papíře a investiční skandál IOS

Chiswick Auctions 27. 8. 2020

Půlmetrová kresba Mikuláše Medka z roku 1969 se ve čtvrtek na aukci v Londýně prodala s výrazným nárůstem za více než půl milionu korun. Vysoká cena – více než desetinásobek odhadu – navazuje na umělcovy loňské rekordy. Medkovy práce na papíře se navíc na trhu téměř nevyskytují a kresba má i zajímavou provenienci.

Mikuláš Medek: Abstraktní figura, 1969


Mikuláš Medek: Abstraktní figura, 1969,
kombinovaná technika na papíře, 56 x 37 cm,
cena: 550 000 Kč, Chiswick Auctions, Londýn 27. 8. 2020

Ve spodní části kresby se nachází umělcovo věnování "For Mrs and Mr Eli Wallitt with many greetings M. Medek '69," které naznačuje, že malíř první majitele díla osobně znal. Jak potvrzuje umělcova vnučka, manželé Wallittovi, kteří žili ve Švýcarsku, vlastnili minimálně pět Medkových obrazů z let 1964 až 1972. Tři z nich už v minulosti prošly aukcemi Sotheby's. 

Bohužel nevíme, kdy a jak se mohli Wallittovi s Medkem setkat, či zda je pojil bližší vztah. Stalo se tak nejspíše až někdy ke konci 60. let, protože dříve, jak ve svých pamětech píše Carol Pearlman (dříve paní Wallittová), umění nesbírali. Obraz Tři spletité nepřítomnosti z roku 1964 byl také ještě v létě 1966 vystaven na výstavě dvanácti československých umělců v německém Worpswede, kterou organizoval Jaroslav Borovička. 
 

Mikuláš Medek: Tři spletité nepřítomnosti, 1964


Mikuláš Medek: Tři spletité nepřítomnosti, 1964,
olej a email na plátně, 132 x 180 cm,
cena: 92 500 GBP, Sotheby's, Londýn 12. 11. 2014

O vlastních sběratelských aktivitách píše Carol Pearlman jen v jednom odstavci v souvislosti se zařizováním vily na předměstí Ženevy, kterou si s manželem pronajali v létě 1966: "Koupili jsme si první umělecká díla: fauvistické olejomalby, nějaké abstrakce; nic zásadního, ale dobré kusy. Ze začátku jsem nechávala výběr na Elim, ale postupem času jsem získala vlastní kritické oko. Zaplnili jsem knihovnu, sbírali jsem umělecké knihy, zlaté mince a vzácné známky. Naučila jsem se o orientálních kobercích, kupovali jsme francouzský porcelán a křišťál a oba jsme měli vlastní Mercedes."

Eli Wallitt byl americký finančník, který patřil mezi klíčové postavy investiční skupiny Investors Overseas Services (IOS), která na vrcholu se své slávy na konci 60. let spravovala víc jak 2,5 miliardy amerických dolarů. Záhy po svém vstupu na burzu na podzim 1969 se skupina dostala do problémů a v roce 1973 vyhlásila úpadek. Zpětně vyšlo najevo, že fenomenální růst IOS v 50. a 60. letech byl v podstatě pyramidovým schématem.

Hlavní osobností IOS byl americký obchodník Bernie Cornfeld, který v roce 1955 přišel s myšlenkou prodeje podílových fondů americkým vojákům v Evropě. Později se společnost přeorientoval na drobné investory v jednotlivých evropských zemích a expandoval také na Blízký Východ či do Latinské Ameriky. IOS vystupoval jako švýcarská entita a nabízel podílové listy amerických fondů, později i ve vlastních fondech fondů. Díky své komplikované nadnárodní struktuře společnost fungovala prakticky mimo jakýkoliv bankovní či burzovní dohled.
 


Mikuláš Medek: Hlava projektanta věží X, 1969,
olej a email na plátně, 150 x 100 cm,
cena: 46 850 GBP, Sotheby's, Londýn 22. 11. 2011

Mikuláš Medek: Lampa zběsilé jeptišky, 1970,
olej a email na plátně, 116 x 68 cm,
cena: 37 250 GBP, Sotheby's, Londýn 22. 11. 2011

Rychlý růst společnosti stál zejména na vysokých provizích, které si strhávala z investovaných prostředků. Neustále se rozšiřující síť štědře honorovaných obchodních zástupců a teritoriální expanze zajišťovaly příliv nových a nových klientů. Možnost investovat se "švýcarskými bankéři na americké burze" zněla řadě drobných investorů v Evropě i dalších regionech neodolatelně, byť si IOS za své služby strhával provizi 20 procent.

Eli Wallitt, který se znal s Cornfeldem z dob studií na Brooklyn College, byl součástí projektu od samého začátku a zásadní měrou se zasloužil o růst společnosti v Německu. Od roku 1957 byl zodpovědný za veškeré obchodní operace v Německu, které bylo pro IOS nejdůležitějším trhem. Na začátku roku 1970 zde společnost měla 10 tisíc obchodních zástupců a své peníze jí svěřilo kolem 300 tisíc investorů.
 

Management Investors Overseas Services v září 1966, Bernie Cornfeld v popředí na židli, Eli Wallitt v zadní řadě uprostřed


Management Investors Overseas Services v září 1966, Bernie Cornfeld v popředí na židli,
Eli Wallitt v zadní řadě uprostřed, finanční ředitel Ed Cowett v třetí řadě zcela vpravo.

Při svém uvedení na burzu byl IOS jednou z největších investičních skupin na světě a společnost predikovala, že během pěti let objem prostředků v její správě vzroste z 2,5 miliard na 15 miliard dolarů. Ve skutečnosti se hned během roku 1970 propadl na 1,4 miliardy dolarů. Akcie IOS, které startovaly na 10 dolarech za kus a které nakrátko vystoupaly až na 17 dolarů, ke konci roku 1970 klesly pod 2 dolary. Bernie Cornfeld v roce 1973 strávil jedenáct měsíců ve vyšetřovací vazbě ve Švýcarsku kvůli obvinění, že podvedl zaměstnance IOS, později byl však osvobozen. 

"V dnešních ranních zprávách jsem četla, že finanční ředitel WorldComu dostal snížený trest pouhých pět let, protože jeho výpověď pomohla k odsouzení jeho šéfa a mentora na dvacet pět let do vězení. Poskytl vyšetřovatelům potřebné důkazy a vysvětlil u soudu, jak přesně manipulovali účetní knihy. Neumím si představit, že Ed (Cowett) by udělal to stejné Berniemu. Nevěřím, že by si kdy připustil, že s Berniem podváděli investory. Pochybuji, že kdy zvažoval právní a etické otázky svého počínání. Ani se v celé společnosti nenašel jediný whistle-blower. Insideři je nachali uniknout bez trestu, protože to pro ně bylo výhodné," konstatuje ve svých pamětech z roku 2017 Carol Pearlman.
 

Mikuláš Medek: Milenci z Růžové věže (studie střední části), 1969–70


Mikuláš Medek: Milenci z Růžové věže (studie střední části), 1969–70,
kombinovaná technika na papíře, 54 x 36,5 cm,
nevydraženo, Meissner-Neumann 26. 2. 2000

Jediná srovnatelná Medkova práce na papíře se v aukci naposled objevila před dvaceti lety. V únoru 2000 aukční síň Meissner-Neumann nabídla studii k obrazu Milenci z Růžové věže, která však zůstala nevydražena. Předaukční odhad tehdy počítal s cenou 55 tisíc až 70 tisíc korun. Aukční síň Chiswick Auctions, která dražila kresbu ze sbírky manželů Wallittových, operovala s notně podhodnoceným odhadem 800 až 1200 liber, tedy 23 tisíc až 35 tisíc korun (bez 25% provize). Cena na sále nakonec vystoupala na 15 tisíc liber, což včetně provize odpovídá částce 550 tisíc korun. 

 


Související články

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Surrealistické výročí zahajuje René Magritte

Surrealistické výročí zahajuje René Magritte

Sotheby’s Londýn 6. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Pro obdivovatele belgického malíře Reného Magritta je téměř každý rok důvodem k radosti, neboť již několik sezón se tento ikonický surrealista počítá mezi prodejně nejúspěšnější moderní umělce na trhu. Také proto si jej světové aukční domy vybraly na...

5. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<