Nově objevený Rubens

K aukci starých mistrů u Sotheby's

Trhem prošel nedávno zajímavý obraz dlouho spojovaný s Anthonisem van Dyckem. Přímo jako jeho dílo byl v roce 1955 prezentován v Palazzo dell’Accademia v Janově v rámci výstavy Sto děl Van Dycka. Teprve po nynějším odstranění pozdějších dodatků, krajiny v pozadí a dalších přemaleb, vyšlo najevo, že jde o kvalitní práci P. P. Rubense. Tato olejová studie koně s jezdcem byla na konci ledna v New Yorku prodána s velkým nárůstem za více než 5 milionů dolarů. Ceny jsou uvedeny včetně aukční provize.

Peter Paul Rubens: studie koně s jezdcem olej na plátně, 118 x 56 cm Sotheby's New York, 25. 1. 2016 cena: 5 075 000 USD
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Peter Paul Rubens: studie koně s jezdcem
 olej na plátně, 118 x 56 cm
 Sotheby's New York, 25. 1. 2017

 cena: 5 075 000 USD

 

Obraz prošel ve své původní podobě trhem v roce 2015 u Christie's v Amsterodamu s přídomkem „podle Anthonise van Dycka“. Díky pozdějším doplňkům, přidaným pruhům plátna po stranách obrazu, měl odlišné rozměry, 118 x 82 cm. Koupil ho tehdy za 14 tisíc dolarů majitel, který ho letos v lednu dal do aukce u Sotheby's.

Poté, co byly odstraněny tyto doplňky a několik přemaleb, se zjistilo, že jde o originální malířskou skicu Petra Paula Rubense, a to sice o jednu ze série tří jezdeckých studií, které Rubens zhotovoval kolem roku 1610 jako vzorníky pro potřeby své dílny. Ty zobrazovaly koně s jezdcem zepředu, z profilu a zezadu (naše studie). Pracovali podle nich jeho pomocníci na velkém množství zakázek. Proto můžeme podobné pozice koní jako na skicách sledovat na více Rubensových obrazech (podobné je to i s jeho obličejovými typy).

Zobrazení těchto tří studijních pozic koní (vzorů) vedle sebe byly známy z prací připisovaných Rubensově dílně, například obrazu označovaném jako Jezdecká škola (ten se nacházel v Berlíně a byl zničen v roce 1945), podobný obraz bez krajinného pozadí se dodnes nachází v Royal Collection. Bylo nasnadě, že musely navazovat na originální Rubensovy skici, které byly nejspíše samostatnými obrazy a výše zmíněné práce je jen spojovaly dohromady. Ty se však podařilo ztotožnit až na základě objevu této originální Rubensovy jezdecké studie.

Identifikovány následně byly i zbývající dvě z nich. Jedna (s koněm z profilu) se nachází v soukromé sbírce v Anglii a stejně jako naše popisovaná byla později doplněna o krajinné pozadí a byl přemalován taktéž jezdec. Studie s koněm zepředu (jako vzor nejvíce používaná na Rubensových obrazech, zejména portrétech) je dnes ztracena a od 70. let o ní nejsou zprávy, dříve však patřila do sbírek hrabat z Portarlingtonu v Anglii a jako Rubensova práce byla v 1. polovině 20. století vícekrát publikována. I ta byla později rozšířena o pruhy plátna po stranách.

Peter Paul Rubens: studie koně s jezdcem olej na plátně, 118 x 56 cm Sotheby's New York, 25. 1. 2016 cena: 5 075 000 USD, stav s dodatky a přemalbami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Původní stav obrazu s dodatky a přemalbami    olej na plátně, 118 x 82 cm, Christie's  Amsterodam, 23. 6. 2015, cena: 14 022 USD

 

 

Všechny tři studie měly stejnou výšku (118 cm) a byly namalovány na jednoduchém pozadí zemitých barev. Skici byly obecně často po smrti mistrů přemalovávány zejména proto, aby byly (ve své době) lépe prodejné a nebylo na ně nahlíženo jako na nedokončené. Zvláštností našeho obrazu je však to, že k razantním změnám na něm došlo zřejmě až v polovině 19. století (zřejmě ve Francii), kdy bylo kompletně domalováno krajinné pozadí, které využilo i po stranách přidané pruhy plátna. Na spojích pláten byly nalezeny výstřižky ze starých francouzských novin.

Newyorská večerní aukce starých mistrů 25. ledna, na které byl obraz prodán, dohromady vydělala přes 27 milionů dolarů. Nabídla 56 děl od renesance po 18. století, vydraženo jich bylo celkem 34, řada s velmi vysokými nárůsty (průměrná cena byla téměř 800 tisíc dolarů na dílo). Rubensova studie se stala s cenou téměř 5,08 milionu dolarů (přes 127 milionů korun) nejdražším obrazem aukce. Odhadní cena byla přitom stanovena v rozmezí 1 a 1,5 milionu dolarů (bez provize). Kromě ní pokořila hranici milionu dolarů ještě další tři díla: Flora Willema Drosta (4,63 milionu), Mladá žena držící přeslici před hořící svíčkou Adama de Costera (4,85 milionu) a Hlava ženy Orazia Gentileschiho (1,81 milionu dolarů).
 

Pro Drosta a Costera jde o celosvětově výrazně navýšená aukční maxima, u Drosta o téměř 1,5 milionu dolarů u Costera pak dokonce o více než 3,7 milionu dolarů.

Adam de Coster:  Mladá žena držící přeslici před hořící svíčkou olej na plátně, 134 x 94.9 cm Sotheby's New York, 25. 1. 2016 cena: 4 850 000 USD
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Adam de Coster:  Mladá žena držící přeslici  před  hořící svíčkou
 olej na plátně, 134 x 94.9 cm
 Sotheby's New York, 25. 1. 2017

 cena: 4 850 000 USD

 


Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<