Odhalujeme podstatné směry českého současného umění

Rozhovor se sběratelkou Ivou Bízovou

Iva Bízová je sběratelka a ředitelka reklamní agentury Loosers. Spolu se svými přáteli Helenou Šídovou, Pavlem Burešem a Jakubem Keslem buduje sbírku současného česko-slovenského umění KOOJON, která má podtitul „Sbírka umění vybíraná s fištrónem.“ Sama také sbírá fotoaparáty a kamery Meopta, kabelková rádia Tesla a porcelán Jaroslava Ježka. 

Tým stojící za sbírkou KOOJON - (zleva sedící) Pavel Bureš, Helena Šídová, Jakub Kesl, (zleva stojící) Pavel Kubesa, Iva Bízová
 
Kdy jste si začala uvědomovat, že jste sběratelka?  
Sbírku KOOJON jsem začala budovat úplně sama. A pro okolí, které o této mé aktivitě vědělo, jsem standardně byla trochu za exota. Bohužel je totiž stále velké procento lidí, kteří umění považují za něco nepochopitelného, zbytečného a možná i zhýralého. Nicméně ve chvíli, kdy jsem měla posbíráno více než stovky artefaktů a celá kolekce se zkompaktnila, lidi to začalo zajímat. Když jsem po čtyřech letech samostatného vyhledávání, vybírání a nakupování umění, přizvala ke spolupráci zkušeného kurátora, už jsme byli tým. O naši sbírku začal být zájem, měla velmi dobré jméno mezi umělci a se zájmem se přidala i média. V tu chvíli jsem začala slýchat označení „sběratelka“. A upřímně, stále je pro mne toto označení zvláštní a vlastně i trochu nepatřičné. Ale zvykám si.
 
Umění a design je součástí vaší každodenní reality, obklopuje vás v bytě i kancelářích vaší reklamní agentury. Obměňujete nějak průběžně uspořádání artefaktů, nebo naopak preferujete, když mají konkrétní díla své dané místo?
V agentuře díla měníme, aby naše kanceláře – mimochodem bývalý sochařský ateliér bratrů Halmanových – byly stále živým organismem. Aby nás umění inspirovalo. Doma mám vybrané mé oblíbené kousky. A měnit je neplánuji. Jsou to srdcovky. I když teď, od března do srpna budu muset dvě díla Krištofa Kintery nahradit jinými plátny. Centrum současného umění DOX totiž na zmíněný termín připravuje Kinterovu velkou výstavu nazvanou „How Can I Help You?“, na kterou byly vybrány čtyři plastiky ze série Kresby. A dvě z nich mám už pár let pověšeny doma.
 
Alžběta Krňanská, Série Joyfull, Olej na pěně, 2018
 
Které dílo ve vaší sbírce je pro vás osobně něčím obzvláště významné? 
Jsou to dvě plastiky od Olbrama Zoubka – Putifarka (1979) a Myšlenka vítězí (1971). První díla, která budování sbírky odstartovala a hlavně je to památka na mojí srdečnou, statečnou a svéráznou tetu Květu.
 
Ta vás k umění přivedla?
Ona mi především ukázala krásu pokory a pracovitosti. Jak důležitá je odvaha dělat věci po svém. A vážit si dobré a poctivé práce. Hodnoty, které jsem díky ní objevila – a snažím se podle nich žít – mi pomáhají ve všem. Tedy i v budování sbírky.
 
Sbírka KOOJON je nyní společným projektem vás a několika vašich přítel (Heleny Šídové, Pavla Bureše a Jakuba Kesla). Jak funguje rozhodovací proces při zařazování nových akvizic do sbírky?
Sbírku jsem začala budovat úplně sama. Postupně se přidala Helenka a Pavel. A následně Jakub. Do určité doby mi dávali plnou důvěru a prostor. Dost významný základ sbírky byl tedy mou volbou. Po příchodu kurátora Pavla Kubesy jsme procesy změnili, zprofesionalizovali a s nadsázkou lze říci, že i zdemokratizovali. Každý rok si společně projdeme výběr zajímavých osobností, detailně prohlédneme jejich práce a společně vybereme preferované investice. Poté následují návštěvy vybraných ateliérů a eventuálně i samotný nákup sérií.
 
Martin Salajka, Série Lebky – 45 ks, 16x20 cm, Olej na plátně, 2018
 
Kolik peněz ročně do nákupu investujete? Mění se tato částka z roku na rok?
Ročně nakupujeme umění v řádu stovek tisíc korun a celková částka se mění v návaznosti na akviziční plán a naše individuální možnosti.
 
Často mluvíte o tom, že považujete Čechy za výjimečně šikovný národ. Čím myslíte, že je to dané?
My Češi patříme v mnoha oborech ke světové špičce. Věda, zdravotnictví, IT, architektura, sport, kultura. Talent, šikovnost a pracovitost nám rozhodně nechybí – naopak. Co nám chybí je sebevědomí a národní hrdost. Jsme naprosto výjimeční a bylo by na čase začít na zdravém sebevědomí lidí pracovat. Souvisí to samozřejmě i se vzděláváním a posunem od montovny k mozkovně, který už se ale částečně děje. Čím je šikovnost Čechů daná, to je velmi těžká otázka. Asi spíše pro historika, než pro mě. Nicméně může to být kombinace toho, že jsme srdcem Evropy, což nám historicky umožňovalo být v centru vývoje, setkávat se s šikovnými lidmi. Určitě hrají svou roli i ambice ukázat světu, že i tak malý stát dokáže velké věci. Paradoxně mohl být nápomocný i fakt, že komunismus přinutil minimálně dvě generace poradit si za každé situace a z mála resp. z ničeho, vytěžit maximum.
 
Vnímáte některého ze současných umělců, ať již zastoupeného ve vaší sbírce či nikoliv, jako výjimečný objev?
To je hodně ošemetná otázka, protože pokud tu někoho budu jmenovat, ostatním to může být líto. Všichni umělci, jejichž práce máme ve sbírce jsou naprosto výjimeční. 
Nicméně, nejsem politik, takže se vaší otázce nebudu vyhýbat. Sice nevím, jestli mohu u jmen, která zde zmíním použít označení objev, protože už mají velký kus práce za sebou. Jsem si ale jistá, že jsou výjimečnými talenty a hlavně dříči. Umělecky i lidsky je mým velkým oblíbencem Julius Reichel. Toho bych vybrala z malby. V kategorii sochy obdivuji práci Terezy Štětinové. Pro práci s kovem, při tvorbě objektů a soch je naprosto fantastický Tomáš Roubal. Série všech tří máme ve sbírce KOOJON. Co se týče audiovizuální tvorby, ráda bych do budoucna získala díla od Jakuba Jansy. 
 
Tereza Příhoda Štětinová, Série Hory v Odraze, 2019
 
Co vše se nyní nachází ve sbírce Koojon?
Ve sbírce máme bezmála dvě stě děl. Soustředíme se na sbírání sérií, prostřednictvím kterých bude v dlouhodobém horizontu možné vysledovat a pojmenovat podstatné směry a fenomény v současném umění. Pro zajímavost, ze všech vlastněných artefaktů je jen šest solitérů, zbytek jsou série.
 
Bývá sbírka veřejně přístupná? 
Vloni jsme v rámci projektu Open House měli velmi úspěšnou dvoudenní výstavu v Centrální kotelně VFN od architekta Karla Pragera. Zájem a úspěch výstavy nás překvapil a velmi potěšil. Vždyť každý den přišlo na 800 návštěvníků. Spolupráce s týmem projektu Open House byla velmi příjemná a korektní, a tak v letošním roce tuto spolupráci zopakujeme. 
 
Filip Dvořák a Martin Kolarov, Série Age on No Heroes, Mixed Media, 114x165 cm, 2020
 
Jaké jsou plány se sbírkou Koojon do budoucna?
Naše plány nejsou malé a jsou dány posláním sbírky, které jsme si stanovili: 
1. podporovat současné česko-slovenské umění, 
2. vyhledávat nové talenty z řad nejmladší generace, 
3. dostat současné česko-slovenské umění do každodenního života široké veřejnosti, 
4. zkvalitňovat podmínky umělecké produkce.
V prvé řadě je samozřejmě naplňujeme tím, že každoročně investujeme do nákupu děl. To by ale nestačilo. Proto v letošním roce připravujeme unikátní projekt pro nastupující generaci – mladé umělce ve věku 14 až 19 let. Bude mít soutěžní charakter, ale zároveň umožní vybraným talentům tvořit s již etablovanými umělci.
 
Namor Ynrobyv, Série Bottleg Boys, Akryl a sádra na plátně, 145x190 cm, 2017
 
Napadlo vás sdílet vaše sběratelské know-how s lidmi, kteří by chtěli se sbírání umění začít?
Přesně to je náplň projektu, kterému pracovně říkáme Art Guide. Soukromým i firemním zájemcům pomůžeme investovat do umění nebo dokonce budovat vlastní sbírku. Jedná se o zcela diskrétní a individuální servis, ve kterém nejdříve poznáme přání a možnosti investora, navrhneme ideální řešení odpovídající jeho představám a následně ho doprovodíme za umělci, u nichž může uskutečnit své investice. Jedná se o projekt, který podporuje umělce, ale především zájemce o umění. Edukuje, rozšiřuje povědomí a pomáhá umění stát se běžnou součástí životů lidí.

Související články

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

Rozhovor se sběratelkou Terezou Porybnou

Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za pr...

25. března 2024
Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let

Rozhovor se sběratelem Jaroslavem Pulicarem

Jaroslav Pulicar je známým fotografem, který se rovněž rád obklopuje uměním. Od roku 2009 proto provozuje Galerii 34, která se nachází přímo v jeho brněnském bytě. Byt/galerie, kde prezentuje další fotografy, je přístupná během vernisáže a po domluvě...

29. ledna 2024
Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Ceny střeleckých medailí vyskočily v posledních letech na dvojnásobek

Rozhovor se sběratelem Daliborem Jandou

Numismatice se zpěvák Dalibor Janda věnuje již řadu let. Ve své sbírce má mimo jiné řadu střeleckých medailí a mincí. V loňském roce dokonce vydal publikaci o rakouských stříbrných střeleckých medailích a mincích. „Neustále mi vadilo, že neexistuje k...

4. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<