ART+, vše o trhu s uměním
Červenec 2020 816 

Pištěkovo Adieu

Pištěkův mistrovský obraz v Galerii Kodl

Nejdražším dílem poválečného umění v podzimních aukcích bude obraz Theodora Pištěka Adieu, Guy Moll, který bude v listopadu dražit Galerie Kodl. Obraz zatím nezveřejnila na svých webových stránkách, podle informací ART+ ale bude vyvoláván za 15 milionů korun. I prodej za první podání by Pištěka vrátil na post nejdražšího žijícího umělce.

Theodor Pištěk: Adie Guy Moll, 1992–2017

Theodor Pištěk: Adie Guy Moll, 1992–2017,
olej na plátně, 115 × 150 cm,
vyvolávací cena: 15 000 000 Kč (+ 20% provize), Galerie Kodl 29. 11. 2020

 

 

Theodor Pištěk, kterému bude v říjnu osmdesát osm let, obraz maloval dlouhých pětadvacet let. Začal v roce 1992 a dokončil jej až v roce 2017 krátce před svými pětaosmdesátinami. Petr Volf tehdy do Víkendu Hospodářských novin popsal, jak při přípravě malířovy monografie dva roky navštěvoval Pištěkův ateliér, ale obraz nikdy neviděl: "Kdy mi ho ukážete? 'Až bude hotový.' Jedná se prý o zásadu, kterou nikdy neporušuje. Chodit kolem štaflí mi přinášelo muka. Trpěl jsem jako kůň v hluboké orbě. Věřte, že to bylo bolestné, protože s každou návštěvou ateliéru se moje zvědavost ještě prohlubovala. Měl jsem mnohokrát nutkání odhrnout závoj, ale současně jsem věděl, že bych porušil rituál − a to se v žádném případě nesmí. Letos v létě jsem po čase překonal ostych: ptám se, jestli se už blíží termín dokončení. 'Nevím,' odpovídá klidně Theodor Pištěk. 'Ono je to různé. Když vám to jde, tak během chvilky uděláte takový kus obrazu, který se vám ještě před chvílí zdál, že dokončit jej bude trvat několik týdnů. To je nádherný pocit, naprosto jedinečný.' Tak dobrá. Dobrá! Trpělivost přináší růže. Pochopil jsem, že ho do knížky už nestihnu."
 

Pištěk u Sklenáře, Theodor Pištěk 85 – Obrazy, 8. 11. 2017-3. 2. 2018

Pištěk u Sklenáře, Theodor Pištěk 85 – Obrazy, Galerie Zdeněk Sklenář, 8. 11. 2017-3. 2. 2018

 

 

Guy Moll byl nadějným francouzským automobilovým závodníkem na začátku 30. let. V srpnu 1934 ve věku pouhých čtyřiadvaceti let zemřel při závodech na okruhu Pescara ve střední Itálii, když ztratil kontrolu nad svou Alfa Romeo P3 a ve vysoké rychlosti narazil do mostu. Enzo Ferrari, zakladatel značky Ferrari a hlavní propagátor automobilových závodů v meziválečném období, Molla označoval za jednoho nejlepších závodních jezdců, které poznal. Pro Pištěka, který se sám automobilovému sportu věnoval, má obraz i ryze osobní rozměr. Vyrovnával se v něm se smrtí své manželky, filmařky Věry Filipové-Pištěkové.

Obraz měl svou výstavní premiéru před třemi lety v Galerii Zdeněk Sklenář na výstavě k malířovým pětaosmdesátým narozeninám. Na přelomu loňského a letošního roku byl k vidění na Pištěkově retrospektivě v Domě umění města Brna. Podle Martina Kodla jde o poslední Pištěkův obraz v linii hyperrealistických maleb a malíř s jeho prodejem dlouho váhal. Vyvolávací cena je téměř pětinásobkem jeho stávajícího aukčního rekordu, Kodl je však přesvědčen, že se obraz bez problémů prodá. "Nejde jen o příběh tohoto obrazu a jeho důležitost pro samotného umělce, ale je to opravdu mistrovské dílo. Co se týče ceny, vím o privátní nabídce na Ecce Homo ve výši 30 milionů korun a tohle je podle mě obraz ve stejné lize," vysvětluje Martin Kodl. Obraz Ecce Homo z roku 1983 patří mezi Pištěkova nejznámější díla, objevuje se mimo jiné na obálce malířovy monografie z roku 2013 vydané u příležitosti malířovy retrospektivy v Národní galerii.
 

Theodor Pištěk: Angelus, Dům umění města Brna, 25. 9. 2019–12. 1. 2020
Theodor Pištěk: Angelus, Dům umění města Brna, 25. 9. 2019–12. 1. 2020,
foto: Michaela Dvořáková

 

 

Na aukcích se Pištěkovy obrazy prodávají za milionové částky již osm let. V květnu 2013 byla velkou událostí dražba obrazu Na návštěvě u Harrachů, který na aukci Galerie Kodl vystoupal z necelých 2,3 milionu na 3,24 milionu korun. Cenový rekord od loňského června drží monumentální abstrakce Stavba č. 2 z roku 1995, která se na aukci 1. Art Consulting prodala za téměř 3,7 milionu korun. Titul nejdražšího žijícího autora v současnosti patří Federicovi Díazovi, jehož zlata kapka Lacrimau z Expo v Šanghaji se před třemi lety na aukci společnosti European Arts prodala s výrazným nárůstem za 6,5 milionu korun.

Vysokých cen na aukcích dosahují i Pištěkovy grafiky. Tři serigrafie podle obrazů Na navštěvě u Harrachů, Ecce Homo a Farrewell se na aukcích Galerie Kodl prodaly shodně za 240 tisíc korun. Na letošní březnové aukci společnosti Sýpka byla dražena i serigrafie podle nyní nabízeného obrazu. Metrový tisk, který loni v edici 69 kusů vydala Galerie Zdeněk Sklenář, zde našel nového majitele za 192 tisíc korun. 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...