ART+, vše o trhu s uměním
Prosinec 2020 994 

Toyen, Preisler, Kupka, Štyrský, Filla, Mucha...a Piskač

TOP 10 prvního pololetí

Ochota k investicím do výtvarného umění byla v prvním pololetí tohoto roku dobře patrná i přesto, že jen minimum aukcí se uskutečnilo naživo. Za výjimečná díla, které trh nabízel, padaly také výjimečné ceny. Nejvyšší z nich se velmi přiblížila maximu domácích aukcí naposledy překonanému dvakrát rychle za sebou v poslední uplynulé podzimní aukční sezóně.

Deset nejdražších děl letošního prvního pololetí stálo úhrnem téměř 276,5 milionu korun včetně aukční provize. V první polovině minulého roku to bylo díky karanténním opatřením a nejistotě z nich vyplývající pouhých 35 milionů (více zde). Po stabilizaci trhu ve druhé polovině roku pak padaly rekordní ceny a celková cena deseti nejdražších obrazů roku 2020 vysoce překonala očekávání, když se zastavila na částce 340 milionů korun, historickém rekordu českých aukcí (více zde). Pro porovnání, v roce 2019 to bylo 337 milionů, pololetní bilance v témže roce byla 233 milionů korun. 

Jde doposud o nejvyšší sumu za pololetí, je však nutno podotknout, že na trhu se objevilo nevšední množství velmi kvalitních a zásadních děl. Na druhou stranu, ceny za tvorbu ověřených autorů v současné době vytrvale rostou, někdy i skokově, což dobře dokumentují opakované prodeje. Investoři jsou však ochotni své peníze vložit i do jistých zajímavostí či rarit, kde tuší skrytý potenciál. Tak lze chápat i patnáctimilionový prodej plátna Bedřicha Piskače (číslo 8).

Kromě něj a čínského malíře tradičních svitků Li Kche-žana dosáhl na nové velmi vysoké aukční maximum Jan Preisler, kterému patří čtvrté nejdražší dílo pololetí. Rekordmanem je také Alfons Mucha, jenž poprvé dosáhl na cenu vyšší než 10 milionů korun. Další jména už jsou očekávatelná: třikrát se zde objevuje Toyen (hned tři nejdražší obrazy), po jednom díle tu pak mají Jindřich Štyrský, František Kupka a Emil Filla. Z dražebníků mají na prodejích největší podíl Adolf Loos Apartment and Gallery (121,7 milionu korun, 3 díla), Galerie Kodl (107,8 milionu korun, 4 díla), následují 1. Art Consulting, European Arts a Arcimboldo. 

Rozměry obrazů přibližně odpovídají jejich velikostním poměrům ve skutečnosti.

 

Toyen: Cirkus, 1925, olej na plátně, 90 x 90 cm, cena: 79 557 500 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2021

 

1/ Toyen: Cirkus, 1925,
olej na plátně, 90 x 90 cm,
cena: 79 557 500 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2021

Artificielní plátno Toyen, které bylo před nedávnem Karlem Srpem ztotožněno s obrazem Cirkus vystavovaným v prosinci 1925 na mezinárodní přehlídce L'Art d'Aujourd'hui v Paříži, se na trh dostalo přesně po dvaceti letech (více zde). Od té doby jeho cena vzrostla více než třicetkrát. Adolf Loos Apartment and Gallery ho nabídl za vyvolávací cenu 27,8 milionu korun, tu však sběratelé nyvýšili na rekordních 79,56 milionu. Cirkus tak překonal i autorčino maximum obrazu Piková dáma z podzimu loňského roku, který také více než měsíc držel historický rekord českých aukcí. Aktuální top 10 domácího trhu najdete zde.

 

Toyen: Noční slavnost (Ohňostroj), 1929, olej na plátně, 92 x 65 cm, cena: 36 480 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

 

2/ Toyen: Noční slavnost (Ohňostroj), 1929,
olej na plátně, 92 x 65 cm,
cena: 36 480 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

Noční slavnost (Ohňostroj) je jednou ze dvou maleb Toyen ze zásadního formujícího období 20. let, které nabídla ve své květnové aukci Galerie Kodl. Ze stejného roku, 1929, pocházel i příbuzný obraz Šero v pralese dražený u stejné aukční síně před čtyřmi lety. Oba Toyen dohromady vystavila na jaře 1930 v Aventinské mansardě a Noční slavnost později věnovala básníkovi Konstantinu Bieblovi jako svatební dar. Minimální podání 24 milionů korun vzrostlo na 36,48 milionu korun, nyní třetí nejvyšší cenu vydanou za autorčinu práci. 

 

Toyen: Jarmark, 1925, olej na plátně, 55 x 47 cm, cena: 30 240 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

 

3/ Toyen: Jarmark, 1925,
olej na plátně, 55 x 47 cm,
cena: 30 240 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

Druhou Toyeninou malbou v aukci byl raný olej Jarmark, který umělkyně vytvořila v roce 1925 těsně před svým prvním pobytem v Paříži, a po celý život zůstal v jejím majetku. Vystoupal ze 14 na 30,24 milionu korun. 

 

Jan Preisler: Tři dívky v lese, 1906,  olej na plátně, 142 x 88 cm, vyvolávací cena: 29 040 000 Kč, Adolf Loos Appartment and Gallery 18. 4. 2021

 

4/ Jan Preisler: Tři dívky v lese, 1906, 
olej na plátně, 142 x 88 cm,
vyvolávací cena: 29 040 000 Kč,
Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2021

Velkoformátový obraz Jana Preislera Tři dívky v lese, byl oproti předpokladům odborné literatury, že jej již přes 100 let vlastní Galleria d'arte nazionale moderna v Římě, před několika lety překvapivě nalezen v pražské soukromé sbírce. Již tehdy o něj usilovala Národní galerie, která má ve svých sbírkách jednu ze tří studií k tomuto obrazu. Z koupě však nakonec sešlo (více o obraze zde). Částka přes 29 milionů korun byla vysoko nad hranicí odhadní ceny, kterou uváděla aukční síň. Znamená také více než trojnásobné překonání dosavadního autorského aukčního maxima. 

 

František Kupka: Koupání, 1904,  olej na plátně, 56 x 56 cm,  cena: 25 200 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

 

5/ František Kupka: Koupání, 1904, 
olej na plátně, 56 x 56 cm, 
cena: 25 200 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

Po pouhých čtyřech letech se na trhu znovu vrátil Kupkův raný obraz Koupání. Malba z roku 1904 se prodala s dvoumilionvým nárůstem za konečných 25,2 milionu korun. V roce 2017 byla stejnou aukční síní vydražena za 16,32 milionu korun, což byl dvojnásobek ceny, za kterou byl v roce 2015 na aukci vídeňského Dorothea pořízen investičním fondem Pro arte (více zde). Vysoký nárůst cen za Kupkova díla je zde tedy dobře patrný, jakkoli cena obrazu byla v roce 2015 příznivá.  

 

Jindřich Štyrský: Metamorfóza, 1937, olej na plátně, 68 x 50 cm, cena: 17 910 000 Kč 1. Art Consulting 28. 3. 2020  
6/ Jindřich Štyrský: Metamorfóza, 1937,
olej na plátně, 68 x 50 cm,
cena: 17 910 000 Kč
1. Art Consulting 28. 3. 2020

 

Štyrského Metamorfózu, mnohokrát vystavovanou a několikrát reprodukovanou v odborné literatuře, bylo možné naposledy spatřit na výstave československého surrealismu 30. let Krása bude křečovitá v AJG. Plátno z majetku Toyen do aukce vstupovalo s poměrně střízlivou cenou 7,8 milionu korun, ta byla však rychle více než zdvojnásobena na necelých 18 milionů korun. Stala se tak třetím nejdražším autorovým dílem.  

 

Emil Filla: Zátiší s lahví a talíř jablek, 1913–14, olej na plátně, 46,5 x 36,5 cm, cena: 15 840 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

 

7/ Emil Filla: Zátiší s lahví a talíř jablek, 1913–14,
olej na plátně, 46,5 x 36,5 cm,
cena: 15 840 000 Kč, Galerie Kodl 30. 5. 2021

Že se kubistické zátiší Emila Filly Láhev vína a talíř jablek z let 1913–14 prodalo za částku vysoko nad hranicí 10 milionů korun, není v kontextu autorových prodejů velkým překvapením. Zajímavá je spíše cenová stagnace Fillových prací oproti dílům jiných autorů jako právě Toyen, Františka Kupky nebo Jindřicha Štyrského. Suma 15,84 milionu korun je až  devátou nejvyšší cenou za Fillovo dílo na českých aukcích. Poslední vyšší cena než tato pochází z prodeje raného obrazu Hráči před třemi lety u Pictury.

 

Bedřich Piskač: Dívka v černých šatech, 1926, olej na plátně, 85,5 x 63,5 cm,  cena: 15 128 000 Kč, European Arts 23. 5. 2021

 

8/ Bedřich Piskač: Dívka v černých šatech, 1926,
olej na plátně, 85,5 x 63,5 cm, 
cena: 15 128 000 Kč, European Arts 23. 5. 2021

 Dívka v černých šatech Bedřicha Piskače se poměrně neočekávaně stala nejdražším dílem květnové aukce společnosti European Arts. Minimální podání 3,1 milionu korun, které by i tak stačilo na nový autorský rekord, zájemci znásobili až na konečných 15,1 milionu korun (více zde), šlo přitom teprve o pátý umělcův milionový prodej, celkem se jeho děl na trhu včetně opakovaných prodejů neobjevila ani dvacítka. V loňském roce jeho obraz Portrét černovlásky vyvolal senzaci na internetové dražbě, když vystoupal ze dvou tisíc až na 2 miliony korun (více zde). Aukční maximum do května patřilo jedné z umělcových korsických krajin, Cestě na Korsice z roku 1928 (2,42 milionu korun). 
 

 

Li Kche-žan:Rybářská vesnice v mlze a dešti, 1955, tuš a barvy na papíře, 80 x 52 cm,  cena: 13 750 000 Kč,  Arcimboldo 11. 4. 2021  
9/ Li Kche-žan: Rybářská vesnice v mlze a dešti, 1955,
tuš a barvy na papíře, 80 x 52 cm, 
cena: 13 750 000 Kč, 
Arcimboldo 11. 4. 2021

 

Po několikaleté pauze uspořádala společnost Arcimboldo v dubnu opět aukci čínského umění, kde kromě tohoto svitku nabízela i malby u nás proslulejšího, o dvě generace staršího Čchi Paj-šʻe. Liova Rybářská vesnice v mlze a dešti pochází ze sbírky sinologa a historika umění Josefa Hejzlara (1927–2012), který oba umělce osobně znal a malbu pořídil v 50. letech v Pekingu (více zde). Minimální podání svitku bylo velmi vysoké, 10 milionů korun, přesto však u něj nezůstalo. Cena 13,75 milionu korun je nejvyšší sumou za čínský svitek na domácím trhu, prodej překonal o více než dva miliony Čchi Paj-šʻův obrazu Šest krevet

 

Alfons Mucha: Pohled do budoucnosti, 1938,  olej na plátně, 67,5 x 56 cm, vyvolávací cena: 13 310 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2021

 

10/ Alfons Mucha: Pohled do budoucnosti, 1938, 
olej na plátně, 67,5 x 56 cm,
vyvolávací cena: 13 310 000 Kč,
Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2021

Nové autorské aukční maximum padlo také v případě Alfonse Muchy. Olej Pohled do budoucnosti v nevšední dobové adjustaci vyhnali zájemci z částky 4,24 milionu až na 13,31 milionu korun, což znamená navýšení o 3,39 milionu korun oproti dosavadnímu rekordu. Je to poprvé, kdy bylo za Muchovo dílo na domácí aukci vydáno více než 10 milionu korun. Obraz už jednou doma dražen byl, v roce 2009 stál nového majitele u Galerie Kodl 2,4 milionu korun.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...