ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Art+Antiques Čermák, Reni a další

European Arts 26. 10. 2014

Aukce výtvarného umění, kterou 26. října uspořádal aukční dům European Arts, do sálu pražského hotelu Marriott přilákala několik desítek zájemců, další dražitelé se účastnili po telefonu. Nového majitele našly zhruba dvě třetiny z 310 nabízených děl, dohromady 45,9 milionů korun (ceny jsou uváděny včetně provize).  

Konečná cena osmi položek přesáhla jeden milion korun, za více než sto tisíc korun se prodalo šedesát obrazů. Z hlediska výše obratu šlo o historicky nejúspěšnější aukci společnosti, počítaje v to i její předchozí působení pod názvem Meissner-Neumann.

Jaroslav Čermák: Slovenský bača se psem / 1854Jaroslav Čermák: Slovenský
bača se psem / 1854
olej na plátně / 73 x 53 cm
cena: 3 540 000 Kč

 

Nejdražším dílem odpoledne se s cenou 3,54 milionu korun stala raná malba Jaroslava Čermáka Slovenský bača se psem z roku 1854. Obraz se prodal v novém autorském rekordu a dražitelé v průběhu aukce jeho cenu navýšili o více než 1,2 milionu korun. Jedná se o jednu ze dvou známých variant téhož námětu, která vznikla pravděpodobně během Čermákova pobytu v Bruselu.

V těsném závěsu skončila jedna z nejstarších nabízených položek, malba barokního malíře Guida Reniho Panna v rozjímání, která byla vydražena s půlmilionovým nárůstem za 3,48 milionu korun. Obraz byl jako Reniho dílo identifikován teprve před osmi lety a pro jeho autorství se nezávisle na sobě vyslovilo pět zahraničních znalců. Vzhledem ke stylu malby obraz shodně zařazují do pozdního období umělcovy tvorby po roce 1635. Do České republiky se malba dostala z Rakouska, před čtyřmi lety byla neúspěšně nabízena ve vídeňském Dorotheu s odhadem 100 až 150 tisíc eur (2,5 až 3,7 milionu korun bez aukční provize).

Guido Reni: Panna v rozjímání / po 1635Guido Reni: Panna
v rozjímání / po 1635
olej na plátně / 82 x 65 cm
cena: 3 480 000 Kč

 

Mezi nejdražší položky aukce se zařadil i Ležící akt Otakara Kubína s konečnou cenou 3 miliony korun. Stal se tak autorovým třetím nejdražším dílem na českých aukcích, přičemž i obě dražší malby byly draženy letos. Nárůst zájmu o Kubínovo dílo dobře ilustruje skutečnost, že ještě před třemi lety byl Ležící akt neúspěšně nabízen za 2 miliony korun.

Autorským rekordem je cena 2,2 milionu korun za olej Divadlo Sarah Bernhardt od Jana Šafaříka, znovuobjevovaného malíře přelomu 19. a 20. století, který se zúčastnil čtyř oficiálních pařížských Salonů. I toto dílo již trhem jednou prošlo, před šesti lety na aukci Meissner-Neumann vylétlo z 92 tisíc na 1,26 milionu korun. Žádný jiný Šafaříkův obraz se mezitím v aukci neobjevil, nabízeno bylo pouze několik jeho prací na papíře.

Snad největší rozruch v sále vzbudila dražba obrazu Kamila Lhotáka Mír z roku 1940, který startoval na překvapivě nízké ceně 312 tisíc korun. Konečnou cenu několik zájemců vyhnalo bezmála na čtyřnásobek, na 1,21 milionu korun. Za částky nad milion se prodaly ještě pozdní zátiší Emila Filly, krajina od Václava Radimského, ženská figura od belgického postimpresionisty Thea van Rysselbergha a jedna z cejlonských krajin Otakara Nejedlého. Opakovaně nabízené Fillovo Zátiší s konvicí z roku 1948 odešlo za 1,86 milionu, Radimského Kvetoucí zátoka za 1,38 milionu, Rysselberghova Dívka v modrém županu za 1,07 milionu a Nejedlého Svatba na Cejlonu za necelých 1,06 milionu korun.

Kamil Lhoták: Mír / 1940Kamil Lhoták: Mír / 1940
olej na plátně / 56,5 x 41,5 cm
cena: 1 200 000 Kč

 

Několik výrazných prodejů, v čele s novým autorským rekordem Beneše Knüpfera, se týká umění belle époque. Knüpferova pozdní Žena a havran se prodala s výrazným nárůstem za 900 tisíc korun. Předchozí malířův rekord tak nevydržel ani deset měsíců. Novým autorským maximem je rovněž částka 600 tisíc korun za Květinové odpoledne portrétisty Františka Dvořáka Brunnera a úspěchem je i necelých 700 tisíc korun za Fantastickou krajinu Aloise Kalvody. Jde o nejvyšší cenu zaplacenou v aukci za malířovo symbolistní dílo a současně o druhého nejdražšího Kalvodu vůbec. Do stejné časové kategorie patří i anonymní portrét císaře Františka Josefa I., který vystoupal ze 72 na 252 tisíc korun. Nabízí se otázka, zda za takovým zájmem stál námět obrazu, nebo zda dražitelé odhalili neznámého autora.

Z dalších stotisícových prodejů jmenujme ještě aspoň obrazy Václava Brožíka (876 tisíc), Rudolfa Kremličky (864 tisíc), Jaroslava Krále (780 tisíc), následovníka Andrey del Sarta (660 tisíc), Gustava Mallého (408 tisíc) nebo Bohumíra Jaroňka (336 tisíc korun). 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...