ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Dorotheum: 310 let a čtvrtstoletí na českém trhu

Deset výjimečných položek z aukcí Dorothea

Jednou z historek, které se tradují o císaři Josefu II., je, že se kdysi, převlečen za žebráka, pokusil zastavit v Dorotheu svůj klobouk. Společnost, která letos slaví 310 let své existence a 25 let na českém trhu, totiž původně vznikla jako zastavárenský úřad města Vídně.

 

"Nevím, zda je ta historka pravdivá, ale jestli ne, tak je rozhodně velice dobře vymyšlená," říká výkonný ředitel Dorothea Martin Böhm. A šlo by i dnes zastavit v Dorotheu klobouk? "Když budete mít klobouk Josefa II., tak rozhodně," odpovídá s úsměvem.
 

Dorotheum Vídeň

 

 

Společnost založil roku 1707 císař Josef I. Šlo o progresivní opatření vyrůstající z myšlenek raného osvícenství, jehož smyslem bylo eliminovat moc lichvářů. Zprvu služeb úřadu, z jehož výnosů byl financován městský chudobinec, využívala jen šlechta a majetnější vrstvy. Za panování Josefa II. byla zrušena minimální požadovaná hodnota zástavy a činnost úřadu se výrazně rozšířila. Z rozhodnutí Josefa II. také došlo k přestěhování úřadu do zrušeného kláštera sv. Doroty nedaleko Hofburgu. Osmipatrový palác v ulici Dorotheergasse, ve kterém společnost sídlí, nechal speciálně pro její potřeby vybudovat na počátku minulého století císař František Josef.

Až do roku 2001 bylo Dorotheum státním podnikem. Privatizaci jakékoliv instituce s třísetletou tradicí by jistě provázely vášnivé diskuse, v tomto případě je ještě umocnilo, že kupcem nebyla žádná velká investiční skupina, ale čtveřice třicetiletých manažerů. "Na začátku bylo šestnáct zájemců, ale my jsme nabídli nejvíc. Všichni tehdy říkali, že miliarda šilinků je moc, že nevíme do čeho jdeme, že jsme moc mladí, že Dorotheum zničíme, že nezachováme celou šíří jeho služeb atd.," vzpomíná Böhm. "Po dvou třech letech najednou otočili a že prý cena byla příliš nízká. Pravdou je, že to nakonec pro nás byl dobrý obchod. Jak se budou věci vyvíjet ale nemohl dopředu nikdo tušit," dodává.

Vedle Vídně a několika dalších rakouských měst působí dnes Dorotheum také v Praze, Bruselu, Düsseldorfu, Mnichově, Miláně a Římě. Pražská pobočka, která funguje od roku 1992, je nejen nejstarším zahraničním zastoupením společnosti, ale také jedinou pobočkou, která pořádá samostatné aukce. Loni sběratelé na aukcích pražského Dorothea utratili téměř 70 milionů korun a další desítky milionů činí tržby z prodeje prostřednictvím obchodu v sousedství Stavovského divadla.

Pražské Dorotheum jako jedna z mála českých aukčních síní drží celý sortiment trhu s uměním. Nezaměřuje se jen na obrazy a sochy, ale nabízí také šperky a starožitnosti. V posledních letech si Dorotheum vybudovalo dominantní pozici také v segmentu ateliérového skla. Cena 1,56 milionu korun za Křížovou hlavu dvojice Libenský-Brychtová je nejen autorským maximem, ale současně rekordem v dané kategorii. Výjimečnou pozici má společnost také ve vztahu k Ladislavu Sutnarovi, s jehož synem dlouhodobě spolupracuje. Od roku 2009 se na aukcích Dorothea prodalo šest desítek Sutnarových charakteristických Venuší, dohromady za 36 milionů korun.

Rozhovor s ředitelkou pražského Dorothea Márií Gálovou (zde)

 

Všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize.
 

Oskar Laske: Loď bláznů,

 

Oskar Laske: Loď bláznů,
tempera na plátně, 130 x 158 cm,
cena: 3 600 000 Kč, Dorotheum 24. 5. 2003 

Oskar Laske se k námětu Lodi bláznů vracel opakovaně. Jedna z variant je například ve sbírkách rakouské národní galerie Belvedere. Obraz v souboji několika dražitelů za více než trojnásobek vyvolávací ceny před čtrnácti lety zakoupil Vladimír Železný. V odpovědi na otázku, které dílo by ráda znovu získala do nabídky Dorothea, zmiňuje ředitelka společnosti Mária Gálová právě Laskeho Loď bláznů: "Uvítala bych ho v nabídce nejen proto, že by dnes dosáhl podstatně vyšší ceny. To dílo jsem měla moc ráda, doslova mne okouzlilo. Ráda jsem ho prozkoumávala a nalézala v něm stále další a další postavičky a zobrazené bizarní výjevy."

 

Skupina hrajících si dětí, Míšeň, návrh Konrád Hentschel, 1906,

 

Skupina hrajících si dětí, Míšeň, návrh Konrád Hentschel, 1906,
porcelán, výška 12 cm,
cena: 1 020 000 Kč, Dorotheum 22. 5. 2004

Dvanáct centimetrů vysoká figurka hrajících si dětí i po třinácti letech zůstává nejdražší porcelánovou figurkou prodanou na českých aukcích. Pestrobarevná soška čtyř dětí byla vyrobena na počátku 20. století v míšeňské porcelánce podle návrhu Konráda Hentschela. Dražba začínala na 48 tisících korun. Po napínavé dražbě, kdy se přihazovalo rovnou po padesáti tisících, sošku získal zájemce po telefonu. Konečná cena se vyšplhala na 1,02 milionu korun.

 

Otto Prutscher: Šatní skříň, kolem 1924,

 

Otto Prutscher: Šatní skříň, kolem 1924,
dřevo, 263 × 210 × 75 cm,
cena: 2 040 000 Kč, Dorotheum 4. 3. 2006

Aukční katalog skříň uváděl jako anonymní dílo některého českého truhlářského mistra z konce 20. let. Vyvolávací cena byla stanovena na 240 tisíc korun. Až krátce před aukcí vyšlo najevo, že jde o výrobek rakouské firmy Wiener Mobeltischlerei August Knoblochʼs Erben podle návrhu slavného Otto Prutschera z doby kolem roku 1924. Dodnes jde o nejvyšší cenu zaplacenou na domácích aukcích za nábytek.

 

Ladislav Sutnar: Venuše „Tančící Go-go“, 1965,

 

Ladislav Sutnar: Venuše „Tančící Go-go“, 1965,
akryl na masonitu, 109,5 x 180 cm,
cena: 2 760 000 Kč, Dorotheum 27. 11. 2010

Sutnarovo malířské dílo je postupně doceňováno teprve od roku 2003, kdy proběhla v Jízdárně Pražského hradu jeho první velká výstava. Na aukcích se umělcovy obrazy objevují až od roku 2009. Za více než milion korun jich od té doby bylo na aukcích Dorothea prodáno již dvanáct. Venuše „Tančící Go-go“ je nejdražší z nich. Předchozí autorův aukční rekord obraz překonal o víc jak půl milionu korun.

 

Emil Filla: Hlava muže v cylindru, 1914,

 

Emil Filla: Hlava muže v cylindru, 1914,
olej na kartonu, 68 × 42 cm,
cena: 18 240 000 Kč, Dorotheum 26. 5. 2012

Jeden z nejlepších a nejdražších Fillových obrazů dražených v posledních deseti letech. Jedná se o stěžejní malbu z malířova tzv. Holandského období, která v minulosti prošla významnými sbírkami brněnského prvorepublikového obchodníka s uměním a sběratele Františka Venery a historika umění Františka Dvořáka.

 

Konstantin Korovin: Letní den (Ochotino), 1916
,

 

Konstantin Korovin: Letní den (Ochotino), 1916
,
olej na plátně, 87 x 133 cm
,
cena: 11 640 000 Kč, Dorotheum 26. 5. 2012

Díla ruských autorů byla v prvorepublikových sbírkách poměrně hojně zastoupena. Konkrétně od Konstantina Korovina českými aukcemi prošlo již deset obrazů, Letní den z nich byl nejdražší. Obraz pocházel z majetku Josefa Koška, významného předválečného československého diplomata a legionáře.

 

František Muzika: Zátiší s hlavou v šedé, 1948,

 

František Muzika: Zátiší s hlavou v šedé, 1948,
olej na plátně, 80 x 120 cm,
cena: 4 560 000 Kč, Dorotheum 21. 9. 2013

Nejdražší z obrazů dražených na podzim 2013 na specializované aukci děl Františka Muziky. Malíř se tímto dílem mimo jiné prezentoval na bienále v Benátkách v roce 1948. Na zmíněné aukci bylo draženo dvanáct obrazů, které byly od 70. let v německé soukromé sbírce. Všechna díla našel kupce, dohromady za více než 28 milionů korun.

 

Diamantový diadém, 1890–1920,

 

Diamantový diadém, 1890–1920,
platina, celková hmotnost diamantů 12 ct,
cena: 1 440 000 Kč, Dorotheum 23. 5. 2015

Diadém přestavuje mistrovské dílo, které bylo s největší pravděpodobností vytvořeno počátkem 20. století v některém z předních evropských klenotnických domů. Šperk, který je osázen více než tisícovkou diamantů v celkové hmotnosti přibližně 12 karátů, pocházel z majetku rodiny Vojtěcha Mastného, jednoho z nejvýznamnějších prvorepublikových právníků a diplomatů. Jeho dražba startovala na méně než třetinové ceně.

 

Jan Zrzavý: Pole na Ile de Sein II, 1934,


 

Jan Zrzavý: Pole na Ile de Sein II, 1934,

tempera na překližce, 53,5 x 101 cm,
cena: 12 960 000 Kč, Dorotheum 3. 12. 2016

Šlo o jeden z největších Zrzavého obrazů nabízených kdy v aukci. Na trhu se dosud objevilo jen jediné srovnatelné malířovo dílo a to již před deseti lety. Dražba startovala na 3,6 milionech korun a konečná cena obraz vynesla na 9. příčku v top ten loňského roku. Do Bretaně malíř pravidelně zajížděl od poloviny 20. let a ostrov Ile de Sein byl jednou z jeho nejoblíbenějších destinací.

 

Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová: Křížová hlava, 1988–2004,

 

Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová: Křížová hlava, 1988–2004,
červené sklo, 97 x 70 x 25 cm,
cena: 1 560 000 Kč, Dorotheum 20. 10. 2016

Nejdražší plastika v kategorii ateliérového skla prodaná na českých aukcích. Metrová Křížová hlava z červeného skla byla nabízena na druhém ročníku specializované aukce Křehká síla skla. Jednalo se o pozdější odlitek sochy z konce 80. let, vytvořený až dva roky po smrti Stanislava Libenského. Za více než milion korun byly dosud vydraženy tři sochy dvojice Libenský-Brychtová, všechny na aukcích Dorothea.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...