Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie
27. března 2024
Text Koucká Tereza | Foto Christie’s | Datum 24.07.2017
Aukční síně v současné době hledají nejrůznější způsoby, jak přitáhnout sběratele ke starému umění a jeho nákupu. Velká pozornost je dnes totiž věnována především sběratelsky lukrativní a velmi oblíbené kategorii poválečného a současného umění. Zájem o ni se neustále zvyšuje, proto rekordy za taková díla dnes šplhají do závratných výšin, zatímco staré umění se, zejména na euroamerickém trhu, dostává stále více do pozadí.
Dražba obrazu Francesca Guardiho, Christie’s Londýn 6. 7. 2017
Aukční síň Christie’s natočila dlouho před aukcemi starých mistrů, které proběhly na počátku července v Londýně v rámci tzv. klasického týdne, sugestivní video, které zprostředkovává převoz obrazu Francesca Guardiho s pohledem na Rialto a jeho okolí ze severní strany (více o jeho prodeji a historii zde) na lodi k benátskému paláci a jeho instalaci k vystavení.
Christie’s načasovala vystavení obrazu, který se po 200 letech vrátil zpět do mateřských Benátek, aby se kryl s termínem zahájení benátského Biennale, tedy s dobou, kdy město hostí mnoho zámožných sběratelů a zájemců o současné umění. Hledala tedy již tři čtvrtě roku před samotným prodejem obrazu potencionální zájemce o jeho koupi. A není v tomto ohledu výjimkou.
Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s
Aukční síně však shánějí nejen kupce, ale i majitele obrazů, které se snaží přesvědčit k prodeji vlastněných děl. Majitele Guardiho obrazu zřejmě přiměla k prodeji díla právě podoba kampaně a dolní hranice odhadní ceny obrazu, která činila 25 milionu liber bez provize. Plátno pochází z privátní sbírky dědiců britského politika Paula Channona, který původně vlastnil oba Guardiho protějškové obrazy s pohledem na Rialto z jižní i severní strany (obraz s pohledem z jižní strany byl prodán již v roce 2011 u Sotheby’s za 26,7 milionu liber).
Christie’s si před aukcí od prodeje obrazu ale zřejmě slibovala více. S ohledem na to, za kolik se před šesti lety prodal právě jeho pendant (dolní hranice odhadní ceny byla tehdy 15 milionů liber bez provize), očekávala podle vyjádření Henryho Pettifera, vedoucího oddělení starých mistrů Christie's pro Evropu, Střední východ, Rusko a Indii „obrovský zájem ze strany globálních sběratelů mistrovských děl“. O obraz se nakonec utkaly dva telefonní limity a jeho cenu posunuly nepříliš vysoko nad dolní hranici odhadní ceny (26,2 milionu liber).
zdroj: The New York Times, Christie’s, Sotheby’s
Christie’s New York 19. 3. 2024
Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...
27. března 2024Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024
Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...
18. března 2024Fotografie českých umělců v londýnských galeriích
Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...
12. března 202427. března 2024
18. března 2024
12. března 2024
28. března 2024
21. března 2024
15. března 2024