ART+, vše o trhu s uměním
Září 2017 1367 

Jak dnes nabízet staré mistry?

Nové strategie prodeje v této kategorii

Aukční síně v současné době hledají nejrůznější způsoby, jak přitáhnout sběratele ke starému umění a jeho nákupu. Velká pozornost je dnes totiž věnována především sběratelsky lukrativní a velmi oblíbené kategorii poválečného a současného umění. Zájem o ni se neustále zvyšuje, proto rekordy za taková díla dnes šplhají do závratných výšin, zatímco staré umění se, zejména na euroamerickém trhu, dostává stále více do pozadí.

Dražba obrazu Francesca Guardiho, Christie’s Londýn 6. 7. 2017

 

Dražba obrazu Francesca Guardiho, Christie’s Londýn 6. 7. 2017

Aukční síň Christie’s natočila dlouho před aukcemi starých mistrů, které proběhly na počátku července v Londýně v rámci tzv. klasického týdne, sugestivní video, které zprostředkovává převoz obrazu Francesca Guardiho s pohledem na Rialto a jeho okolí ze severní strany (více o jeho prodeji a historii zde) na lodi k benátskému paláci a jeho instalaci k vystavení. 

Christie’s načasovala vystavení obrazu, který se po 200 letech vrátil zpět do mateřských Benátek, aby se kryl s termínem zahájení benátského Biennale, tedy s dobou, kdy město hostí mnoho zámožných sběratelů a zájemců o současné umění. Hledala tedy již tři čtvrtě roku před samotným prodejem obrazu potencionální zájemce o jeho koupi. A není v tomto ohledu výjimkou. 

Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s

 

Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s

Aukční síně však shánějí nejen kupce, ale i majitele obrazů, které se snaží přesvědčit k prodeji vlastněných děl. Majitele Guardiho obrazu zřejmě přiměla k prodeji díla právě podoba kampaně a dolní hranice odhadní ceny obrazu, která činila 25 milionu liber bez provize. Plátno pochází z privátní sbírky dědiců britského politika Paula Channona, který původně vlastnil oba Guardiho protějškové obrazy s pohledem na Rialto z jižní i severní strany (obraz s pohledem z jižní strany byl prodán již v roce 2011 u Sotheby’s za 26,7 milionu liber).

Christie’s si před aukcí od prodeje obrazu ale zřejmě slibovala více. S ohledem na to, za kolik se před šesti lety prodal právě jeho pendant (dolní hranice odhadní ceny byla tehdy 15 milionů liber bez provize), očekávala podle vyjádření Henryho Pettifera, vedoucího oddělení starých mistrů Christie's pro Evropu, Střední východ, Rusko a Indii „obrovský zájem ze strany globálních sběratelů mistrovských děl“. O obraz se nakonec utkaly dva telefonní limity a jeho cenu posunuly nepříliš vysoko nad dolní hranici odhadní ceny (26,2 milionu liber). 

 
Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s

 

 

Záběr z videa propagujícího prodej Guardiho obrazu, Christie’s
 
To, co podle New York Times dnes může zapůsobit na sběratele, kteří staré umění obvykle nekupují a považují je za málo lukrativní, je především nevšednost. Ta se může vztahovat jak k námětu, tak k tomu, že se dílo na trhu buď neobjevilo ještě vůbec nebo naposledy před mnoha lety. Na tuto kartu vsadila tentokrát zejména Sotheby’s, která ve své večerní aukci nabídla dvě třetiny děl, která neprošla trhem více než 50 let. Raritou aukce byla pak nabídka portrétu dvorní šaškyně královny Anny Jagellonské, za kterou byli zájemci ochotni zaplatit trojnásobek horní hranice odhadní ceny (více zde). Velmi dobrý celkový výsledek aukce pak naznačuje, že tyto strategie mohou být alespoň částečně úspěšné. 
 
Je zřejmé, že nabízení děl starého umění dnes znamená pro aukční síně komplexní problém, který začíná dlouho dopředu jejich pečlivým výběrem, příznivým nastavením odhadních cen a v neposlední řadě vhodnou a promyšlenou prezentací, která musí brát v úvahu mnoho aspektů současného trhu s uměním.

 

zdroj: The New York Times, Christie’s, Sotheby’s

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...