ART+, vše o trhu s uměním
Březen 2017 1146 

Květinová zahrada Gustava Klimta

Z NG do londýnské Sotheby's (1. 3. 2017)

Nejdražším dílem nadcházející večerní aukce impresionistů a moderního umění londýnské Sotheby's je obraz Gustava Klimta Bauerngarten (Blumengarten), který byl až do roku 1968 v majetku Národní galerie v Praze. Ve středu 1. 3. bude nabízen s odhadní cenou 38 milionů liber.

Gustav Klimt: Bauerngarten (Blumengarten) / 1907 olej na plátně, 110 x 110cm odhadní cena: 38 000 000 GBP (bez provize) Sotheby's Londýn, 1. 3. 2017  
Gustav Klimt: Bauerngarten (Blumengarten) / 1907
olej na plátně, 110 x 110cm
odhadní cena: 38 000 000 GBP (bez provize)
Sotheby's Londýn, 1. 3. 2017
 

Obraz vznikl roku 1907 v Litzlbergu u Attersee, kam jezdil Klimt každoročně v letních měsících malovat. Již od počátku sklízel tento olej obdivné kritiky. Byl zakoupen v roce 1910 přímo z výstavy spolku Deutsch-böhmischer Künstlerbund v pražském Rudolfinu německým odborem Moderní galerie (předchůdkyně dnešní Národní galerie v Praze) za tehdy velmi vysokou cenu 8 tisíc korun. Mezi další zakoupené Klimtovy obrazy patřily Vodní zámek (2 tisíce korun) a o několik let později stejným způsobem i Panna (20 tisíc), oba jsou v Národní galerii dodnes. Jako zápůjčka ze soukromé sbírky je nyní v NG navíc k vidění také nedávno znovuobjevený Klimtův olej Dáma s rukávníkem (více zde).

Od doby zakoupení až do roku 1968 se obraz tedy nacházel v pražské Národní galerii (inv. číslo O 4107). V tomto období byl mnohokrát vystavován doma i v zahraničí. Na jaře roku 1968, vedena hlavní snahou o doplnění sbírky francouzského umění 19. století o raný obraz Édouarda Maneta, přikročila Národní galerie k výměně deseti obrazů (mezi kterými byl i obraz Klimtův a také díla Oskara Kokoschky, C. Carry, Franse J. Posta, Cornelisze de Heema nebo Josepha Führicha) za podobiznu Antonina Prousta od Édouarda Maneta (jejímž posledním majitelem byl ostravský sběratel Federer, který dílo odvezl z Čech před druhou světovou válkou), dva silně zrestaurované portréty Jana Kupeckého (Vlastní podobizna, Podobizna hraběnky Gotterové, jejichž cenu prof. Eduard Šafařík tehdy odhadoval na 20 tisíc západoněmeckých marek) a Davida a Batsebu Gerbranda van den Eeckhouta, vše v údajné celkové ceně 105 tisíc dolarů. Výměna proběhla mezi Národní galerií a mnichovskou Galerií Lodi a zprostředkovávalo ji Artcentrum, respektive se jí ujal přímo jeho tehdejší ředitel Ivo Digrin.

Gustav Klimt: Bauerngarten (Blumengarten) / 1907 olej na plátně, 110 x 110cm odhadní cena: 38 000 000 GBP (bez provize) Sotheby's Londýn, 1. 3. 2017

 

 

Podle archivních pramenů již tehdy někteří členové akviziční komise projevili s výměnou nesouhlas (příčinou byla zejména vyměňovaná díla starého umění, jmenovitě zátiší C. de Heema a brazilská krajina F. J. Posta) a určití znalci také poukazovali na neserióznost partnerské galerie. Přesto však tato výměna proběhla (pravděpodobně proto, že původně zamýšlené 3 obrazy byly nakonec navýšeny Eeckhoutovým dílem na 4). O dotčeném Klimtově díle se v materiálech hovoří jako o nejslabším z autorových děl vlastněných Národní galerií, proto byl shledán jako vhodný k výměně. Přesto si celá komise podle zápisů ze zasedání plně uvědomovala, že jde o sbírku Klimtových děl mimo Vídeň ojedinělou a že Klimtovy oleje jsou "na světovém trhu zbožím nejhledanějším a nejlépe placeným".

Protože celá akce proběhla mimořádně rychle, veřejnost se o ní dozvěděla, až když už obrazy byly vyvezeny z Československa. V tisku potom proběhly články zpochybňující důvěryhodnost okolností celé transakce i aktérů spolu s informací, že se po "úspěšném" obchodu chystají obě strany ještě na směnu Degasova obrazu. K tomu nakonec vlivem zejména dějinných událostí nedošlo a lze jen spekulovat, jaká díla byli zástupci Národní galerie ochotni protistraně nabídnout za autora, jehož absence byla komitétem pociťována jako nejpalčivější.

Již na počátku 70. let byl Klimtův obraz zakoupen do vynikající kolekce německého sběratele umění a filantropa Gustava Rau (1922-2002), v níž se nacházel až do prodeje u Christie's v Londýně 28. listopadu 1994, kde ho získal jeho současný majitel. Horní hranice odhadní ceny byla tehdy stanovena na 5 milionů liber (bez provize). Obraz byl vydražen za kladívkovou cenu 3,4 milionu liber.

Gustav Klimt: Jabloň I / 1912  olej na plátně, 109 x 110cm  cena: 17 364 316 GBP (33 056 000 USD) Christie's New York, 8. 11. 2006

 

Gustav Klimt: Jabloň I / 1912 
olej na plátně, 109 x 110cm 
cena: 17 364 316 GBP (33 056 000 USD)
Christie's New York, 8. 11. 2006 
 

Nynější odhadní cena 38 milionů liber je zcela v souladu s tím, za kolik se Klimtovy malby v současné době na trhu prodávají. Srovnatelně kvalitní díla se však objevují velmi vzácně. Nejdražším Klimtovým dílem, které kdy prošlo aukčním trhem, je Portrét Adély Bloch-Bauerové II z roku 1912, který byl v roce 2006 vydražen za téměř 46,2 milionů liber (včetně provize) u newyorské Christie's. Poslední nabízenou Klimtovou zásadnější realizací byl portrét Gertrudy Loewové z roku 1902 prodaný v polovině roku 2015 za bezmála 25 milionů liber. Na podobné částky dosáhly i krajiny z doby kolem roku 1915 (Litzlberg Am Attersee, Kirche in Cassone). Našemu obrazu nejpodobněji pojaté krajinné dílo Jabloň I z roku 1912, prošlo naposledy trhem v roce 2006 s cenou téměř 17,5 milionů liber.

Privátně dosahují Klimtova díla ještě vyšších cen. Na jaře 2006 zaplatil Ronald S. Lauder, zakladatel newyorské Neue Galerie, rekordních 135 milionů dolarů za zlatý portét Adély Bloch-Bauerové. A jak vyšlo nedávno najevo ze soudních dokumentů ve sporu mezi ruským miliardářem Dmitrijem Rybolovlevovem a jeho švýcarskými galeristy, před pěti lety Rybolovlevov za Klimtovy Vodní hady II zaplatil dokonce 183,8 milionu dolarů (více na artcasopis.cz).

Obraz Bauerngarten se prodává v režimu "irrevocable bid", tedy jako obraz s neodvolatelnou nabídkou, která garantuje jeho prodej za určitou cenu. Subjekt, který tuto nabídku učinil, může i dál přihazovat nad rámec této nabídky. Pokud pak nevyjde z dražby vítězně, bude mu v závislosti na výši kladívkové ceny díla část jeho ceny aukční síní kompenzována. V případě, že v licitačním souboji zvítězí, bude mu z konečné ceny díla, kterou je povinen celou uhradit, odečten poplatek za zajištění takového typu prodeje. U tohoto obrazu zároveň aukční síň potvrzuje svůj majetkový zájem (podíl) na obraze. Je na něj také uplatňována snížená sazba DPH. 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...