ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Art+Antiques Lada po deseti letech a výjimečný Ženíšek

Dorotheum 28. 5. 2016

Jarní aukce Dorothea v sobotu 28. května v hotelu Marriott vynesla 13 milionů korun. Prodalo se celkem 268 děl, což představuje zhruba polovinu všech nabízených položek. Celkem 19 děl se prodalo za více než sto tisíc korun, milionovou hranici překonala jedna položka.

 Josef Lada: Hon na návsi, 1942 kvaš, papír, 37 x 59 cm, cena: 1 320 000 Kč  
 
Josef Lada: Hon na návsi, 1942
kvaš, papír,
37 x 59 cm,
cena: 1 320 000 Kč

 

Nejdražší dílo aukce, kvaš Josefa Lady Hon na návsi, skončil po delší licitaci několika zájemců ze sálu a na telefonu na ceně 1,32 milionu korun. Humorná kresba z roku 1942 se na trh vrátila po deseti letech, v květnu 2006 byla první Ladovou milionovou prací. I když se nyní prodala o 300 tisíc dráž než tehdy, stačí to jen na třetí až pátou příčku v Ladově top 10. Rekordem je naopak cena 96 tisíc korun za barevnou litografii Vodník z roku 1942. Různým tiskům Vodníka přitom patří celá první desítka v kategorii Ladových grafik.

Tři Venuše Ladislava Sutnara středního formátu, které nechyběly na jeho výstavách z posledních let, se prodaly za částky od 600 do 660 tisíc korun, což odpovídá předchozím prodejům srovnatelných Sutnarových maleb. Jejich dražba začínala na motivačních 360 tisících korun, což vyvolalo živý zájem v sále.

V kategorii starého umění a umění 19. století k mnoha překvapením nedošlo. Déle se bojovalo pouze o miniaturu s portrétem dámy, malbu olejem na plechu z doby kolem roku 1700, která vystoupala ze 14 na 38 tisíc korun. Jinak se prodávalo především za vyvolávací ceny: Krajina s pastýřem Simona Denise (168 tisíc), Na břehu jezera Leopolda Stephana (180 tisíc), Louky u Valmondois Antonína Chitussiho (264 tisíc korun).

Mimořádnou událostí byla nabídka obrazu s historickou tematikou Záhuby adamitů Františka Ženíška. Šlo o olejovou studii k nedokončenému monumentálnímu plátnu z roku 1903, které je v majetku Národní galerie a které zdobí obálku malířovy monografie vydané v roce 2005 k výstavě ve Valdštejnské jízdárně. Ženíškovy malby se na trhu objevují poměrně vzácně, malby s epickým námětem jsou pak zcela ojedinělé. Obraz se prodal za vyvolávací cenu 264 tisíc korun, i to však znamená nové Ženíškovo aukční maximum navýšené o 87 tisíc korun.

František Ženíšek: Záhuba adamitů, 1903 olej na plátně, 45 x 73 cm, cena: 264 000 Kč František Ženíšek: Záhuba adamitů, 1903
olej na plátně,
45 x 73 cm,
cena: 264 000 Kč

 

Umění 20. století se prodávalo vesměs za standardní ceny: Špálovy Pivoňky (780 tisíc), Dívka v kroji Gustáva Mallého (288 tisíc), rozměrný pastel Bez názvu Adrieny Šimotové (216 tisíc). Dobrého výsledku dosáhl olej Stříbrná noc Oty Janečka z roku 1979 vydražený za 192 tisíc korun (vyvolávací cena 96 tisíc). Zájem byl i o díla Josefa Hubáčka (Dorotheum jich nabídlo pět a prodala se všechna, některá s vyššími nárůsty), Ferdinanda Kotvalda (jehož všech deset děl získalo nové majitele), krajiny Gustava Porše či motivy dostihů Ludvíka Vacátka (Hubertův lov za 78 tisíc korun).

Zajímavé výsledky přinesly zejména práce na papíře. Kamzíci Franze Xavera von Pausingera, monumentální kresba uhlem a barevnými křídami (124 x 184 cm), se stala bezkonkurenčně nejdražším dílem této kategorie, když vystoupala z 54 až na 288 tisíc korun. Velký zájem byl i o kresbu nedávno zesnulého Adolfa Borna Orient expres, kterou nový majitel dražil až do výše 204 tisíc korun (vyvolávací cena 48 tisíc). Dostala se tak do první desítky nejdražších autorových děl. Drobné lepty Bohuslava Reynka se prodaly také dobře: Ukřižovaný za 72 tisíc a Bez názvu za 43 tisíc korun. Z fotografií měly úspěch Okno mého ateliéru (108 tisíc) a Zátiší se sklenicí a ovocem (144 tisíc korun) od Josefa Sudka.

Nejvýraznějším prodejem v oblasti sochařství se stal Oltářík Josefa Váchala z roku 1916. Mosazná ruská ikona vsazená do autorského řezaného rámu s nápisem „Sancta Maria Mater Dei Ora pro nobis“ vystoupala z minimálního podání 17 tisíc až na konečných 84 tisíc korun.

Zajímavým keramickým artefaktem byl půlmetrový Putti (Alegorie jara) podle návrhu Karla Klimta z manufaktury Bernard Bloch v Dubí (kolem roku 1915). Soška se dostala až na cenu 72 tisíc korun (vyvolávací cena 41 tisíc), to je prozatím nejvíce za dílo této manufaktury. Obdobná (jen porcelánová) Alegorie léta byla prodávána v roce 2014, s vyvolávací cenou necelých 22 tisíc korun však kupce nenašla.

V oblasti skla byl zájem především o lidové podmalby. Svatá Matylda z Quedlinburgu i Poslední večeře Páně, české práce z 19. století, se prodaly s nárůsty za 34 a 36 tisíc korun (vyvolávací cena obou 11 tisíc).

Franz Xaver von Pausinger: Kamzíci kombinovaná technika na papíře, 124 x 184 cm, cena: 228 000 Kč Franz Xaver von Pausinger: Kamzíci
kombinovaná technika na papíře, 124 x 184 cm,
cena: 228 000 Kč

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...