ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Malevič, Klimt a Degas

Předprázdninová moderna v Londýně

Ještě před vypuknutím prázdnin bude britská metropole hostit večerní aukce impresionismu a klasické moderny. Pozornost trhu na sebe strhává suprematistická kompozice Kazimira Maleviče s velmi výjimečnou provenienční historií. O zájem dražitelů bude soutěžit s Portrétem Gertrudy Loew od Gustava Klimta a bronzovým odlitkem Degasovy známé tanečnice, posledním v soukromých rukou.

 Claude Monet: Fialové kosatce /1914 - 1917 /olej na plátně / 200,5 x 100,5 cm / Christie´s 23. 6. 2015 / předaukční odhad 6 – 9 000 000 GBP
 
Claude Monet: Fialové kosatce /1914 - 1917 /olej na plátně / 200,5 x 100,5 cm / Christie´s 23. 6. 2015 / předaukční odhad 6 – 9 000 000 GBP

 

Jako první budou svých 52 položek z aukčního katalogu vyvolávat u Christie's. Předaukční odhady se v Christie's pohybují v rozmezí 60–88 milionů liber. Mezi nejsledovanější položky patří Monetovy kosatce. Plátno s Fialovými kosatci v nadživotní velikosti (2 x 1 m) nese předaukční odhad 6–9 milionů liber. Posledních dvacet let svého života se Monet soustředil na malbu v plenéru, kterým mu téměř výhradně byla jeho zahrada v Giverny. Během této doby namaloval na dvě stě pláten, mezi nimiž výrazně převažují charakteristické lekníny. Ze stejné doby pochází i série Grandes décorations – 22 pláten ohromných rozměrů (dohromady měří 90 metrů na délku). Toto monumentální dílo, které Monet věnoval státu, dokončil jen pár měsíců před smrtí. Nabízené plátno je přípravnou studií pro tento kolos. Kosatce jsou jeden z dvaceti obrazů se stejnými květinami a jen jedna ze dvou vertikál, které Monet namaloval.

Dalším zajímavým dílem je Hlava Pabla Picassa z roku 1969. Zobrazuje umělcovo alter ego situované, usuzujeme-li dle šatů, někam do 17. století. Plátno bylo vystaveno na jedné z posledních Picassových výstav, které byly pořádány během jeho života – v roce 1970 bylo součástí výstavy v rámci Picassových devadesátin v avignonském  papežském paláci. Dnes je zájemce může získat, nabídne-li částku blížící se 4,8 milionu liber (předaukční odhad 4,8–6,5 milionu liber). Ohlas určitě vzbudí i kytice Marca Chagalla Bouquet près de la fenêtre, namalovaná v letech 1959–1960. Podle Franze Meyera, který sestavoval autorův soupis díla, jde o jeden z nejlepších Chagallových pugétů vůbec. Navrhovatel jej získal před 35 lety z pařížské galerie Maeght.

Kazimir Malevič: Suprematism, 18th Construction / 1915 /olej na plátně / 53,3 x 53,3 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 20 – 30 000 000 GBP

Kazimir Malevič: Suprematism, 18th Construction / 1915 /olej na plátně / 53,3 x 53,3 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 20 – 30 000 000 GBP

 

Následující večer se sběratelé přesunou do konkurenční aukční síně Sotheby's, kde bude draženo jen o jednu položku méně. Jedním z největších lákadel katalogu je zásadní dílo Kazimíra Maleviče Suprematism, 18th Construction (1915). Za posledních pětadvacet let se v aukci objevila jen tři autorova díla podobné důležitosti, přičemž poslední z nich získal sběratel v roce 2008 na newyorské aukci za 60 milionů dolarů. Nyní nabízený olej s odhadem 20–30 milionů liber navíc pochází z Malevičova vrcholného období. Poprvé byl vystaven už v roce vzniku (1915) na důležité výstavě v Moskvě, kde byly suprematistické práce představeny vůbec poprvé.

V roce 1927 byl obraz vystaven v Berlíně, odkud se Malevič musel rychle vrátit do vlasti. Dílo však zůstalo v západní Evropě, kde bylo svěřeno německému architektu Hugo Häringovi. Malevič mezitím v roce 1935 zemřel, přičemž do své smrti už nemohl Sovětský svaz opustit. Häring obraz prodal amsterdamskému Steselijk Museum, kde se stal součástí tamních sbírek na dlouhých padesát let. Abstrakce Suprematism, 18th Construction se na aukci objevuje vůbec poprvé a navrhovateli jsou přímo Malevičovi dědicové, kteří po dlouholetých soudních sporech získali olej zpět. Načasování prodeje je téměř ideální – vloni ho totiž do Malevičovy retrospektivy zahrnula londýnská Tate Gallery.

Gustav Klimt: Portrét Gertrudy Loew (Gertha Felsőványi) /1902 /olej na plátně / 149,5 x 45 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 12 – 18 000 000 GBP

Gustav Klimt: Portrét Gertrudy Loew (Gertha Felsőványi) /1902 /olej na plátně / 149,5 x 45 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 12 – 18 000 000 GBP

 

Podobný osud sdílí i další dílo z nabídky Sotheby's, Portrét Gertrudy Loew, který Gustav Klimt namaloval v roce 1902. Celý příběh tohoto obrazu se zkomplikoval s příchodem nacistů: Gertruda Loew byla dcerou známého vídeňského lékaře, který Klimta léčil. Posléze se vdala za maďarského průmyslníka Elemera Barucha von Felsovanyi. Poté, co paní Loew ovdověla a v roce 1939 utekla před nacisty do Spojených států, zůstal obraz v držení jejích potomků. Z jejich domu se ale stala nacistická centrála a plátno mělo být uschováno u přátel. Nicméně obraz následně přešel do rukou Gustava Ucicky, Klimtova nevlastního syna, propagandistického režiséra z éry nacismu, který díky této funkci získal řadu otcových děl. Po jeho smrti v roce 1961 obrazy zdědila jeho žena, která před dvěma lety založila Klimtovu nadaci.

Portrét bude nabízen s odhadem 12 až 18 milionů liber. Jeho prodej je vyústěním majetkových sporů kolem obrazu mezi Klimtovou nadací, která obraz vlastní, a zákonnými dědici. Cena se nezdá být tak vysoká, když uvážíme, že většina srovnatelných Klimtových prací se nachází v muzeích. Stejně tak je tomu i u nejdražšího Klimtova díla – Portrétu Adele Bloch-Bauer I. – za který v roce 2006 Ronald S. Lauder zaplatil 135 milionů dolarů a které se stalo součástí expozice Neue Galerie v New Yorku.

 Edgar Degas: Petite danseuse de quatorze ans/bronzový odlitek 1922 / výška 101,3 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 10 – 15 000 000 GBP

 

Edgar Degas: Petite danseuse de quatorze ans/bronzový odlitek 1922 / výška 101,3 cm / Sotheby´s 24. 6. 2015 / předaukční odhad 10 – 15 000 000 GBP

 

Součástí nabídky Sotheby's bude i zásadní Degasova socha Petite danseuse de quatorze ans, metr vysoký bronzový odlitek z roku 1922. Historie tohoto odlitku je stejně složitá jako u dalších sedmdesáti tří Degasových soch. Vosková verze byla vytvořena někdy mezi lety 1879 a 1881, odlitek je ale až posmrtný. Naposledy, když se jedna z tanečnic objevila na trhu, byla prodána za 19 milionů dolarů a od toho je odvozen i současný předaukční odhad 10–15 milionů liber. Jde o poslední sochu, která je v držení soukromého sběratele. Ostatní se už nacházejí v takových institucích jako je londýnská Tate, MET v New Yorku nebo pařížské Museé d'Orsay.

Louisine Hayemeyerová se o koupi voskového modelu pokoušela od roku 1903, ale uspěla až na potřetí v roce 1922. Nepovedlo se jí získat vosk, ale pouze první bronzový odlitek. Ten v roce 1929 věnovala newyorskému MET, kde se nachází i nyní. Odlitků se po umělcově smrti udělalo víc a číslování není systematické. U menších děl to zpravidla bývalo 22 odlitků na prodej, jeden pro slévače a jeden pro Degasovy dědice. V soupise díla z roku 2002 Joseph S. Czestochowski identifikoval 27 odlitků z bronzu a 2 sádrové, voskový originál a jeden zkušební bronz.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...