ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2019 1392 

„Nový Caravaggio“ v dražbě

Marc Labarbe Toulouse 27. 6. 2019

Ve čtvrtek 27. června večer se v regionální aukci v Toulouse bude dražit před několika lety objevený a Caravaggiovi připsaný obraz Judita a Holofernes, další varianta námětu, který malíř v podobném formátu zpracoval již na samém konci 16. století. Horní hranice odhadu je velmi vysoká, 150 milionů eur. 

 

Caravaggio: Judita a Holofernes, asi 1607
olej na plátně, 144 x 173,5 cm
odhadní cena: 100 000 000 - 150 000 000 € 
Marc Labarbe Toulouse 27. 6. 2019
 
Před pěti lety proběhla médii zpráva o senzačním a dosti kuriózním nálezu rozměrného plátna s výjevem Judity a Holoferna, podle mnohých znalců dlouho ztraceného obrazu z ruky samotného Caravaggia, který měl vzniknout v Neapoli někdy kolem roku 1607. Od svého objevení v roce 2014 plátno prošlo kolotočem náročných restaurátorských zásahů, znaleckých expertíz i prezentací. 
 
Do té doby byl tento mistrovský obraz nejméně sto let bez povšimnutí opřený o zeď pod harampádím na půdě jednoho toulouského domu. Neodhalila ho ani oprava protékající střechy (tekoucí voda se na něm značně podepsala), ani zloději, kteří prostor později důkladně prošmejdili, ale až snaha majitelů udělat pod střechou domu pořádek. Jakým způsobem se obraz do Toulouse a majetku rodiny současných vlastníků dostal, však zůstává neobjasněno. 
 
Pro atribuci plátna Caravaggiovi se vyslovilo několik předních znalců jeho díla (například Nicola Spinosa), jiní navrhují připsání Artemisii Gentileschi (Mina Gregori) nebo trvají na tom, že jeho autorem je Caravaggiův vlámský následovník Louis Finson usazený v Neapoli (Gianni Papi). Právě z jeho ruky pochází již jedna kopie tohoto (ztraceného Caravaggiova) obrazu, která je ve sbírkách Banco di Napoli sídlící v neapolském paláci Zevallos.
 
Caravaggio: Judita a Holofernes, asi 1607, detaily

 

Caravaggio: Judita a Holofernes, asi 1607, detaily
 
Caravaggiův obraz se stejným námětem je v roce 1607 zmiňován v dobových dokumentech právě v souvislosti s Finsonem, který ho má nabízet k prodeji. A je to Finson, jenž ho ve své závěti odkazuje dalšímu vlámskému umělci Abrahamu Vinckovi. Tím stopy po obraze v roce 1617, době Finsonovy smrti, mizí. Předpokládá se ale, že ve Francii je nejméně od počátku 19. století. 
 
Portál Artprice přinesl na začátku tohoto roku informaci, že francouzský stát se o koupi díla nebude ucházet, ačkoli měl na něj předkupní právo. Termín předkupního období vypršel na konci roku 2018 a obraz může být v současnosti prodán i kamkoliv mimo Francii. Jeho majitelé záležitostmi souvisejícími s prodejem díla pověřili odhadce a znalce starého umění Erica Turquina a majitele aukční síně z Toulouse Marca Labarba, kteří stáli již u samého nálezu díla.
 
Zároveň Artprice upozorňoval na problém určení odhadní ceny tohoto díla, když nikdy v minulosti nebylo nic srovnatelného v aukci draženo. Cena obrazu byla v roce 2016 Turquinem stanovena na základě Rembrandtových mimoaukčních prodejů na 120 milionů eur. Před prodejem Leonardova Salvatora Mundi, nyní nejdražšího v aukci vydraženého díla na světě, to byla částka v oblasti starého umění zcela ojedinělá. Salvator Mundi byl prodán v listopadu 2017 za 450 milionů dolarů (382 milionů eur), svou cestu aukcí započal na částce 75 milionů dolarů (zhruba 64 milionů eur). Dnes se začínají objevovat pochybnosti o jeho pravosti. 
 
Caravaggio: Judita a Holofernes, asi 1607, detaily

 

Caravaggio: Judita a Holofernes, asi 1607, detail
 
Caravaggiovy aukční výsledky jsou velice sporé a díky soudním sporům v minulosti i těžko dohledatelné (více zde). Maximum ve výši zhruba 150 tisíc dolarů má pocházet podle Artsy z prodeje u Sotheby’s v roce 1998. Nověji aukční síň Christie’s v roce 2015 nabízela raný obraz Chlapec loupající ovoce s odhadem 3 až 5 milionu dolarů, který se nepodařilo prodat. Kopie podle Caravaggiových děl nebo díla Caravaggiových následovníků se pohybují i ve statisícových částkách, jak euro, tak dolarů.
 
Pro sběratele a zájemce o osudy tohoto díla slouží jemu speciálně věnovaná webová stránka. Obraz byl vystaven v Paříži, Miláně, Londýně i New Yorku a byl k němu vydán obsáhlý katalog. Zda plátno přiláká pozornost největších hráčů na trhu s uměním včetně řady prestižních světových muzejních institucí, jak prodejci předpokládají, je otázkou.
 
Rostoucí popularitě Caravaggiova díla se v souvislosti s objevem jeho údajných kreseb věnoval před časem Art+Antiques.
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...