Caravaggio nebo jen následovník?

Sotheby`s čelí žalobě za ocenění díla prodaného před šesti lety

Caravaggio nebo jen jeho následovník? Jediné slovo navíc v aukčním katalogu znamená podstatný rozdíl v atribuci díla a také jeho ocenění. Původní majitel plátna Karbaníci, vydraženého v roce 2006 u Sotheby`s jako "kopie následovníka malíře Caravaggia", žaluje aukční dům za poškození svých zájmů. Přišel totiž možná o 10 milionů liber. Nový majitel přišel s expertízou tvrdící, že jde o autentické dílo z ruky samotného mistra. Sotheby`s se pochopitelně brání. Případný rozsudek ve prospěch žalobce by totiž mohl znamenat nepříjemný soudní precedent.

Caravaggio: Karbaníci /

Caravaggio: Karbaníci / olej na plátně /127.3 x 161.9 cm / Kimbell Art Museum, Fort Worth, USA

 

Síň Sotheby`s před šesti lety nabídla v londýnské aukci plátno Karbaníci (Hráči karet) označené tehdy jako práce následníka známého římského barokního tenebristy Michelangela Merisiho zvaného Caravaggio (1571 - 1610). V katalogu bylo doslova uvedeno, že jde o kopii ze 17. století provedenou dle mistrova originálu umístěného nyní v Kimbell Art Museum ve Fort Worth v Texasu. Dílo se tehdy prodalo za 50 400 liber i s veškerými poplatky.

V aukci nebyl o položku příliš velký zájem a do své kolekce ji získal Sir Denis Mahon (1910 - 2011), významný britský sběratel a historik umění. Mahon byl známý filantrop a bojovník ve prospěch veřejných muzeí. Před několika lety, v závěru svého života, věnoval svou cennou kolekci starého umění, soustředící se především na italské barokní malířství, britským muzeím a galeriím. Mezi šesti desítkami prací s hodnotou vyšší než 100 milionů liber byly malby Guercina, Guida Reniho, Lucy Giordana a dalších předních malířů. Po koupi obrazu Karbaníci identifikoval dílo jako práci "z ruky" samotného Caravaggia a získal na něj vývozní povolení s odhadní prodejní cenou v hodnotě 10 milionů liber. Mahon je navíc známý z minulosti už ze dvou obdobných případů atribucí týkajících se Caravaggiova díla.

Caravaggio: Karbaníci

Malba prodaná v Sotheby`s jako následník Caravaggia: Karbaníci / olej na plátně / 102,9 x 130,2 cm / na výstavě v Trapani na Sicílii

 

Původní majitel díla, Lancelot William Thwaytes, který je s důvěrou svěřil v roce 2006 do aukce, nyní podal na Sotheby`s žalobu a požaduje náhradu škody za poškození svých zájmů. Podle znění žaloby podané koncem ledna Sotheby`s neprovedla před prodejem patřičný průzkum a nezbytnou analýzu díla. V prohlášení reagujícím na vzniklou situaci aukční dům uvádí: "...názor, že se jedná o kopii díla a nikoliv autentické Caravaggiovo dílo je podepřen prominentním malířovým badatelem Richardem Spearem, stejně jako několika dalších předních expertů v oboru". Mezi těmito dalšími experty, kteří se vyjádřili ve prospěch aukčního domu, jsou jmenováni Helen Langdon, italská barokní badatelka a autorka malířovy monografie z roku 1998, a Sebastian Schütze, profesor dějin umění na Vídeňské univerzitě.

Sotheby`s se také brání poněkud účelovým prohlášením, že jejich odborný "názor" potvrdil i samotný průběh aukce a dosažená tržní cena. Katalog mělo totiž podle nich před dražbou k dispozici několik předních kurátorů, expertů a badatelů v oboru. Pokud by byli skutečně přesvědčeni, že atribuce díla je chybná, konečná cena by to nepochybně reflektovala, což se ale podle aukčního domu nestalo. Naopak na podporu Mahonovy atribuce se podle žaloby postavili badatelé Mina Gregori, Maurizio Marini, také ředitel Vatikánských muzeí Antonio Paolucci, kurátor a expert na umění boloňské školy Daniele Benati, spisovatel a restaurátor Thomas Scheider a Ulrich Birkmaier, hlavní konzervátor Wadsworth Atheneum, nejstaršího veřejného muzea v USA.

Sir Denis Mahon

Sir Denis Mahon (1910 - 2011) v britské Národní galerii před obrazem Guida Reniho Únos Europy,

který získal v aukci roku 1945, fotografie z roku 1999

 

Skutečnost, že se jedná o opravdu autentické vlastnoruční Caravaggiovo dílo, není tedy zatím vůbec jasná. Odborná znalecká bitva na tomto poli může podle zkušeností z historie trvat ještě léta či desetiletí a nemusí přinést jasný výsledek. Pokud Sotheby`s připustí soudní proces, uvidíme, jak se svým nárokem původní majitel uspěje u britského soudu. Zřejmé však je, že Sotheby`s bere tento případ více než vážně. Údaje o prodejích děl atribuovaných do okruhu Caravaggia či jeho následníků totiž už nyní doslova "zmizely" ze stránek databáze Artprice. Co více dodat.


Související články

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Knížová, Luskačová či Koudelka, česká jména v britských sbírkách

Fotografie českých umělců v londýnských galeriích

Ve sbírkách předních londýnských, mezinárodně uznávaných, galerií najdeme také řadu děl od českých autorů. Médium, které jednoznačně mezi zastoupenými díly převažuje, je, možná trochu překvapivě, fotografie. Ponejvíce pak černobílá. Některé z těchto...

12. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

14. června 2016

Retromuseum je kvalitativní skok

Retromuseum je kvalitativní skok

25. května 2016

Loučení s Prahou i láskami

Loučení s Prahou i láskami

1. května 2016


<