ART+, vše o trhu s uměním
Květen 2017 1337 

Nový rekord Jiřího Karse

Raný Karsův obraz se prodal za 3,7 milionu korun

Obraz Jiřího Karse Lisabon z roku 1907 se na nedělní aukci společnosti 1. Art Consulting prodal za 3,7 milionu korun, více než trojnásobek dosavadního, sotva tři měsíce starého malířova rekordu.

Jiří Kars: Lisabon / 1907

 

Jiří Kars: Lisabon / 1907
olej na plátně / 55 x 65 cm
cena: 3 737 000 Kč /
1. Art Consulting 22. 2. 2015

 

Poklidný pohled na nezvykle vylidněné a klidné městské zákoutí zalité ostrým jižním sluncem zaujme výraznou barevností a většími barevnými plochami, typickými pro Karsova díla z této doby. Obraz pravděpodobně vznikl během jednoho z prvních malířových pobytů v jižní Evropě a byl součástí malířovy retrospektivy v Mánesu v roce 1937. Lisabon je námětem i několika dalších maleb z doby kolem roku 1907, tedy krátce po období postudijních cest, což svědčí o tom, jak moc umělci portugalské velkoměsto učarovalo.

 

Obraz byl vyvoláván na 380 tisících, přičemž předaukční odhady počítal s konečnou cenou mezi 600 a 800 tisíci korun (bez aukční provize). I prodej na spodní hranici odhadu by stačil na to, aby se obraz zařadil mezi Karsova nejdražší v aukci prodaná díla. Ceny se donedávna držely v rozmezí od sto do tří set tisíc korun, v posledních třech čtyřech letech však rostou. Loňský rok tento trend jedině potvrdil, když se hned dva Karsovy obrazy prodaly za více než milionové částky. Aukční rekord dosud patřil rozměrné malbě Obrazoborectví roku 1936, za kterou nový majitel v listopadu na aukci European Arts zaplatil 1,07 milionu korun (včetně provize).

 

Jiří Kars: Obrazoborectví / 1936 Jiří Kars: Obrazo-
borectví / 1936
olej na plátně /
149 x 200 cm
cena: 1 068 000 Kč / European Arts
23. 11. 2014

 

Rostoucí ceny se odrážejí i ve vzrůstající nabídce. V loňském roce českými aukcemi prošlo osmnáct Karsových obrazů a kreseb, dohromady za 4,5 milionu korun. To je víc než kdy v minulosti. Díla, která by spadala do rané Karsovy tvorby jako zmíněný Lisabon, se ale na trhu objevují zcela výjimečně. Z minulých prodejů můžeme připomenout snad jen dvě práce – půvabnou malbu Představení z roku 1905, která se předloni na aukci Galerie Kodl prodala za 600 tisíc korun, a cézannovskou Krajinu z jižní Francie z let 1911–12 ze sbírky Hascoe, kterou galerie Pictura před třemi lety vydražila za 288 tisíc korun. Mnohem častěji se na trhu objevují obrazy z 20. a 30. let, zejména portréty a zátiší. Populární jsou také malířovy akty, zde rekord drží metrová malba ze začátku 20. let, která se před třemi lety na aukci Galerie Kodl prodala za 1,02 milionu korun. 

 

Jiří Karpeles, později známý jako Jiří nebo Georges Kars, se narodil do židovské rodiny v roce 1880 v Kralupech. Na studia dějin umění odjíždí do Mnichova, kde později vstupuje i do ateliéru malířství vedeného Franzem von Stuckem. Právě tam se seznamuje se svými pozdějšími přáteli Vasilijem Kandinským, Paulem Kleem, Eugenem von Kahlerem nebo Alfredem Kubinem. Po dokončení studií v roce 1905 tráví rok na cestách, během kterých navštěvuje Portugalsko a Španělsko, krátce severní Německo a Hamburk a nakonec Paříž. Následující rok tráví převážně v Praze, kde mimo jiné uspořádá v Rudolfinu výstavu svých děl ze Španělska. Záhy si ale začíná uvědomovat, že „malíři žijící v Praze vůbec netuší, jak mocným vývojem prochází malířství“. I přes výtvarnou i osobní blízkost ke členům skupiny Osma Kars v roce 1908 odmítá pozvání k jejich pražské výstavě a ještě téhož roku se přesouvá do Paříže.

 

Jiří Kars: Představení Jiří Kars: Představení / 1905
olej na plátně / 50 x 68 cm
cena: 600 000 Kč /
Galerie Kodl 19. 5. 2013

 

Ve svém ateliéru na Montmartru se setkává s mnoha význačnými umělci té doby. Do okruhu jeho přátel tak vedle malířů Juana Grise, Georgese Braquea, Andrého Deraina nebo Maurice Vlamincka patřili například i básníci Guillaume Apollinaire, Max Jacob a další. Se svými malbami ovlivněnými liebermannovským impresionismem se pravidelně účastní slavného Podzimního salonu. První světovou válku prožil Kars na haličské a ukrajinské frontě. Ani tam se ale umění nevzdal, a vznikly tak náčrtníky plné kreseb vojáků i místních obyvatel. Jeho výtvarný projev se po válce změnil – z expresivního a kubizujícího stylu ovlivněného Paulem Cézannem nebo Pablem Picassem se do Karsových děl vlévá klidnější atmosféra nastupujícího civilismu a novoklasicismu. Meziválečný čas strávil Kars se svou ženou převážně v Paříži a ve svém letním domě v městečku Tossa de Mar v milovaném Španělsku. Právě tady vznikala stěžejní část jeho díla až do roku 1936, kdy byli manželé kvůli občanské válce nuceni zemi opustit.


Hned následující rok čeká Jiřího Karse velká retrospektivní výstava jeho děl v pražském Mánesu, po níž se rozhodne pro definitivní návrat do Československa. S příchodem druhé světové války jsou ale Karsovi nuceni opustit i svůj vinohradský byt a po několik let se postupně stěhovat po různých francouzských městech. Nakonec se usídlí ve švýcarském Curychu, kde žila i umělcova sestra. Právě tam Karse na sklonku války dostihly zprávy o smrti či pronásledování přátel a příbuzných v jiných částech Evropy. Pod jejich dojmem pak v únoru 1945, na cestě zpět do osvobozené Francie, ukončil Jiří Kars svůj život skokem z okna ženevského hotelu.

 

Výstava v Národní galerii
Obraz Obrazobo-rectví byl krátce po svém rekor- dním prodeji vystaven na vý- stavě Kokosch- ka a Praha ve Veletržním paláci
20. 2.-28. 6. 2015

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...