ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Nový rekord pro Bělu Kolářovou

1. Art Consulting 7. 6. 2017

Asambláž Běly Kolářové Životopis jedné patentky se na středeční aukci společnosti 1. Art Consulting prodala za rekordních 504 tisíc korun. Vysoká cena odráží význam tohoto díla i rostoucí věhlas Kolářové na mezinárodní scéně. 

Běla Kolářová: Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách), 1982

Běla Kolářová: Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách), 1982,
asambláž, patenteky na kartonu, 56 x 83 cm,
cena: 504 000 Kč, 1. Art Consulting 7. 6. 2017
 

 

Životopis jedné patentky z roku 1982, který startoval na 300 tisících korun, lze považovat za nejvýznamnější Kolářové dílo dosud nabídnuté v aukci. Aukční katalog to sice neuvádí, ale jde o jednu z desek stejnojmenného osmidílného cyklu, který je umělkyniným stěžejním dílem z první poloviny 80. let, kdy sama pobývala v Praze, zatímco Jiří Kolář byl již v exilu v Paříži. "Kolář se pak odmítl vrátit zpátky do Československa. ʻJá tam do toho kriminálu zpátky nepojedu,ʻ říkal. Tak jsem musela jet já, aby nám nezabavili dům, protože Koláře mezitím v nepřítomnosti odsoudili. Zkoušela jsem vyřídit naše povolení k pobytu v cizině. Tři roky jsem tu pak byla sama, nechtěli mě za Kolářem pustit," vzpomínala umělkyně na toto období v rozhovoru, který vyšel v art+antiques v dubnu 2007.

Jednotlivé asambláže zmiňovaného cyklu – všechny je reprodukuje katalog olomoucké výstavy – jsou číslovány a opatřeny doplňujícím názvem. Nabízené dílo se správně jmenuje Životopis jedné patentky VIII. (Na hliněných nohách). Marie Klimešová o tomto souboru píše: "Dominantním dílem tohoto období je ale především osm velkých desek autobiografického cyklu Životopis jedné patentky. Kolářová s nadsázkou uvádí, že v době odloučení hledala takové téma a formu, ʻaby se zabavila něčím pracnýmʻ. V cyklu reviduje svůj život a spojuje privátní, kulturní a historické impulsy, které ji formovaly. (…) Každá z desek je pevně ukotvena v autorčině životní zkušenosti a ve struktuře cyklu se střídají pozitivní i negativní témata. Prvními deskami se vrací do dětství (Koncert v parku; Katechismus; Bájný Olymp), vyrovnává se s válkou a osvobozením (Černá epidemie; Modrá – bílá – červená), připomíná intelektuální a osobní vazby a vztah ke Kolářovi (Dobré setkání), a dvěma deskami reaguje na období totality a normalizace (Povinná oslava, Na hliněných nohách)."

 

Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky, 1968
Běla Kolářová: Variace na dva trojúhelníky, 1968,

asambláž, patentky na kartonu, 60 x 60 cm,
cena: 180 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 18. 4. 2012

 

 

Desku číslo IV. v roce 2006 zakoupilo Muzeum umění Olomouc, deska číslo VI. je ve sbírce Pražské plynárenské a desky I., II. a VIII. uváděl katalog olomoucké retrospektivy jako zápůjčky ze soukromých sbírek. Aukční katalog k provenienci díla dodával, že pochází "ze sbírky významného českého umělce a blízkého přítele manželů Kolářových".

Dosavadní český aukční rekord Kolářové patřil asambláži z patentek Variace na dva trojúhelníky z roku 1968, která se před pěti lety na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery prodala za 180 tisíc korun. Nejdražší fotografie, respektive fotogram, se loni u Prague Auctions prodal za 102 tisíc korun. Mezinárodní cenový rekord drží asambláž z kancelářských svorek Katedrála I z roku 1969, která se loni na aukci Sothebyʼs v Londýně prodala v přepočtu za 560 tisíc korun. S výrazným nárůstem, za konečných 370 tisíc korun se prodala ještě asambláž z jehel a jahelníčku The seven sense z roku 1967. Kolářové fotografie a fotogramy byly na téže aukci draženy za částky od 120 do 140 tisíc korun.

O reflexi díla Běly Kolářové ve světě více zde
 

Z dalších děl nabízených na středeční aukci 1. Art Consulting lze zmínit rekordní ceny za rozměrné plátno Miloslava Troupa Žlutý anděl (660 tisíc), Půdorysnou partituru Milana Grygara (540 tisíc) či bezejmenou mřížku od Tomase Rajlicha (372 tisíc korun, více o tomto díle zde). 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...