ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Poválečné umění v New Yorku

Ve čtvrtek 11. března se v sídle Christie‘s na Rockefeller Plaza v New Yorku uskutečnila první letošní denní aukce poválečného a současného umění v americké pobočce společnosti.

V této tříhodinové aukci bylo nabízeno 169 položek a úspěšnost prodeje dosáhla 87 procent. Výnos činil necelých 7,6 milionu dolarů. Původní odhad, který je ale na rozdíl od konečných výsledků uváděn bez aukční provize, počítal s částkou 3,5 – 5 milionů dolarů. Nejdražší položkou aukce se stala krajina amerického autora Wayna Thiebauda Valley River 1995, která se prodala za 842 tisíc dolarů. Byli jsme rovněž svědky dvou nových rekordů, nicméně žádná z položek nepřekonala hranici milionu dolarů. Největší cenový nárůst, zhruba na desetinásobek spodní hranice předaukčního odhadu, zaznamenaly Jacqueline Kennedy II od Andyho Warhola (446 tisíc dolarů) a ranná práce na papíře od Keitha Haringa (221 tisíc dolarů).

Wayne Thiebaud: Valley River / 1995 / olej na plátně / 40,3 x 50,8 cm / cena: 842 500 USD

Aukce probíhala velice živě a to i přes to, že většina úspěšných dražitelů byla přítomna jen prostřednictvím telefonu. Všechna díla ze skupiny tzv. „highlights“, která Christie‘s vyzdvihovala na svých stránkách, byla dražena v první polovině aukce. Patřily sem například práce Petera Halleyho, Barbary Kruger, Helen Frankenthaler, Josepha Cornella a Michaela Raye Charlese. Všechna tato díla se prodala a jen dvě pod uváděný odhad (Norman Bluhm a Mike Bidlo). Prvním rekordem aukce byla cena za obraz Untitled (Invisible Man) od Glenna Ligona, který zdobil obálku aukčního katalogu (314 tisíc dolarů).

Andy Warhol: Jacqueline Kennedy II / 1964 / sítotisk na pexisklu / 55,2 x 76,2 cm / cena: 446 500 USD

Druhý rekordem byla cena 818 tisíc dolarů za jednu z prací na papíře od Yayoi Kusamy. Obraz Repetitive-Vision z roku 1963 autorka vytvořila ze 450 štítků letecké pošty, které jednotlivě lepila na papír. Její tvorba bývá často spojována s prací Andyho Warhola a jeho principy opakování, seriality a užití serigrafie. Ovšem jak experti Christie‘s uvádí „narozdíl od Warholova mechanického užití sítotisku, dílo Kusamy zůstává hluboce osobní, založené na časově náročném shromažďování jednotlivých předmětů, které jsou následně jeden po druhém ručně zpracovány“. Yayoi Kusama v roce 1993 reprezentovala Japonsko na bienále v Benátkách. V roce 2008 ve stejném aukční domě bylo vydraženo její plátno „NO 2“ z roku 1959 za 5,1 milionů dolarů a stalo se tak nejdražším dílem žijící ženské autorky vůbec.

Yayoi Kusama: Repetitive-Vision / 1963 / nálepky na papíře / 50,8 x 83,1 cm / cena: 818 500 USD

  

V nabídce aukční síně byla i díla umělců, kteří v současné době mají v newyorském Muzeu moderního umění (MoMA) velké výstavy. Prvním je mexický autor Gabriel Orozco; prodala se jedna ze dvou nabízených prací (fotografie Black Kites Perspectives (Right) 27.500 USD). Druhým skloňovaným jménem je Jihoafričan William Kentridge, kterému v únoru MoMA otevřela velkolepou výstavu Five Themes a jehož zpracování Šostakovičova Nosu (režie a scénografie) mělo premiéru počátkem března v Metropolitní opeře. Jeho monumentální tisk ovšem zůstal nevydražen.

Aukce podle organizátorů potvrdila oživení, které se projevilo již na podzimních aukcích Christie’s i Sotheby’s. „Skvělé výsledky dosažené na této aukci odrážejí nezávislý a stabilní trh, který zjevně vnímá umění jako vhodný nástroj k uložení peněz. Díky výnosu převyšujícímu 7,5 milionu dolarů jsme pevně přesvědčeni, že se pozitivní výsledky dostaví i na našich květnových aukcích,“shrnuje zástupkyně Christie’s Koji Inoue. Květnové večerní aukce impresionistů a klasické moderny a současného a poválečného umění se budou konat ve dnech 11. a 12. května.
 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...