ART+, vše o trhu s uměním
Duben 2017 1163 

Příběhy čínských svitků

Arcimboldo 31. 5. 2015

Podobně jako v předchozích nabídkách Galerie Arcimboldo se budou moci zájemci v posledním květnovém dni utkat o více než 200 vzácných uměleckých předmětů pocházejících, až na několik výjimek, z čínského kulturního prostoru. Na první pohled překvapivé zaměření úspěšné a prosperující středoevropské aukční síně úzce specializované na asijské a především čínské umění bude zřejmější po stručné rekapitulaci některých okolností historických kontaktů obou zemí.

LI KCHE-ŽAN: PASÁČCI NA BUVOLECH BRODÍCÍCH SE ŘEKOU tuš a barvy na papíře / 69 x 46 cm  Arcimboldo / cena: 1 300 000 Kč
LI KCHE-ŽAN: Pasáčci na buvolech brodících se řekou / tuš a barvy na papíře / 69 x 46 cm / Arcimboldo / vyv. cena: 1 300 000 Kč
 
Díky československému únorovému puči v roce 1948 a vítězství čínské komunistické revoluce o rok později se oba národy ocitly společně v jednom ideologickém prostoru, v jehož rámci se začaly rozvíjet mnohé ekonomické a kulturní kontakty. V průběhu 50. let působili českoslovenští občané v Čínské lidové republice jako členové diplomatických misí a v rámci hospodářské pomoci, kdy naši inženýři radili spřáteleným soudruhům při zavádění nových technologií do průmyslu a zemědělství. Vzájemné vztahy začaly chladnout až po několika letech díky počínající roztržce mezi Čínou a Sovětským svazem za vlády Nikity Chruščova, který kritizoval kult osobnosti svého předchůdce Stalina.

 

V rámci těchto kontaktů byly vedle jiných předmětů přiváženy do Československa též umělecká díla soudobých čínských mistrů, ať již jako solitérní suvenýry, a nebo jako výsledek soustředěné sběratelské činnosti. Pro další uměleckou produkci v Číně pak byla osudová souslednost několika neblahých historických událostí, které kulturní rozvoj drasticky narušily a proměnily. V roce 1957 to byla brutální reakce na kampaň Sta květů, v následujících letech devastující pokus o bleskovou industrializaci země, známý jako Velký skok, a ve druhé polovině 60. let Kulturní revoluce, při níž byla mimo jiné zničena velká část historického kulturního bohatství země.

 

SÜ PEJ-CHUNG : Běžící kůň / 1950 tuš na papíře / 59 x 104 cm Arcimboldo / cena 3 600 000 Kč
SÜ PEJ-CHUNG: Běžící kůň / 1950 / tuš na papíře / 59 x 104 cm / Arcimboldo / vyv. cena 3 600 000 Kč

 

České kolekce se tak staly jedním z ceněných zdrojů uměleckých děl pro současné čínské sběratele, jejichž kupní síla a sebevědomí kopíruje rostoucí křivku čínské ekonomiky. Artefakty z našich sbírek jsou zvláště vyhledávané díky své provenienci. V mnoha případech lze doložit konkrétní kupce, kteří díla zakoupili přímo od jejich autorů. Zájemcům se tak nabízí umělecká díla, která se v jejich vlasti téměř nedochovala, navíc s původem přesvědčivě potvrzujícím jejich pravost. Dokladem shora uvedeného je i připravovaná aukce, která nabídne několik významných tušových kreseb přivezených v 50. letech do Československa našimi občany.

 

V roce 1949 nastoupil na místo obchodního atašé na československé ambasádě v Pekingu mladý právník František Matal (1921–2012). Na jaře 1951 se v Číně oženil se Zdenkou Pánkovou. Obraz Běžící kůň od Sü Pej-chunga získali novomanželé jako svatební dar od svých přátel a kolegů z ambasády. Matal i po návratu z východu dále působil ve státních službách. Jedním z jeho dalších angažmá byla Československá vojenská mise v Západním Berlíně. Běžící kůň, pozdní dílo jednoho ze zakladatelů moderního čínského malířství, je nabízen s vyvolávací cenou 3,6 milionu korun bez aukční provize.

 

ŤIANG ČAO-CHE : STARÝ MUŽ / 1940 tuš na papíře / 107 x 57 cm Arcimboldo / cena 1 700 000 Kč
ŤIANG ČAO-CHE: Starý muž / 1940
tuš na papíře / 107 x 57 cm
Arcimboldo / vyv. cena 1 700 000 Kč

 

Půvabnou kresbu Pasáček na buvolovi od Li Kche-žana přivezl domů Květoslav Klem (1906–1987) technik ve Škodových závodech v Plzni. Jako specialista na vodní turbíny působil mezi léty 1953–1957 v Šanghaji. Význam svitku potvrzuje i zájem pražského Náprstkova muzea, které si jej zapůjčilo pro monografickou výstavu autora v roce 1960. Vyvolávací cena obrazu je stanovena na 1,2 milionu korun bez aukční provize.

 

Jiným příkladem takovéto akvizice je nákup Zdeňka Doubka (1931–1997), který byl mezi léty 1955–1956 vyslán podnikem Tesla Hloubětín jako odborný konzultant při stavbě radiového vysílače u řeky Jang-c'-tiang. Na doporučení svého tlumočníka zakoupil obraz Vistárie od mistra Čchi Paj-š'e. Svitek je nabízen za vyvolávací cenu 900 tisíc korun bez aukční provize.

 

ČCHI PAJ-Š': VISTÁRIE /1946 tuš a barvy na papíře / 69 x 34,5 cm  Arcimboldo / cena: 900 000 Kč
ČCHI PAJ-Š': Vistárie /1946
tuš a barvy na papíře / 69 x 34,5 cm 
Arcimboldo / vyv. cena: 900 000 Kč

 

Poslení osobou, kterou zmíníme, je Jozef Ševčík, sinolog a absolvent diplomatického institutu na universitě v Pekingu. Na československém velvyslanectví byl zaměstnán jako oficiální tlumočník, což mu umožnilo setkávat se s významnými osobnostmi doby včetně výtvarných umělců. Osobně se setkal s Čchi Paj-š'em a Li Kche-žanem. Na rozdíl od předchozích se Ševčík zabýval výtvarným uměním více soustavně a patrně i nejpoučeněji. V uvedené aukci se nabízí sedm předmětů z jeho sbírky. Nejvýznamnější je trojice tušových kreseb od moderních mistrů. Působivý portrét Starého muže z roku 1940 od malíře Ťiang Čao-che je nabízen za 1,7 milionu korun (více zde), Čchi Paj-š'ovy Svlačce za 1,5 milion korun a oblíbený Li Kche-žanův motiv Pasáčci na buvolech brodících se řekou za 1,3 milionu korun, podobně jako ostatní bez započítání aukční přirážky.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...