ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Rekord Zdeňka Buriana a opakované úspěchy

European arts 24. 9. 2017

Třetí letošní aukce European Arts, která se konala v neděli 24. září v pražském Obecním domě, nabídla více než 400 položek, z nichž se podařilo prodat dvě třetiny. Sběratelé na aukci dohromady utratili přes 31 milionů korun. Nad milion byla vydražena celkem čtyři díla, nad hranicí sta tisíc korun pak dalších 54 položek.

 

Zdeněk Burian: Tygr ussurijský, 1966

Zdeněk Burian: Tygr ussurijský, 1966,
olej na plátně, 74,5 x 94,5 cm, cena: 3 100 000 Kč

 

 

Nejdražším obrazem aukce se stal velkoformátový olej Zdeňka Buriana Tygr ussurijský, o nějž usilovalo několik zájemců na telefonu a kteří jeho cenu dostali z minimálního podání 992 tisíc až na konečných 3,1 milionu korun. To je nový Burianův aukční rekord, zvýšený o půl milionu korun oproti loňskému maximu obrazu Návrat z rybolovu. Z dalších malířských děl Zdeňka Buriana uspěly nejlépe pozdní oleje Křováci (608 tisíc) a Australští domorodci (446 tisíc korun). Z Burianových kvašů se pak nejdráže prodala ilustrace ke knize Enriqua Stanko Vráze Taje amazonských pralesů z roku 1939 (72 tisíc korun).

Po jednom příhozu, za 1,9 milionu korun se prodal opakovaně dražený olej Camilla Corota Crécy, jenž před třemi lety dosáhl na částku o 200 tisíc korun vyšší. Čtveřici milionových děl dále doplňují další dva opakovaně dražené obrazy, a to sice Sukařka Rudolfa Kremličky (1,43 milionu) a Romantická krajina – Motiv z Alp Josefa Navrátila (1 milion korun), což je pátá nejvyšší cena za Navrátilovo dílo.
 

Vojtěch Tittelbach: Žena u vody, 1930–39

Vojtěch Tittelbach: Žena u vody, 1930–39,
olej na plátně, 64,5 x 85 cm, cena: 942 400 Kč

 

 

Mírné zlepšení svého cenového rekordu zaznamenal Vojtěch Tittelbach, když se jeho obraz Žena u vody prodal za 942 tisíc korun. Obraz tak o 35 tisíc korun překonal svůj vlastní cenový rekord z března 2015.

Novým autorským rekordem je také cena 868 tisíc korun za krajinu Ráno na Chrudimce u Stance od Františka Kavána. Jeho předchozí aukční maximum z letošního května bylo o sto tisíc korun na kladívku nižší. Dařilo se i dalším Mařákovcům. Zimní podvečer od Josefa Ullmanna, obraz publikovaný v roce 1909 ve Volných směrech, se prodal za 694 tisíc a olej na lepence Pod strání (Zbečno) od Aloise Kalvody pak s nárůstem o sto tisíc za konečných 546 tisíc korun.
 

František Kaván: Ráno na Chrudimce u Stance

František Kaván: Ráno na Chrudimce u Stance,
olej na překližce, 75,5 x 99,5 cm, cena: 868 000 Kč

 

 

Sběratelé ocenili také jeden ze dvojice protějškových obrazů Luďka Marolda Diana na lovu, kvaš z roku 1897, za který nový majitel vydal 360 tisíc korun, sedmou nejvyšší cenu za Maroldovo dílo na domácím trhu. Oba protějškové obrazy Diany a Vodní víly již aukcemi prošly, tento však doposud bez kupce. Předchozí aukční historii za sebou měly i práce Antonína Chittussiho (992 tisíc), Antonie Brandeisové (471) či Viktora Barvitiuse (347 tisíc korun).

Raritou byl olej česko-italské malířky Charlotty Radnitz Schrötterové (1899–1986), zakládající členky skupin Junge Kunst nebo Prager Secession. Obraz s názvem Benátky z roku 1924, který byl vůbec prvním dílem této umělkyně nabízeným na domácím trhu, se prodal za vyvolávací cenu 124 tisíc korun.
 

Rudolf Vejrych: Zuzanka

Rudolf Vejrych: Zuzanka,
uhel a křída na papíře, 22 x 19,5 cm, cena: 99 200 Kč

 

 

V oblasti prací na papíře dosáhla čtyřicetinásobku minimálního podání drobná uhlová kresba Zuzanka zcela minimálně draženého Rudolfa Vejrycha. Dlouhé přebíjení mezi zájemcem v sále a na telefonu vyneslo práci z vyvolávací ceny 2480 korun až na konečných 99 tisíc korun. Kresba tak o 40 tisíc korun předčila i všechny Vejrychovy dříve dražené malby. Bezejmenný akvarel Toyen (již jednou nabízený) dosáhl na částku 410 tisíc korun, šestou nejvyšší cenu mezi autorčinými kresbami.

Z poválečného umění uspěl vedle prací Zdeňka Buriana nejlépe kvaš Jen tak si trochu povyskočit od Zbyška Siona. Malba na sololitu z roku 1980 se prodala s nárůstem za 335 tisíc korun a zařadil se do první desítky autorových nejdražších děl.

Zajímavý akvarel Josefa Šímy Podobizna ženy z roku 1926, který jsme představovali v minulém čísle, zůstal s vyvolávací cenou 992 tisíc korun nevydražen. Kupce nenašel ani obraz Joži Uprky Květná neděle, který byl nabízen za 1,11 milionu korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...