ART+, vše o trhu s uměním
Duben 2017 1163 

Art+Antiques Rekordy pro Preislera, Baucha a poválečného Fillu

Galerie Art Praha 23. 4. 2017

Dubnová aukce Galerie Art Praha, která se konala v neděli 23. dubna v pražském hotelu Hilton, byla pro společnost co do obratu nejúspěšnější za posledních pět let.

Prodalo se 44 procent všech děl (163 položek z 373), dohromady za 36,4 milionu korun. Nad milion korun bylo vydraženo 6 děl, dalších 38 položek se pak prodalo za částky vyšší než 100 tisíc korun.

Jan Preisler: Dívka v modrém, 1902

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  Jan Preisler:
  Dívka v modrém, 1902
  olej na plátně, 64 x 45,5 cm,
  cena: 9 516 000 Kč


Nejdražším dílem dne, které znamenalo zároveň nové autorské maximum Jana Preislera, se stal obraz Dívka v modrém, jedna z olejových skic k obrazu Pohádka (více zde). Dražba této působivé studie začínala na motivačním 1,5 milionu a po dlouhé licitaci ji zájemci vyhnali až na 9,52 milionu korun. To znamená zvýšení dosavadního aukčního maxima autora, které dva a půl roku držela pravá část triptychu Jaro, bezmála o 650 tisíc korun. Od loňského října šlo již o čtvrtý mnohamilionový Preislerův obraz. Dohromady za ně sběratelé utratili přes 25,6 milionu korun.

Velký úspěch měla i díla Jana Baucha. Prodej jeho velkoformátového oleje Rozmluva – Večeře Páně z období druhé světové války znamenalo opět výrazné vylepšení autorského maxima tohoto umělce, a to o téměř 800 tisíc korun. Cena se z minimálního podání 671 tisíc rychle dostala na až na necelých 2,2 milionu korun. Pomohla tomu zřejmě i provenience ze sbírky Jaroslava Borovičky.
 

Jan Bauch: Rozmluva – Večeře Páně, 1938–41

Jan Bauch: Rozmluva – Večeře Páně, 1938–41,
olej na plátně, 91 x 124 cm, cena: 2 196 000 Kč

 

 

Úspěchem je rovněž cena 3,54 milionu korun za Fillovo Zátiší s pomerančem z roku 1947. Jde o nejvyšší cenu za malířovo zátiší z 40. let, dráž se z jeho poválečné tvorby dosud prodalo jen rozměrné plátno Já som bača velmi starý, které se v roce 2010 prodalo o 900 tisíc dráž.

Nad hranici milionu korun se dostala i dvě plátna Václavy Špály. Blatouchy ve džbánku z roku 1941, pocházející ze sbírky brněnského prvorepublikového obchodníka s uměním Františka Venery, vystoupaly na 1,83 milionu, Zátiší z roku 1937 pak na 1,65 milionu korun. V obou případech šlo o více než trojnásobek vyvolávací ceny. Dobře se prodalo i třetí Špálovo plátno, opakovaně dražená Kytice z roku 1924. Nový majitel si ji odnesl za 890 tisíc korun.
 

Emil Filla: Zátiší s pomerančem, 1947
Emil Filla: Zátiší s pomerančem, 1947,
olej na plátně, 24 x 41 cm, cena: 3 538 000 Kč

 

 

Posledním z milionových děl byl obraz slovenského malíře Martina Benky Madona (V sliačskom kroji) z let 1937–42, který zájemci vyhnali z vyvolávací ceny 354 tisíc až na konečných 1,6 milionu korun. To je druhá nejvyšší cena za Benkovo dílo na českém trhu.

Novým autorským rekordem je dále cena 536 tisíc za pointilisticky provedený olej Zahrada od symbolisty Karla Vítězslava Maška. Od něj bylo doposud draženo pouze 12 maleb, poslední z nich před třemi lety. V oblasti krajinomalby zaznamenal výrazné nárůsty nepříliš často dražený Bohuslav Dvořák, jehož oleje Krajina s velkými stromy a Do Nové Vsi u Chotěboře vystoupaly ze shodného minimálního podání 37 tisíc na 207 a 171 tisíc korun.
 

Karel Vítězslav Mašek: Zahrada
Karel Vítězslav Mašek: Zahrada, 
olej na plátně, 66,5 x 83,5 cm, cena: 536 800 Kč

 

 

Mezi poválečnými díly opět vynikly práce Jana Baucha, tentokrát z 50. let. Jeho obraz Mozart a Josefína se dočkal vysokého nárůstu a prodal se za konečnou cenu 878 tisíc korun, Týnský chrám si pak odnesl sběratel za 390 tisíc korun. Nový autorský rekord přinesla aukce pro Olbrama Zoubka, když se jeho více než dva metry vysoká socha Ifigenie prodala ua 659 tisíc korun. Zaujali téže Miloslav Chlupáč nebo slovenský malíř Rudolf Krivoš. Krivošovo Milovanie se prodalo za 183 tisíc, Chlupáčův olej U řeky z konce 90. let pak za 390 tisíc korun. Úspěch měl i jeho další olej Akt (Touha) z roku 2006 s cenou 317 tisíc korun.

Z kreseb byl zřejmě nejzajímavější nabídkou tužka na plátně vyvedený Portrét slečny Tydlitátové od Jana Zrzavého. Kresba z konce 20. let vystoupala z 80 na 207 tisíc korun. Za stejnou konečnou cenu se prodala i kolorovaná kresba, respektive kombinovaná technika Adolfa Borna Melancholie z roku 1996.

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...