ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2019 1392 

Art+Antiques Strašidla Jaroslava Panušky

1. Art Consulting 24. 2. 2019

Jedním z rekordů loňského roku byla částka bezmála 800 tisíc korun za rozměrný obraz Vodník od Jaroslava Panušky. Po roce přichází na trh další z Panuškových temných pohádkových fantazií, které patří mezi jeho nejvíce ceněná díla.

Jaroslav Panuška: Černá magie

Jaroslav Panuška: Černá magie, olej na lepence, 75 x 94,
vyvolávací cena: 650 000 Kč (+ 20% provize), 1. Art Consulting 24. 2. 2019

 

 

"Výstavu zavírají tři kresby p. Jar. Panušky Vodník, Příšera, Bludičky. Jsou silně fantastické a rozechvívají podvědomé pocity hrůzy a strachu. P. Panuška se tu jeví jako silný, originelný talent a opravdový umělec, neboť zavříti se do těchto končin, kde v černých vodách pohybují se líně obrovité nestvůry s očima rejnoka, kde v zběsilém letu honí se čadivé bludičky, zavříti se do věčné tmy, obývané toliko zkroucenými, vyhladovělými příšerami – v tom je nejen velká odvaha, ale skutečné umění – na takový svět připnouti se celou svou duší," chválil Jaroslava Panušku v roce 1898 Karel Hlaváček v recenzi první skupinové výstavy Mánesu v Topičově salonu.

Šestadvacetiletý malíř na jaře téhož roku dokončil studia v ateliéru Julia Mařáka, oženil se a narodil se mu syn. Jeho fantaskní tvorba se těšila zájmu kritiků, veřejnosti i vydavatelů ilustrovaných časopisů. Na stránkách Zlaté Prahy jen do roku 1908 vyšlo pět desítek reprodukcí jeho obrazů a kreseb. "Jeho fantastika je v umění českém téměř nová. Má sice za předchůdce Schwaigra, ale ten vlastních strašidel nemá. Obcuje jen se skřítky, vodníky, krakonoši a utopenci. Panuška však ví, jak strašidlo v zimničně rozhárané fantasii vypadá, že se nepodobá ničemu skutečnému, že je mimo vši realnost, pokud obrazotvornost lidská se jen od ní vůbec dovede emancipovati. Jeho strašidla straší. S nimi není radno obcovati, jsou tu jen proto, aby lidem se nevytratila všechna hrůza před nadsmyslným," charakterizovala Panuškovo dílo v roce 1900 Zlatá Praha.
 

Jaroslav Panuška: Upír odchází

Jaroslav Panuška: Upír odchází, olej na lepence, 50 x 63,
cena: 411 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 2. 2018

 

 

Již v roce 1904 bylo Panuškovo postavení takové, že si na pražských Vinohradech mohl pronajmout ateliér, respektive rovnou dva. V jedné části pracoval, v druhé měl vystavené obrazy a přijímal hosty. Záhy po roce 1900 se jeho tvorba začíná proměňovat. Temné fantazie nejprve střídají spíš pohádkové motivy, posléze se více a více soustředí na krajinomalbu. V roce 1908 opouští Mánes, a vypadává tak ze spolkového výstavního provozu. Nadále nicméně vystavuje v regionech, svou první samostatnou výstavu měl v roce 1910 v Mladé Boleslavi. Vystavil zde více než stovku děl, ze tří čtvrtin šlo o krajiny. K pohádkovým a fantaskním motivům se v následujících desetiletích vrací jen ojediněle, přičemž vychází ze svých starších obrazů a kreseb. Výsledná díla jsou tak často zaměnitelná s jeho staršími pracemi.

Jaroslav Panuška zemřel v létě 1958. První větší posmrtnou výstavu mu o dvacet let později připravila Východočeská galerie v Pardubicích. Začátkem 80. let jej Petr Wittlich zahrnul do své koncepce české secese a před dvanácti lety jej pak Otto M. Urban představil jako jednoho z nejoriginálnějších umělců dekadence. Panuškův obraz Hlava čarodějnice se tehdy dokonce dostal na plakát a na obálku doprovodné publikace. Před třemi lety vydal Jaroslav Valečka st. více než třísetstránkovou, bohatě ilustrovanou malířovu monografii, která se na rozdíl od starších publikací podrobně věnuje i Panuškově krajinářské tvorbě.
 

Jaroslav Panuška: Pomsta mrtvému, 1901
Jaroslav Panuška: Pomsta mrtvému, 1901, tempera na papíře, 50 x 64 cm,
cena: 480 000 Kč, Galerie Kodl 6. 5. 2012

 

 

Databáze ART+ eviduje 400 malířových obrazů, přičemž fantaskních námětů mezi nimi najdeme sotva deset. Právě tato díla patří mezi Panuškova nejdražší a hned pět z nich prošlo aukcemi v posledních dvou letech. Cenový rekord od loňského února drží metrové plátno Vodník, které se na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery prodalo za vyvolávací cenu 786 tisíc korun. Za částky kolem půl milionu korun byly loni a předloni draženy ještě dvě hlavy Strašidel a obrazy Upír odchází a Předtucha.

Obraz Černá magie, který bude v únoru dražit společnost 1. Art Consulting, není zatím v literatuře podchycen. Jde podle všeho o práci z doby kolem roku 1900, což naznačuje nejen námět, ale i zpracování. Podobnou hnědočervenou barevnost má například obraz Pomsta mrtvému z roku 1901, který trhem prošel před sedmi lety, nebo loni dražený Upír odchází. Podle Martiny Schneiderové, která o Panuškovi napsala před deseti lety diplomovou práci, je určitý příklon k monochromnosti pro malířovy obrazy z doby kolem přelomu století charakteristický. Minimální podání je stanoveno na 650 tisíc korun (+ 20% provize). Na překonání stávajícího umělcova aukčního rekordu by tak stačil jediný příhoz.
 

Jaroslav Panuška: Vodník

Jaroslav Panuška: Vodník, olej na plátně, 75 x 105 cm,
cena: 786 500 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 2. 2018

 

 

Z malířových krajin z 10. až 50. let se nejdráže prodal téměř dvoumetrový obraz Z Kokořínska, který byl na podzim 2011 na aukci Galerie Kodl vydražen za 336 tisíc korun. Jaroslav Valečka st. toto dílo ve své knize identifikuje jako Pohled z Mužského u Mnichova Hradiště z roku 1920, který malíř v roce 1932 nabízel na výstavě Jednoty umělců výtvarných v Praze za 20 tisíc korun. Z pětatřiceti loni dražených krajin se jich prodala necelá dvacítka, nejdráže obraz Zimní slunko z doby kolem roku 1910 za 180 tisíc korun.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...