ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Štyrský za více než 23 milionů a mnoho dalších autorských maxim

European Arts 21. 5. 2017

I když účast aktivních dražitelů na sále nebyla na nedělní aukci European Arts tak hojná jako v podzimní sezóně, celkové výsledky nabízených 138 obrazů a soch zásadně přepsaly cenové zařazení hned několika autorů. Navíc to dokládá i fakt, že přestože se mnohá díla na trhu objevila již v minulosti, nepředstavuje to pro sběratele a investory překážku.

European Arts

 

 

Nejdražším artefaktem celého odpoledne se dle očekávání stalo plátno Kominík a sněhulák od Jindřicha Štyrského, které bylo nedávno součástí výstavy V novém světě - Podmínky modernity v GVU v Ostravě. Tato malba z roku 1925 se před necelými šesti lety vydražila v pražském Dorotheu za 6,72 milionu a zařadila se tehdy až na Štyrského osmou nejvyšší příčku (více zde).

Nyní však byl o obraz zájem ještě daleko větší. Dva telefonní limity proti sobě licitovaly mnoho dlouhých minut, přičemž konečná cena vystoupala na více než 23,5 milionu korun a takřka zdvojnásobila osm let trvající rekord Maldorora v Adolf Loos Apartment and Gallery. Obraz startoval na částce 14,5 milionu korun bez provize.
 

Jindřich Štyrský, Kominík a sněhulák
Jindřich Štyrský: Kominík a sněhulák, 1925, 
olej na plátně, 70,5 x 50,5 cm,
cena: 23 598 000 Kč, European Arts 21. 5. 2017

 

O dva příhozy a tedy na více než 12 milionů korun se dostala plastika Emila Bourdella Hérakles napínající luk, o níž jsme referovali zde, a pro české prostředí tak znamená do jisté míry iniciační prodej nejen v rámci České republiky, ale také internacionálně. Dosažená cena je celosvětovým rekordem za tuto sochu.

Špálovu Idylu, která před čtyřmi roky našla u 1. Art Consulting majitele za 3,78 milionu, si dnes v Obecním domě zakoupil zájemce za bezmála 5 milionů korun, což představuje malířův druhý nejdražší obraz s figurální tématikou. 

Veřejnosti nebyla neznámá ani Nevěsta Alfonse Muchy z roku 1917, jež od podzima 2010, kdy se prodala u síně Meissner-Neumann, figurovala na šesti různých výstavách. Od poslední licitace její cena vzrostla takřka dvojnásobně a nový majitel za ni musí zaplatit 4,4 milionu korun. 
 

Piskač, Cesta na Korsice
Bedřich Piskač: Cesta na Korsice, 1928,
olej na plátně, 64 x 50 cm,
cena: 2 418 000 Kč, European Arts 21. 5. 2017

 

Musíme se však vrátit k dalším autorským rekordům. Jedním z nich je Zdeněk Sklenář, jehož Dáma (Figura) z období druhé světové války zaujala natolik, že svou dosaženou částkou 3,48 milionu překonala půl roku starý cenový strop. Jako dalšího můžeme jmenovat Bedřicha Piskače, jehož záznamy v domácí databázi by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Jeho výrazově úsporná Cesta na Korsice předčila více než třikrát jeho aukční maximum, když dosáhla hodnoty 2,42 milionu.

V oblasti prací na papíře exceloval velkoformátový pastel Kontemplace od Jakuba Schikanedera, který v roce 2005 prošel Galerií Kodl za 276 tisíc a který je studií ke stejnojmennému plátnu, jež sedmým rokem drží prim v kategorii Schikanederových olejů. Tentokrát se o dílo strhl doslova souboj, z něhož vyšel vítězně opět telefonní limit, a to s příhozem na 1,6 milionu (bez provize).
 

Jakub Schikaneder: Kontemplace, 1893
Jakub Schikaneder: Kontemplace, 1893, pastel na papíře, 53 x 99 cm,
cena: 1 984 000 Kč, European Arts 21. 5. 2017.

 

 

Stejný žebříček si přepsal také Josef Čapek, když se jeho oboustranná raná kresba rudkou s názvem Ráno z majetku rodiny Scheinpflugovy dostala z vyvolávací ceny 380 tisíc (bez provize) na 1,3 milionu korun. 

Autorských rekordů se dočkal například i mimořádně raritní Bedřich Feuerstein (744 tisíc), Vojtěch Bartoněk (645 tisíc) nebo Alois Kohout (223 tisíc). 
 

Jiří Jelínek: Nábřeží, 1924,
Jiří Jelínek: Nábřeží, 1924, olej na plátně, 47 x 63 cm,
cena: 3 850 200 Kč, European Arts 21. 5. 2017

 

 

Svým způsobem senzaci ovšem způsobil "znovuobjevený" Jiří (REMO) Jelínek, jehož dvě olejomalby kolem poloviny 20. let uzavíraly aukční odpoledne. Jeho Vysněná krajina plně čerpající z devětsilské poetiky překonala vysoko nasazený odhad a vydražila se za bez mála 2 miliony, za o dva roky mladší abstrahující kompozici Nábřeží musel dražitel utratit dokonce 3,8 milionu (vyvolávací cena u obou činila 280 tisíc bez provize). 

 

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...