ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Art+Antiques Sutnarovy Venuše, kytice z Alp a Kotík po devíti letech

Dorotheum 24. 9. 2016

První z velkých podzimních aukcí, kterou na sobotu 24. září připravila společnost Dorotheum, nabídla ke koupi 431 předmětů od malířství přes sochařství a práce na papíře až po nábytek.

Nového majitele našlo celkem 240 položek, což představuje zhruba 56procentní úspěšnost. Nad 1 milion korun byly prodány tři obrazy, nad 100 tisíc pak dalších 18 děl. Aukce vynesla bezmála 14 milionů korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). Nejdražšími díly odpoledne se staly dvě velkoformátové Venuše Ladislava Sutnara a  kytice rakouské malířky Marie Egner.

Ladislav Sutnar, Venuše, 1963-64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Ladislav Sutnar, Venuše, 1963-64,
  akryl na masoniut, 179 x 109 cm,
  cena: 1 680 000 Kč

 

Obě Sutnarovy akrylové malby ze 60. let pocházejí ze sbírky umělcova syna Radoslava, se kterým Dorotheum spolupracuje již sedm let, a objevily se na nedávných Sutnarových malířských výstavách v Galerii Rudolfinum (2011) a v Plzni (2015). V žebříčku dosud dražených Sutnarových Venuší se s cenami 1,68 a 1,56 milionu korun zařadily na třetí a páté místo. Dražba obou začínala na 840 tisících korun.

Jednou z nejzajímavějších dražených položek bylo nově objevené květinové zátiší Z Alp (Von den Alpen) od rakouské malířky dlouhého 19. století Marie Egner. Tato bohatá kytice ve váze detailního zpracování a kultivovaného koloritu pochází z české soukromé sbírky a nejbližší analogií jí je obraz Lilie a hořec z doby kolem roku 1899 ze sbírek muzea v St. Pölten (více o tomto díle zde). Na aukci zaznamenala vynikající výsledek 1,56 milionu korun, což je téměř dvojnásobek vyvolávací ceny, a v celosvětovém žebříčku malířčiných děl se zařadila na devátou příčku.

Po devíti letech se na trh vrátil obraz Účes (Dívka před zrcadlem) od Pravoslava Kotíka. Zatímco v lednu 2007 se prodal za tehdy rekordních 885 tisíc korun, nyní byl tento obraz z roku 1942 vydražen za 432 tisíc korun. K vysoké ceně při prvním prodeji mohlo přispět i to, že tehdejšímu kupci posloužil jako důkaz v hojně medializovaném sporu o pravost jiného obrazu téhož námětu, který zakoupil o rok dřív a který následně Národní galerie prohlásila za padělek.

Marie Egner, Z Alp (Von den Alpen)

 

 

 

 

 

 

  Marie Egner: 
  Z Alp (Von
  den Alpen), 
  olej na lepence,
  62,5 x 84,5 cm,
  cena: 1 560 000 Kč

 

Ze staršího umění a umění 19. století byl za minimální podání 240 tisíc korun vydražen drobný olej na dřevě Pastorale od Norberta Grunda a úspěšně prošly aukcí dva obrazy Aloise Kirniga ze 70. let 19. století. Motiv z Rujany vystoupal ze 36 na 96 tisíc, Motiv z Ligurie pak ze stejné vyvolávací ceny dokonce na 180 tisíc korun. Své aukční maximum vyrovnal Jan Skramlík, když se jeho obraz Svatební hostina dostal ze 72 na 132 tisíc korun.

Z krajin 20. století měl úspěch olej na kartonu Františka Kavána Trochu vřesu, který byl vydražen za 156 tisíc korun, což je vzhledem k podložce a kontextu autorových prodejů poměrně solidní výsledek. Minimální podání činilo pouhých 46 tisíc korun. Obraz Josefa Ullmanna Podzimní nálada z roku 1919, jemuž jsme se minulý měsíc věnovali v rubrice na trhu, se prodal za vyvolávací cenu 600 tisíc korun. I tak se  jedná o čtvrtou nejvyšší částku zaplacenou za Ullmannovo dílo. Pozdní olej na lepence Motiv z Polabí od Václava Radimského vystoupal z 216 na 432 tisíc korun.

Překvapením byl nový aukční rekord zřídka nabízeného Jana Václava Mrkvičky, jehož Dívka v kroji předčila s částkou 480 tisíc korun pětinásobně vyvolávací cenu. Podobně tomu bylo i u dalšího Mrkvičkova obrazu Hlava dívky s konečnou cenou 168 tisíc korun. V novém autorském rekordu se též prodal jeden z aktů Vlastimila Košvance, jemuž loni uspořádala velkou výstavu Česká centra. Dívčí akt s červeným slunečníkem vystoupal ze 48 na 156 tisíc korun. Zájem byl také o Portrét mladé ženy od v Česku teprve postupně objevovaného Vlastimila Hofmana, který většinu života prožil v Polsku. Obraz se prodal za 96 tisíc korun a stal se tak druhým nejdražším umělcovým dílem vydraženým u nás.

Pravoslav Kotík: Účes, 1942

 

 

 

 

 

 

 

 

  Pravoslav Kotík:
  Účes, 1942,
  olej na plátně,
  50 x 61 cm,
  cena: 432 000 Kč

 

S ohledem na drobné rozměry se poměrně solidně prodal olej na kartonu Františka Hudečka Lidé na ulici z roku 1944, který vystoupal na 228 tisíc korun. Z poválečného umění se na dražbě výrazněji prosadil řídce vyvolávaný Rudolf Kundera s olejem V přístavu z roku 1948, který se prodal za více než dvojnásobek minimálního podání, za 120 tisíc korun. Ze současných umělců měl úspěch Stanislav Diviš s akrylovými malbami Partitury (108 tisíc korun) a Hustota hmoty (72 tisíc). Smaltovaný antropomorfní objekt Věry Janouškové byl vydražen za minimální podání 96 tisíc korun.

Z prací na papíře jmenujme alespoň jednu ze strukturálních grafik Vladimíra Boudníka, která se prodala za 66 tisíc korun. Zajímavým artefaktem byla původní tisková matrice pro list Emila Filly Zátiší s rybou a hořící svíčkou z roku 1946. Z této leptané kovové desky byly údajně vytisknuty pouhé 3 exempláře tohoto díla. Nového majitele získala za 102 tisíc korun.

V oblasti starožitností a uměleckého řemesla byl tentokrát v nabídce především nábytek. Z početného souboru z produkce firmy Thonet se nejdráže prodal toaletní stolek, který našel nového majitele za necelých 33 tisíc korun. Nejdražší položka této kategorie, ikonické křeslo Bambi Bořka Šípka z 80. let však zůstalo s vyvolávací cenou 120 tisíc neprodáno.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...