ART+, vše o trhu s uměním
Říjen 2017 1400 

Úspěch Filly, Matala a Wachsmana

A Different Perspective. Sothebyʼs v Londýně 14. 11. 2017

Mnoho českých zájemců na sále v Londýně, několik desítek telefonních limitů a spousta online dražitelů, zkoušejících na dálku získat vyhlédnutou položku. Tak vypadalo včerejší odpoledne v Sothebyʼs na aukci středo- a východo-evropského umění, v níž největší úspěch slavila právě bohemika.

A Different Perspective 14. 11. 2017
A Different Perspective. Sothebyʼs v Londýně 14. 11. 2017
 

 

Nejdražší položkou úterní aukce se stala Sedící žena, poválečná velkoformátová malba Emila Filly ze soukromé španělské sbírky. Z vyvolávacích 200 tisíc liber zájemci obraz rychle vyhnali na kladívkových 600 tisíc, což včetně provize a poplatků znamená pro tohoto autora nové osobní maximum blížící se v přepočtu 22 milionům korun.

Pozoruhodné je, že se jedná o obraz z Fillova pozdního období. V této kategorii byla dosud nejdražším olejem Sochařka v ateliéru, která se před šesti lety na aukci sbírky Hascoe prodala s provizí za více než 620 tisíc liber (více zde). Aukční rekord potom dlouhých sedm let patřil obrazu Zátiší lahví cherry z roku 1914, které v listopadu 2010 na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery vystoupalo až na 19,5 milionu korun.
  


Emil Filla: Sedící žena, 1948,
olej na plátně, 146 x 98 cm,

cena: 729 000 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Také druhá, ranější Fillova práce, totiž Zátiší s kytarou z roku 1929, překonala svou odhadní (i když nutno říci, že velmi střízlivou) cenu a nový majitel za ni zaplatí přes 4 miliony korun.

Za úspěch lze poznačit i částku 42 tisíc liber na sále (s provizí přibližně 1,5 milionu korun) za Bruslaře Oldřicha Blažíčka. Sothebyʼs ovšem v prodejích tohoto autora prokázala své schopnosti již v minulosti. První malířovy příčky "okupují" jejich položky Interiér chrámu (v přepočtu více než 66 tisíc liber), vydražený v New Yorku, a Café Nussbaum (téměř 59 tisíc liber) ze zmiňované sbírky manželů Hascoeových.
 

Oldřich Blažíček: Bruslaři
Oldřich Blažíček: Bruslaři,
olej na plátně, 75 x 86 cm,
cena: 52 500 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Určitým zklamáním potom je výsledek signální Modré Madony od Františka Foltýna, která byla jakožto highlight vybrána na obálku katalogu a která po celou dobu aukce visela na čelní stěně sálu přímo za licitátorem. Její startovací cena 150 tisíc liber přilákala méně zájemců, než se očekávalo. S konečnou cenou 9,2 milionu korun tato malba z 20. let zůstala hluboko za již dřívě draženými Foltýnovými kubistickými díly (více zde).

Podobně dopadl Les Antonína Slavíčka s atraktivní prvorepublikovou proveniencí, u něhož se nedosáhlo ani na odhadní limit, přičemž vítězný dražitel si jej pořídil přibližně za 4 miliony korun, což z perspektivy Slavíčkových prodejů z uplynulého období znamená poměrně výhodnou koupi.
 

Bohumír Matal: Žena v červeném, 1956,

 

Bohumír Matal: Žena v červeném, 1956,
olej na plátně, 81 x 81 cm,
cena: 68 750 GBP, Sotheby
ʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Obrazem, o který musel nový majitel skutečně zabojovat, se potom stala Žena v červeném, až expresivní scéna čtvercového formátu od Bohumíra Matala. Vyvolávacích 7 tisíc liber bylo spíše motivační, konečná cena se ostatně po delším licitování dostala nad hranici 50 tisíc liber (bez provize), což činí s poplatky bezmála 2 miliony korun.
 

Alois Wachsman: Stojící žena
Alois Wachsman: Stojící žena,
olej na plátně, 54 x 46 cm,

cena: 93 750 GBP, Sothebyʼs Londýn 14. 11. 2017

 

Podobná situace nastala i v případě jiného figurálního obrazu, Stojící ženy od Aloise Wachsmana. Sběratelé na sále nedali na odhad 12–18 tisíc liber a ten poslední nakonec nabídl nejvyšší příhoz 75 tisíc liber (s provizí 2,6 milionu korun). Touto sumou se práce zařadila vedle Koupání, které se před dvěma lety nabízelo v European Arts, k nejdražším autorovým obrazům.

 

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...