ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2017 1370 

Z aukce 1. Art Consulting vybírá... Václav Mílek

Kurátoři vybírají... 1. Art Consulting 6. 10. 2013

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně se nedávno přestěhovala z prostor v Domě umění do nově rekonstruované budovy Baťova institutu 14 / 15 a otevřela novou stálou expozici. Její ředitel, Václav Mílek, teď pro nás v pravidelném cyklu vybírá z nabídky prvního podzimního katalogu 1. Art Consulting.

1. Art Consulting připravila do aukce slušný výběr výtvarného umění 20. století s několika přesahy do staršího umění. I když vyvolávací ceny jsou (alespoň ve srovnání se zdroji správců veřejných sbírek) většinou vysoké, zajímavé věci zde mohou najít i méně movití sběratelé.

F. T. Šimon: Náměstí Concorde v Paříži / olej na plátně / 60 x 73 cm / vyvolávací cena 150 000 Kč (+ aukční provize)

 

Při mém prvním setkání se jménem Tavík František Šimon jsem se domníval, že Šimon je jedno z křestních jmen. I když jsem záhy rozpoznal svůj omyl, v paměti mi tento autor zřejmě navždy uvíznul jako Tavík. Tato peripetie se jménem jako by odrážela i postavení T. S. Šimona v dějinách umění. Známý a přesto zapomínaný, významný grafik, jehož si častěji vizuálně spojuji s obrazy, o kterých ale odborná literatura mnoho informací neposkytne. Nabízený obraz středního formátu Náměstí Concorde v Paříži je bravurní ukázkou postimpresionistické malby. Z fotografie sice nejsem schopen posoudit stav obrazu, ale je-li dobrý, pak se vzhledem k relativně nízké vyvolávací ceně jedná o dobrou příležitost.

Antonín Procházka: Hlava III (Maska) / 1916 / olej na plátně / 50,5 x 39,5 cm / vyvolávací cena 4 800 000 Kč (+ aukční provize)

 

Nejzajímavějším kusem plánované aukce je Hlava III (Maska) od Antonína Procházky. Motiv hlavy zpracoval Procházka několikrát v různých obdobích svého tvůrčího vývoje. Nabízené dílo patří k té nejoriginálnější fázi Procházkova potýkání se s impulsy moderních uměleckých směrů, k níž dospěl v polovině druhého desetiletí 20. století. Je škoda, že dílo není publikováno v jinak obsáhlé monografii z roku 2002. Podle údajů v aukčním katalogu by však o jeho původu nemělo být pochyb. Ať už se jeho cena vyšplhá kamkoliv, hodnota tohoto díla je penězi nepostižitelná (více o Procházkově díle tohoto období zde).

František Janoušek: Zátiší s houbami / 1929 / olej na malířské lepence / 40 x 50 cm / vyvolávací cena 650 000 Kč (+ aukční provize)

 

Podobně jako Šimon a mimo Prahu působící Procházka, představuje i další mnou vybraný autor umělce stojícího tak trochu mimo první linii dějin českého umění. František Janoušek, jehož díla jsou ozdobou každé kvalitní sbírky, vstoupil na scénu coby profesionální malíř opožděně s o půl generaci mladšími umělci a to pravděpodobně i přispělo k jeho opomíjení kritikou. Než se dopracoval ke svému originálnímu výtvarnému výrazu po boku představitelů surrealismu, zbývalo mu už jen zhruba jedno desetiletí do předčasné (lze-li toto klišé vůbec použít) smrti.

Předkládaný obraz Zátiší s houbami do tohoto nejvýraznějšího období nespadá. Jeho odhadovaná cena se mi zdá být z hlediska akvizičních možností veřejných sbírek (a z této pozice také svůj výběr komentuji) tedy spíše nadsazená. Janouškových malířských děl je však na trhu trvale nedostatek, a tak se plátno před dvěmi lety po boji trojice soukromých zájemců prodalo s třetinovým nárůstem za výrazně vyšší částku (1,08 milionu korun) než je současná vyvolávací cena.

Aleš Veselý: Enigmatický záznam / 1964-65 / asambláž, dřevo, kovy / 97 x 68 cm / vyvolávací cena 380 000 Kč (+ aukční provize)

 

Osobně bych velmi stál o objekt od Aleše Veselého z 60. let. Reliéfních plastik vytvořil v 60. letech řadu, ale ne tolik, aby se v nich opakoval. Několik z nich se dostalo do veřejných sbírek. Nabízenou bohatě členěnou asambláž Enigmatický záznam řadím k těm zajímavějším. Vyvolávací cena je však v tomto případě spíše na horní hranici.


Antonín Kybal: Bez názvu (Ulička) / 1926 / olej na plátně / 70 x 60 cm / vyvolávací cena 45 000 Kč (+ aukční provize)

 

V závěru katalogu mne zaujal ještě konvolut volných prací Antonína Kybala, známého především svými textilními realizacemi. Práce, datované do dvacátých a hlavně šedesátých let 20. století, nepředstavují ze sběratelského hlediska žádné chef-d'oeuvre, ale byly by bezpochyby vítaným doplněním specializovanější kolekce. Třeba některé z muzejních sbírek designu a užitého umění, ale ty na aukcích nakupovat zpravidla nemohou.

V úvodním článku letošního podzimního cyklu pro nás vybíral ředitel Galerie výtvarného umění v Chebu, Marcel Fišer (zde). O specifické pozici, z níž zkušení správci kvalitních veřejných fondů nabídku trhu komentují a akvizičních možnostech veřejných sbírek, více zde

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...