ART+, vše o trhu s uměním
Červen 2021 1765 

Aachenovská Venuše

Bonhams Londýn 26. 10. 2021

V nabitém programu posledního říjnového týdne si londýnská centrála aukční síně Bonhams rezervovala úterý 26. října pro svou přehlídku obrazů z různých evropských škol, od severoitalského cinquecenta po britské 19. století. Bude dražit přes dvě stovky maleb a více než dvacítku prací na papíře bez ohledu na to, zda jsou nabízená díla přesně identifikována či se jedná o přibližné připsání a orientační dataci. Nechme se překvapit, jak si v silné konkurenci povede rudolfínská stopa.

Podle Hanse von Aachena: Venuše a Amor, 17. století olej na plátně, 65,8 x 45,8 cm odhadní cena: 3 000 – 5 000 GBP (91 000 – 150 000 Kč) Bonhams Londýn, 26. 10. 2010

 

Podle Hanse von Aachena: Venuše a Amor, 17. století
olej na plátně, 65,8 x 45,8 cm
odhadní cena: 3 000 – 5 000 GBP (91 000 – 150 000 Kč)
Bonhams Londýn, 26. 10. 2010
 
 

Do kategorie kvalitních děl z tohoto výběru spadá i položka číslo 3, středně velký olej na plátně s nezaměnitelným malířským rukopisem a typickým mytologickým námětem: plné objemy a ladné proporce reprezentují vrcholný manýrismus pražské školy a kompozice s antickou bohyní lásky a krásy, jejím synem Amorem a bohem vína jasně odkazují na důležitou osobnost Rudolfovy císařské rezidence, dvorního malíře a uměleckého agenta Hanse von Aachena (1552-1615).

Jak ale naložit s touto informací, když všeobecně známý, signovaný a v pramenech i literatuře doložený originál se více než dvě stě let nachází ve sbírkách Uměleckohistorického muzea ve Vídni (od 1783 v inventářích obrazárny Kunsthistorisches Musea; českým divákům byl představen na výstavě Hans von Aachen. Malíř na evropských dvorech v Císařské konírně Pražského hradu v roce 2010)? Nebo snad ožívají popkulturní legendy o Rudolfově zaslepené vášni pro originály i kopie ve stylu Mony Lisy z filmu Císařův pekař – Pekařův císař (1951)?

 

Hans von Aachen: Bakchus, Venuše a Amor, asi 1595–1600 olej na plátně/dřevě, 63 x 50 cm Kunsthistorisches Museum Vídeň, inv. č. 1132 © KHM Wien

 

 
Hans von Aachen: Bakchus, Venuše a Amor, asi 1595–1600
olej na plátně/dřevě, 63 x 50 cm
Kunsthistorisches Museum Vídeň, inv. č. 1132
© KHM Wien
 
 

Aukční katalog uvádí pro svůj obraz Venuše a Amor obecnou atribuci „podle Hanse von Aachena“ a širší vročení do 17. století. Oproti vídeňskému dílu se mírně liší v rozměrech a schází mu malířská lehkost a propracovanost detailů, materiálů a textur, nicméně i tak ji lze považovat za velmi zdařilou pozdnější repliku. Aachen si oblíbil žánr alegorických moralit s vícevrstevným obsahem, který mohl svým zadavatelům, především císaři Rudolfu II., podat co nejautentičtěji: do rolí mytologických postav obsadil sebe a členy své rodiny. Sám se zpodobnil jako bůh vína a radovánek Bakchus, modelem pro Venuši byla jeho manželka Regina, dcera slavného skladatele Orlanda di Lasso, a jako její božský potomek Amor vystupoval jejich společný syn.

Pro Aachenovo bezprostřední okolí měly tyto stylizované kryptoportréty až pikantní nádech, který však nebyl pro následné varianty obrazu již tak aktuální. S malířovými předlohami obecně se širší publikum a další umělci seznamovali nejčastěji díky grafickým listům, pro tuto kompozici Bakcha, Venuše a Amora se však ani kresebná skica, ani rytina nezachovaly. Dnes anonymní autoři tak zpracovávali „Aachenovskou Venuši“ tu v precizním, jako dílo dražené u Bonhams nebo v Paříži v roce 2013 (a předtím v Londýně v roce 2003), tu v méně povedeném pojetí, jak ukazuje například loňská nabídka u Artcurial.

 

Následovník Hanse von Aachena/Pražská škola kolem 1600: Bakchus, Venuše a Amor Olej na plátně, 62 x 51 cm nevydraženo, Sotheby´s Londýn, 2003  
Následovník Hanse von Aachena/Pražská škola kolem 1600: Bakchus, Venuše a Amor
Olej na plátně, 62 x 51 cm
nevydraženo, Sotheby´s Londýn, 2003
 

Londýnští experti ocenili obraz na 3 až 5 tisíc liber (přibližně 91 až 150 tisíc Kč), což je v intencích dalších předkládaných děl zaalpského umění 17. a 18. století obvyklá odhadní částka. Originální příspěvky k Aachenově tvorbě se na volném trhu objevují jen zřídka, poslední velký nákup se podařil Suermondt-Ludwig Museu v Cáchách v roce 2008, když si do sbírek pořídilo Portrét zlatníka Jacopa Biliverta za přibližně 6,5 milionu Kč (přes 217 tisíc liber).

Ani v domácím kontextu ale není nouze o aachenovské události a zájemci o rudolfínské umění mají možnost seznámit se s novými odhaleními například u příležitosti promítání dokumentárního filmu Hledání Bolestného Krista v příštím týdnu v rámci Týdne Akademie věd.

Sdílet na Facebooku  Vytisknout 

Loading...