Barokní alegorie marnosti a současné sklo

Dorotheum 18. 5. 2013

V nabídce květnové aukce Dorothea bude kromě více než tří set obrazů, kreseb, grafik a soch reprezentativně zastoupena i oblast skla a starožitností. Nejzajímavější je patrně dřevěná řezaná barokní alegorie marnosti, která by mohla pocházet z brněnského uměleckého okruhu.

Sada hyalitového nápojového skla / Buquojské sklárny / kolem 1830

 

Období biedermeieru bude zastoupeno souborem osmi kusů hyalitového nápojového skla. Talíře, konvičky a miska pocházejí z jihočeské buquoyské sklárny v Jiříkově údolí z 20. a 30. let 19. století. Černé neprůsvitné sklo, které vynalezl hrabě Jiří František Buquoy roku 1816 jako napodobeninu onyxu, je efektně zdobeno zlatem malovanými motivy tehdy módních chinoiserií a bájných zvířat. Na misce je navíc využit dekor typický pro toto období, jímž bylo střídání lesklých a matných ploch.

Lubomír Blecha: Řebříčková váza / 1966 - 67 / čiré sklo / v. 44,5 cm

Lubomír Blecha: Řebříčková váza / 1966-67 / čiré sklo / v. 44,5 cm / vyvolávací cena 60 000 Kč

 

Vrcholem aukce bude zřejmě dobře sestavená kolekce poválečného autorského skla. Kromě děl Stanislava Libenského a René Roubíčka stojí za zmínku tenkostěnná Žebříčková váza od Lubomíra Blechy. Tento významný, ale v současnosti pozapomenutý sklář vytvářel v 60. letech foukané objekty zdánlivě jednoduchých organických tvarů, které doplňoval zatavenými skleněnými nitěmi. Blecha studoval na pražské VŠUP v ateliéru skla Josefa Kaplického a paralelně se věnoval sochařství. Do dějin uměleckého skla se zapsal už za doby studií, když pro československou expozici na EXPO 58 vytvořil sérii talířů s tašisticky pojatým motivem masek. Po technologické stránce se autor dlouhodobě zabýval experimentováním s elementárními hutními technikami. Ve foukané plastice rozvíjel ideu skla jako živé hmoty. Jeho biomorfní formy představují protipól geometricky chápané sklářské tvorby reprezentované Václavem Ciglerem.

František Vízner: Mísa se špičkou /1978 / broušené leptané sklo / 28 x 7 cm
František Vízner: Mísa se špičkou /1978 / broušené leptané sklo / 28 x 7 cm / vyvoláv. cena 264 000 Kč

 

Galerijních kvalit dosahuje další nabízený objekt z oblasti ateliérového skla, mísa se špičkou od sklářského výtvarníka Františka Víznera. Jeho brusem tvarované objekty představují symbiózu dokonalého tvaru a řemeslného zpracování a patří mezi ikony českého designu. Každý kus je unikát, jednotlivé mísy a vázy se vzájemně odlišují rozměry a barvou skloviny. Na trhu se v současnosti relativně často objevují mísy z 90. let, nabízený exemplář je však unikátní v tom, že pochází z druhé poloviny 70. let, kdy Vízner s ateliérovou tvorbou začínal a jeho sytě temná barevnost se zelenými tóny je charakteristická pro sklovinu ze škrdlovické sklárny, s níž výtvarník v té době pracoval.

Vlastislav Hofman: Kubistická váza / 1914-16/ kamenina s glazurou / fy Graniton / v. 23 cm / vyvolávací cena 36 000 Kč

 

V oblasti starožitností nelze opomenout kubistickou vázu z měkké kameniny, zhotovenou pro umělecké sdružení Artěl firmou Graniton podle návrhu architekta Vlastislava Hofmana z let 1914–1916. Je dosud neznámou verzí mnohokrát publikovaného objektu. Na trhu s uměním se objevují tvarově shodné varianty s černě malovaným dekorem, jehož horní hroty končí v ose faset či na hranách. U nabízené vázy byla k malbě trojitého opačného „V“ použita fialová barva, která končí v koutech faset.

Vanitas - alegorie marnosti / značeno Schweigel fec. 1780 / řezané lipové dřevo / v. 31,5 cm
Vanitas - alegorie marnosti / značeno Schweigel fec. 1780 / řezané lipové dřevo / v. 31,5 cm / vyvolávací cena 180 000 Kč

 

Skutečným mistrovským dílem je barokní alegorie marnosti (vanitas). V evropském umění 17. a 18. století byl tento motiv běžný, nicméně pouze kvalitní kusy se stávaly součástí tehdy módních kunstkomor. Nabízená zhruba 30 cm vysoká figura smrtky, jíž z břicha vylézá had, patří do této kategorie především díky mistrné řezbě v lipovém dřevě. Značka na spodní straně a vročení 1780 by mohly odkazovat k brněnskému sochaři a intelektuálovi Ondřeji Schweiglovi.

 


Související články

Malichova třímilionová studie k plzeňskému reliéfu

Malichova třímilionová studie k plzeňskému reliéfu

Etcetera Art 27. 4. 2024

Letošní rok zahájí pražská galerie a aukční síň Etcetera Art přehlídkou 155 děl napříč výtvarnými kategoriemi. Těžištěm nabídky jsou známá jména tuzemského poválečného umění a jejich realizace v malbě, kresbě či plastice. S nejvyšší vyvolávací cenou...

26. dubna 2024
Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

European Arts 28. 4. 2023, Galerie Kodl 26. 5. 2024

V nadcházejících jarních aukcích se budou prodávat hned dva poválečné oleje od malířky Toyen. Letos jde o její první malířské práce na trhu. Za pár dní budou první z nich dražit ve své sálové aukci European Arts, na konci května pak sběratelé budou m...

24. dubna 2024
Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Vízner František

Další rekord pro Reynka

Další rekord pro Reynka

23. září 2018

František Vízner 2016

František Vízner 2016

17. května 2016

Ročenka 15 - Ateliérové sklo

Ročenka 15 - Ateliérové sklo

20. února 2016


<