Investiční fondy loni utratily za umělecká díla desítky milionů

Umění jako investiční aktivum

Ceny kvalitního umění pokračovaly i loni v růstu. V posledních deseti letech dokázaly porazit i inflaci. Investiční fondy, které zhodnocují peníze investorů nákupem a prodejem umění, díky loňským prodejům dosáhly u některých děl zhodnocení v desítkách procent, nebo si nákupem za dobrou cenu vytvořily prostor pro dobrý výnos v budoucnu.

Celý loňský rok byl zahalen obavami z rekordně vysoké inflace. Ta na trh s uměním přivedla stejně jako v roce 2022 řadu nových zájemců o nákup děl s cílem ochránit peníze před znehodnocením. Na druhou stranu se ukázalo, že vlastníci nejkvalitnějších uměleckých děl už nebyli tak ochotní se jich vzdát a raději si je jako pojistku na horší časy ponechali.

Vysoká poptávka po umění poháněla růst cen zejména ve středním segmentu mezi 110 a 600 tisíci korunami. Meziročně průměrná cena těchto děl vzrostla o 5,4 procenta. Naopak u pěti procent nejdražších děl, která začínala na 600 tisících korunách, se projevily meziročně výrazně nižší ceny nejdražších obrazů. V průměru se průměrná cena v tomto segmentu zvedla o necelé procento. 

Při pohledu na uplynulých deset let ovšem platí, že umění dokáže i jako konzervativní investice v průměru přinášet slušný výnos. Průměrné ceny v obou zmíněných segmentech rostly ročním tempem mezi 6 a 9 procenty. Na desetiletém horizontu tak umění dokázalo porazit inflaci, a to i navzdory dvouleté dvouciferné inflační bublině. V reálném vyjádření ceny umění s investičním potenciálem od roku 2014 rostly o 2 až 4 procenta za rok.

Pro Arte otočilo pětinu portoflia

Už deset let prostřednictvím nákupu a prodeje obrazů zhodnocuje prostředky investorů investiční fond Pro Arte. Loni prodal díla v hodnotě přibližně pětiny hodnoty portfolia, která se pohybuje nad 200 miliony korun. Celkové zhodnocení děl prodaných v loňském roce činilo v průměru 11,3 procenta za rok. Z pohledu výnosnosti byl pro fond nejzajímavější prodej dvou děl Toyen. „U nich jsme dosáhli zhodnocení 42,2 procenta a 29 procenta ročně. Z dalších prodejů loni velmi dobře zabodovaly například efektní Venuše Ladislava Sutnara, které si připsaly výnos 40,7 a 21,6 procenta ročně,“ uvádí Alexandra Bízková, předsedkyně představenstva Pro Arte.

VenušeSutnar Ladislav: Venuše 1966
Akryl, 108 x 180 cm
Galerie Kodl, 26.11.2023
Dosažená cena: 2 500 000 Kč

 

Kromě Toyen a Sutnara prodávalo a kupovalo Pro Arte obrazy autorů, kteří jsou historicky s fondem spjati, tedy František Kupka nebo Zdeněk Sýkora. Mezi obchodovanými díly se objevovala také jména Jana Zrzavého, Josefa Šímy, Stanislava Kolíbala, Václava Ciglera, Běly Kolářové, Magdaleny Jetelové nebo Josefa Bolfa. Nákupy i prodeje jsou podloženy podrobnými analýzami. „Vycházíme z reálných dat – a to nejen globálních z trhu, ale především těch vlastních, získaných desetiletou činností. V tuto chvíli tak pracujeme s velmi zajímavým a unikátním souborem informací, které nám zpřesňují pohled na trh, jednotlivé autory a jejich cenový vývoj," dodává Bízková.

Artefin nakoupil za 19 milionů korun

Investiční fond Artefin, který se specializuje na nákup současného umění, se teprve rozjíždí. Loni od investorů získal 20 milionů korun. Nakoupil 28 děl v hodnotě 18,7 milionu korun. Celkově má portfolio fondu hodnotu přes 37 milionů korun. „Zvýšený zájem investorů očekáváme hlavně ve druhé polovině roku 2024. Pokud výrazně zpomalí inflace a klesnou úrokové sazby, přestane se vyplácet držení peněz na spořících účtech a lidé začnou uvažovat jak své prostředky nejlépe zhodnotit,“ odhaduje další příliv peněz do fondu René Rohan, ředitel fondu Artefin.

Alternativní popis Theodor Pištěk: Dolů 1
olej na plátně, 1996, 170 x 199,5 cm
V portofliu investičního fondu Artefin

Za celý rok 2023 zhodnotil fond peníze investorů o 8,8 procenta. Od založení zatím vydělal 3,7 procenta, protože na začátku musel pokrýt náklady na založení a rozjezd fondu. Ve zprávě pro investory Artefin uvádí, že loni dokázal některá díla koupit za nižší ceny, než kolik se za ně platí na trhu. „Využili jsme dobré kontakty, které dlouhodobě budujeme prostřednictvím galerie Artefin i klientů depozitáře Artex. Díky nim se k nám dostávají přednostní nabídky za zajímavé ceny. Díla Theodora Pištěka či Jana Poupěte jsme dokázali koupit přibližně o 20 procent levněji, než je jejich tržní a odhadní cena,“ prozrazuje Rohan, jak lze zhodnocovat peníze investorů.

Mucha za 270 milionů

O pořádný rozruch se loni na podzim postarala Portu Gallery, která nabízí investování do umění formou investičních certifikátů. Od 28. října se mohli zájemci skládat v dosud rekordním úpisu na sbírku plakátů a dalších děl a artefaktů Alfonse Muchy. Její základ položil bývalý tenista Ivan Lendl. Portu Gallery hodnotu sbírky odhadovala na 250 až 300 milionů korun. Po investorech požadovala částku 270 milionů korun, z nichž 20 milionů korun poslouží na úhradu nákladů na pětiletou správu sbírky.

Alternativní popis Uctivý hold Nestlé, Paříž 1897
200 x 300 cm
Zdroj: Portu Gallery

Nejvyšší jednotlivá investovaná částka se vyšplhala na milion korun. „Desítky investorů vložily milionové částky. Sbírka zaujala i nový okruh investorů, kteří se zaregistrovali na Portu Gallery a velká část vzešla z klientů investiční platformy Portu. Část zainvestovali klienti Wood & Company a samotná Wood & Company si ve sbírce také nechala podíl,“ říká Martin Jaroš, ředitel Portu Gallery. Právě investiční společnost Wood & Company sbírku koupila za nezveřejněnou cenu od podnikatele Richarda Fuxy. Sbírku hodlá Portu Gallery vystavovat ve světě. Do tří až pěti let by chtěla najít kupce a výnos rozdělit mezi investory. 

Letos by se investoři na Portu Gallery mohli dočkat prvních výplat výnosů za díla, do nichž uložili peníze v minulosti. Už loni byl podle Jaroše blízko prodej děl Pasty Onera nebo Davida Shrigleyho. „Na tyto dva autory se budeme soustředit v prvním čtvrtletí roku 2024. Chceme se zaměřit i na prodej děl Matyáše Chocholy a Katariny Poliačikové,“ uvádí Jaroš. Podle pravidel Portu Gallery budou o případném prodeji hlasovat držitelé investičních certifikátů. Musí s ním souhlasit nadpoloviční většina hlasujících.

Loni kromě Muchovy sbírky vložili investoři přes 18 milionů korun do umění ve třinácti úpisech. Díla upsaná před více než rokem se loni podle znaleckých odhadů zhodnotila o 2 až 13 procent. Nejvíce od začátku úpisu narostla hodnota konvolutu kreseb Davida Shrigleyho o 32,8 procenta, přes dvacet procent se dostaly obrazy Josefa Lady a Josefa Šímy, díla Matyáše Chocholy a fotografie Kataríny Poliačikové. Ovšem jestli se tyto odhady potvrdí, ukáže až jejich případný prodej. 


Související články

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

Kvalitu českého trhu prověří veletrh starožitností

50. jubilejní veletrh Antique 18.–21. 4. 2024

Ve čtvrtek 18. dubna se opět Novoměstská radnice otevře všem zájemcům o starožitnosti. Na programu bude kromě expozic jednotlivých prodejců i bohatý doprovodný program, jak už je na veletrhu Antique zvykem. Přehlídka potrvá do neděle 21. dubna.

17. dubna 2024
Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Nová Ročenka Art+: Po rekordních letech se trh vrátil do normálu

Přehled trhu s uměním za rok 2023 v Ročence Art+

Český aukční trh s uměním se s obratem sálových aukcí ve výši 1,4 miliardy korun vrátil na úroveň, kolem níž osciluje posledních šest let. Patnáctiprocentní propad ve srovnání s rokem 2023 zapříčinil menší počet prodaných položek a nižší hodnota nejd...

16. dubna 2024
Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<